Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Verndroid
#10122
Hej

Jeg har lige sparket mig selv over skinnebenet fordi jeg ikke huskede at checke hvorledes sådan et Panasonic PV60E så ud, når det trak et 4:3 billede ud i 16:9, da jeg var ude og se på sådan et IRL.

Er der nogen der ved om det er i stand til det uden at det bliver alt for forvansket? Jeg har hørt at nogen TV gør dette ret godt da de så at sige "trækker" mere og mere i billedet jo længere ud mod kanten vi kommer og det derfor skulle være et acceptabelt billede, når man ser 4:3 trukket til 16:9.

Hvordan klarer panasonic PV60E denne disciplin?
Af FladFreak
#10263
Mange skærme har mulighed for mange indstillinger. Ideen med at strække billedet mere jo længere mod kanten er ud fra betragtningen af, at ansigter - som er det mest irriterende at se "fladet ud" - befinder sig i midten. Hvordan nogen er kommet på den ide fatter jeg ikke, for de har ikke begreb om hvordan tv bliver produceret; interviewpersoner bliver altid placeret i den ene side - hvilket betyder at folk bliver decideret vandskabte at se på når de bliver strukket progressivt.

Personligt foretrækker jeg at se udsendelserne i det format de er blevet skabt til. Heldigvis er flere og flere udsendelser ægte 16/9. Men det er i hvert fald ikke noget, jeg på nogen måde ville vælge tv efter. (Undskyld, for det er selvfølgelig fint at det har en betydning for dig :) )
Af Verndroid
#10267
FladFreak skrev:Mange skærme har mulighed for mange indstillinger. Ideen med at strække billedet mere jo længere mod kanten er ud fra betragtningen af, at ansigter - som er det mest irriterende at se "fladet ud" - befinder sig i midten. Hvordan nogen er kommet på den ide fatter jeg ikke, for de har ikke begreb om hvordan tv bliver produceret; interviewpersoner bliver altid placeret i den ene side - hvilket betyder at folk bliver decideret vandskabte at se på når de bliver strukket progressivt.

Personligt foretrækker jeg at se udsendelserne i det format de er blevet skabt til. Heldigvis er flere og flere udsendelser ægte 16/9. Men det er i hvert fald ikke noget, jeg på nogen måde ville vælge tv efter. (Undskyld, for det er selvfølgelig fint at det har en betydning for dig :) )
Det er nu heller ikke fordi det har så stor betydning eller rettere.. så stor indflydelse på mit TV-Valg. Jeg var bare nysgerrig efter at vide hvordan det blev gjort på den model. De 16:9 fjernsyn jeg har set som kan trække 4:3 billede ud til 16:9 har i hvert fald være piv-ringe til det og hvis det er det samme på pana'en ja så vil jeg sikkert altid vælge at se 4:3 udsendelser i 4:3 og 16:9 i 16:9 self. :-)