Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Blocheren
#7209
Nu har jeg i en lille evighed gået og kigget på fladskærme, men kan som så mange andre ikke beslutte mig for hvad det skal skal være. Som overskriften lyder er det enten samsung eller phillips valget står i mellem. Samsung for det superfede design. Det er 40M71 jeg har kigget på. Med Phillips er det Ambilighten der trækker, syns simpelthen det er det fedeste!

Men mine spørgsmål er følgende.

1 Samsungs gamemode, hvad gør det og hvilke opløsninger kan jeg køre i? Jeg har læst om pixelmapping 1:1, det er vel et must når vi snakker PC eller hvad. Det har samsung jo ikke?!

2. Man burde vel også købe et tv m ægte 1080p og ikke i?

3. Hvis det sq gå hen og blive et phillips, hvilken et kan i så anbefale. Jeg håber på at kunne klare det med ca 20K plus minus et par 1000...

4. Er Faktisk også i tvivl om hvorvidt det skal v lcd eller plasma??? For søren jeg håber nogen kan kaste lidt lys over det her, vil virkelig gerne snart købe tv! Var inde i Electric City i håb om hjælp, men det mest hyppige svar jeg fik på mine spørgmål var "pas" og det skuffede jo lidt...

5. Hvis man skal have god service og forklaring på de emner her på sjælland hvor skal man så tage hen? Kune også godt tænke mig at s en computer sat til.

Med super venlig hilsen

Thomas Bloch :)
Af lance52
#7219
Du nævnte plasma et langt stykke nede i nr. 4. Efter at jeg ikke kunne finde et lcd, der kunne vise et ordentlig billede, så jeg panasonic 42pv60 og så var jeg solgt. Magen til tv skal du lede længe efter og så er det en del billigere end de nye philips. Plasma er meget bedre til at vise hurtige bebægelser og med 9. generations plasma er det svært at finde et på samme niveau. Pioneer 436 skulle være en lille smule bedre men koster 5-10.000 mere efter det jeg ved.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7224
Jeg har endnu ikke oplevet en forretning hvor serviceniveauet dækkede over både kompetente og veloplyste medarbejdere OG tillod at man fik prøvet TV'et i de situationer man havde brug for (dvs. computertilslutning).

Brugere opfordres til at dele deres erfaringer, hvis de har en kilde til en butik hvor udbuddet både er stort, varieret og man får set TV'et i de omgivelser man som bruger vil opleve i stuen.

Jeg støtter op omkring valget af plasma i stedet for LCD. Panasonics model ligner ganske givet en vinder.
Af Blocheren
#7239
Så vil jeg da kigge nærmere på den, vil bare umiddelbart være ked af at både gå glip af phillips ambilight og samsungs dejlige design!!!

Er det egentlig muligt at slutte noget eksternt udstyr til sit tv så man får ambilight, evt i form af nogle lamper eller lignende?

Thomas... :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7243
Nej - ambilight følger skærmens billede og det er ikke lige sådan at koble sådan en enhed til eksternt. Desværre.
Af Blocheren
#7261
Det ku jo være man ku få noget der ku sættes til scartstikket eller et af de andre stik som målte sig frem til det?
Af Blocheren
#7262
Er der ikke nogen der kan svare på spørgsmål 1, hvad er samsungs gamemode, hvordan fungerer det?
Brugeravatar
Af azrael
#7264
Samsungs Game Mode er blot en forudindstillet indstilling, der skal give ekstra knald på farverne. Ellers er der ikke så meget i det.

For at svare på dit spørgsmål i den anden tråd ang. fladeskærme og Windows Vista, så må svaret vist været, at så vidt vides så *burde* Vista kunne vise HD materiale på et HD tv, sålænge følgende er opfyldt.

Tv'et skal have HDMI-indgang eller DVI-indgang med HDCP-understøttelse, og computerens grafikkort skal ligeledes have enten HDMI-udgang (kort er på vej, dog kun til PCIe) eller have HDCP på DVI-udgangen (meget usandsynligt).

Ellers skal man tage omvejen via analog VGA, og det kan ende med, at man skal det på trods af mine ovenstående spådomme, da vi her snakker om teknologi som de færreste af os har haft i fingrene.

Jeg vil dog ikke anbefale at anvende et LCD (eller plasma) tv til længerevarende computerbrug. Dertil er opløsningen ikke god nok.

For så lige at gå lidt "off topic", så er det lidt "farligt" p.t. at købe en LCD monitor nu med henblik på Vista, idet Vista kræver HDCP understøttelse for at sende et HD signal (film) til skærmen i fuld kvalitet. Der findes dog næsten ingen LCD monitors på markedet med HDCP (det kan Rasmus eller Yakken nok bedre svare på). Det skulle dog ikke betyde at *normal* pc-brug i høj opløsning skulle lide under det; altså Vista skalerer kun signalet ned ved filmvisning.

Hilsen,
az
Af Blocheren
#7274
Ok, 1000 tak... Så altså burde jeg nok kunne købe en samsung m71 uden at få fjæs på over alt det den ikke kan lige pludselig???
Af Angel
#7293
Eller du kan vente på Sony Bravia 40" X2000, som kommer i handlen til September. Den har ægte 1920x1080p og understøtter 1:1 pixelmapping i den opløsning 50/60Hz via HDMI indgangene.

Du kan se 46" modellen her Sony Bravia 46X2000

Den fåes i flere forskellige farver, hvor du kan skifte fronte ud selv
http://www.gamereactor.dk/texter/?id=62699

Og lidt mere informationer her + debat
debat

Jeg skal selv have 40" modellen til September. Kan alligevel ikke vente på LED teknologien :)
Af Blocheren
#7399
Jeg tror nu altså bare jeg køber et LE40M61B sammen med HT-P1200. Jeg er ved at blive bims af at høre på alt det techsnak, og jeg er virkelig vild m det setup her... Håber bare ikke jeg fortryder!!!! ;)

Tak for mange timers læsning, jeg er sq blevet bidt af det! Og vil m garanti forsætte! Ville oz blive glad hvis der var nogen der ku give mig nogle gode ord med på vejen om det jeg vil købe! Der står iøvrigt HDMI med HDCP i det blad jeg sidder her med. Betyder det ikke at jeg kan bruge windows vista med det tv?

Mvh Thomas Bloch
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7401
Jo i teorien. Indtil videre er det jo kun Vista Beta der er tilgængelig, så der kan ske ændringer, så HDCP ikke er påkrævet alligevel - hvem ved.
Af Blocheren
#7404
har lige bestilt m71 i stedet for, glæder mig for vildt!!! Det blir spændene hvor meget det understøtter... Txh for al supporten!!!