Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Superfly
#10430
Hey Flatpanel gurus,


Jeg har ikke meget styr på projectors, men skal have et meget stort billede etableret i et aflangt lokale hvor der skal være mange tilskuere. (For at få nogle mål på, så min. 60", hvis der er alternativer i Flatpanels så kom gerne med en post)

Det drejer sig udelukkende om billedet, da der bliver lavet en separat lydløsning.

Hvis der er nogen der kan give nogen gode råd omkring lærreder. Hvad skal man kigge efter, hvilke mærker og til hvilke priser. Kan man bare bruge en hvilken som helst hvid mur, bliver det ligeså godt?

Jeg kunne godt tænke mig nogen gode råd om mærker, specifikationer, priser. Projektoren må tillige godt være diskret og pæn. Prisniveauet skal være 'mest Bang for the Buck!' segmentet ;) (hvordan lyder 15k ? og hvad koster lærreder i kvalitet der matscher projektoren hvis et lærred har nogen effekt? Jeg tror dog lærredet har en klar effekt, men vil stadig gerne have lidt råd til at matche op mod projektorens kvaliteter...)


På forhånd tak,
Superfly
Af Bronto
#10431
Mht projektorer, så afhænger valget ikke så meget af størrelsen på billedet. 60" kan de fleste sagtens klare, blot de står tilstrækkeligt langt væk.

Har selv en Acer 125D der ifølge specifikationerne kan gå helt op til 300" (kræver at den er 12 meter væk). Denne har 2000 lumens og er således rigeligt lysstærk til selv pænt oplyste rum.

Teknologien på de fleste projektorer der er til at betale er af typen DLP, som giver en god bevægelse i billedet og således egnede til film, mens farverne er relativt svage (afhænger nok også af projektorens indstillinger mht. lysstyrke, men ved fuld styrke svækkes pæren ret hurtigt og blæseren larmer en hel del, ihvertfald på min, så jeg kører den aldrig i andet end economy mode, og bruger den til præsentationer, ikke til film).

Af de andre teknologier foruden DLP kender jeg ikke så meget til, men

http://www.dvdpriser.dk/Products/Showsu ... .asp?ID=36

bør kunne give dig et overblik over priser og specifikationer. Til præsentationer ville jeg nok foretrække en opløsning på 1024 x 768, og der er ingen som helst grund til at gå ned i opløsning.

Mht. lærred eller væg, hvis der er mønster på en hvid væg, f.eks uvævnheder i tapetet, så ses det meget tydeligt på billedet, så med mindre væggen er helt plan, må du nok regne med et lærred også.

Husk dog på at pærens levetid ikke er mere end et par tusind timer, og at en ny nemt kan koste et par tusind, så mange timers TV eller film kiggeri er altså en relativ dyr løsning i projektor pærer.
Af Wildt
#10439
Jeg er meget glad for min Sanyo Z3, som efterhånden er to generationer gammel. Du får nemt 1:1 pixelmapping i 720p, og den begrænsede kontrast som (imo) er dens svageste punkt, skulle være meget forbedret i de nyere modeller (Z4 og Z5).

Z4 sælges til lidt under 10.000, hvor Z5 lige har ramt markedet og sælges FOR dyrt til små 16.000.

Tjek www.projectorcentral.com for tests af både Z4 og Z5 samt sammenligninger med konkurrerende produkter.
Af Superfly
#10690
Jeg kan se at noget af det der er værd at kigge på er hvilken type af projector det er.
Hvilken er bedst hvis 80-90% af brugen af det er powerpoint præsentationer og andre typer af stills? (LCD, DLP...eller?)
Jeg kan forstå at med dette krav er det godt at gå efter høj lumens? Er lumens direkte sammenlignelig med kvalitetet af stillbilledet? Det er ikke ligesom med Watt på en forstærker, hvor der spiller en del andre ting ind også, som gør at 200W (2 ohm) forstærker spiller lavere og dårligere end en 40W separat opbygget og strømstærk forstærker?

Cool regards,
Superfly
Af Wildt
#10692
Nu antager jeg at du snakker om Powerpoint præsentationer med tekst, som skal præsenteres i et ikke helt mørkelagt lokale.

Du bør finde en 4:3 projektor med høj lumens, som er dens lysstyrke.

Typisk er der sammenhæng mellem lumens og projektorens strømforbrug, og følgelig behovet for køling. Og med kraftig køling følger typisk en masse støj.

Så hvis du ikke vil irritere folk unødvendigt er støjniveauet ikke uvæsentligt.

Slutteligt skal du vælge en, hvis native opløsning er tilstrækkelig til de præsentationer du vil vise. Det er imo et must at køre 1:1 pixelmapping til præsentationer med tekst.

Om det er LCD eller DLP, mener jeg her ikke nødvendigvis er af større betydning, sålænge de nævnte kriterier er er opfyldte.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10693
Teknisk set er lumens et mål for det totale antal fotoner udsendt af lampen - dvs. det er ikke det samme som lysstyrke (som er fotoner pr. arealenhed). Man integrerer altså over hele lyskildens overflade hvilket svarer til at udregne fluxen.
Af Superfly
#10695
@Wildt og Yakken,

Wow. Godt og hurtigt svaret. Jeg vil gå videre med denne viden og opdaterer posten når jeg er nået videre.

Mange tak,
Superfly
Af Superfly
#10786
Der er kommet ny information for dagen. Jeg er blevet gjort opmærksom på et tungtvejende argument. Ved power point præsentation vil man hvis man vender sig mod publikum blive blændet. Derfor skrues budgettet op.
Vi skal nok til at kigge på store plasmaskærme tror jeg.

Det drejer sig om så stor fladskærm som muligt. Altså i min. 55 og gerne 60". Budgettet kommer nok til at ligge på de ca. 50.000.
Hvad kan anbefales i denne klasse og hvor købes de? Skal man til udlandet? Der er en Alfa View 60" på tale. Der findes sådan en, men deres hjemmeside www.alfaview.dk har ingen specifikationer listet.
Kan Alfaen anbefales?
Er der bedre alternativer?

Alt det bedste,
Superfly
Af nerdalmighty
#10788
Om du bliver blændet eller ej kommer jo helt an på hvor du står i forhold til projektoren. Så længe du ikke står lige foran og kigger ind i pæren, er det ikke et kæmpe problem.