Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af larsmarcus
#6023
Hej,

Efter en tur i AlfaView butikken i Randers er jeg blevet mere forvirret! Jeg tog derned for at "måske" købe deres 42" LCD Deluxe HD TV til VM pris på 16500. Jeg troede så at der var indbygget 1 stk. alm. analog tuner samt 1 stk. DVB-T tuner. Men dette var ikke tilfældet. Der var 2x analoge tunere. Han fortalte mig så at det var fordi der kom nye tunere snart som skulle understøtte et nyt digitalt HD signal ? Er der nogen der kan bekræfte at de nuværende DVB-T tunere ikke kan bruges når dette sker ? og evt. lige forklare mig hvad det er for noget ?

På forhånd tak.
Af kfk
#6039
Jeg talte med en mand fra Samsung for et stykke tid siden.
Han mente heller ikke man skulle hænge sig for meget i indbygget DVB-T tuner fordi der formentlig når at komme et mpeg4 stream - i modsætning til det nuværende mpeg2 stream - inden HD kommer. De gamle DVB tunere (mpeg2) kan ikke se mpeg4, så man skal altså have en ny box igen, hvis man vil være med helt forrest på vognen. ...tror jeg nok (hvsi jeg forstod ham ret).
Af FladFreak
#10258
larsmarcus skrev:Hej,

Efter en tur i AlfaView butikken i Randers er jeg blevet mere forvirret! Jeg tog derned for at "måske" købe deres 42" LCD Deluxe HD TV til VM pris på 16500. Jeg troede så at der var indbygget 1 stk. alm. analog tuner samt 1 stk. DVB-T tuner. Men dette var ikke tilfældet. Der var 2x analoge tunere. Han fortalte mig så at det var fordi der kom nye tunere snart som skulle understøtte et nyt digitalt HD signal ? Er der nogen der kan bekræfte at de nuværende DVB-T tunere ikke kan bruges når dette sker ? og evt. lige forklare mig hvad det er for noget ?

På forhånd tak.
Den er faktisk helt rigtig - og i øvrigt ros til sælgeren og Alfaview for at være ærlige om det i stedet for at sælge teknologi der allerede er forældet når du går ud af butikken.

Forklaringen er som følger:

Alle digitale DVB-T tunere der findes på det danske marked i dag - interne som eksterne - er SD. Altså med en opløsning på 576 linier. Den eneste måde du får en HD-tuner er ved at købe en Selector HD (Det kan kun frarådes indtil videre - jeg har en stående til test der er helt horribelt fejlbehæftet.) eller en HD-satellit-reciever. Det kræver naturligvis at du rent faktisk har et af disse signaler tilgængelig.

Diskussionen om digitale tunere er i det hele taget lidt fjollet - over 80% af landets fjernsyn fik deres signaler via digitale udbydere inden lanceringen af det nye DVB-T netværk. De, der har digital sattelit får dog med en digital DVB-T tuner også TV2 i digital kvalitet. Men HD - det ligger MINDST 5 år ud i fremtiden for begge de store danske broadcastere.
Af FladFreak
#10259
larsmarcus skrev:Hej,

Efter en tur i AlfaView butikken i Randers er jeg blevet mere forvirret! Jeg tog derned for at "måske" købe deres 42" LCD Deluxe HD TV til VM pris på 16500. Jeg troede så at der var indbygget 1 stk. alm. analog tuner samt 1 stk. DVB-T tuner. Men dette var ikke tilfældet. Der var 2x analoge tunere. Han fortalte mig så at det var fordi der kom nye tunere snart som skulle understøtte et nyt digitalt HD signal ? Er der nogen der kan bekræfte at de nuværende DVB-T tunere ikke kan bruges når dette sker ? og evt. lige forklare mig hvad det er for noget ?

På forhånd tak.
Den er faktisk god nok. Omend det er lidt en goddagmandøkseskaft-diskussion, for selv om der kommer hd-tunere kommer der givetvis ikke luftbåret HD i mange mange år. TV2 er knap begyndt at sende 16/9 endnu, og det format har eksisteret i snart 15 år!

Nå,men forklaringen er som følger:

Alle digitale DVB-T tunere der findes på det danske marked i dag - interne som eksterne - er SD. Altså med en opløsning på 576 linier. Den eneste måde du får en HD-tuner er ved at købe en Selector HD (Det kan kun frarådes indtil videre - jeg har en stående til test der er helt horribelt fejlbehæftet.) eller en HD-satellit-reciever. Det kræver naturligvis at du rent faktisk har et af disse signaler tilgængelig.

Diskussionen om digitale tunere er i det hele taget lidt fjollet - over 80% af landets fjernsyn fik deres signaler via digitale udbydere inden lanceringen af det nye DVB-T netværk. De, der har digital sattelit får dog med en digital DVB-T tuner også TV2 i digital kvalitet. Men HD - det ligger MINDST 5 år ud i fremtiden for begge de store danske broadcastere. Så på den måde