Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nord
#43097
Hej,

Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet, men synes jo mere jeg læser, jo mere skifter jeg mellem de forskellige skærme.

Vi skal ud og have en ny skærm til at erstatte den gamle 32' crt.
I starten vil den blive brugt til DVD, PS2 og antenneforening (GVD).
Men regner med at der på et tidspuntk skal indkøbes en eller anden form for mediacenter eller Apple-box samt blueray.

Jeg har siddet og luret lidt på 42' panasonic i elgiganten samt sonys 46W4000.

Kan også se de har et 46' sharp på bud i Elgiganten. Er ikke helt hooked på plasma pga burn-in og transport og 46w4000 er lige på kanten til at være for dyr. Skal helst holdes under 10k.

Alternativt skulle der indkøbes et billigt (stadig 42+) TV, som så senere skulle smides i kontoret eller soveværelset, og så vente et par generationer med "det rigtige". Hvilke kunne så anbefales?

Er i syv sind.
Af SilverLine
#43100
Forstår ikke helt, hvorfor du ikke er hooked på plasma ? Alle de myter der er omkring burn-in, holder ikke stik mere. Jeg har f.eks. et Panasonic 42px80 plasma fjernsyn. Der har aldrig været nogen form for burn in, og har endda prøvet at fremprovokere det. Synes virkelig du seriøst skal overveje plasma som en mulighed........
Af zyckelmaster
#43101
Og jeg kan kun bekræfte, at burn-in-risikoen er minimal. Tilbuddet i elgiganten er et super tilbud (hvis det altså er PZ85, som du refererer til)...
Af Nord
#43105
Kan godt være jeg skal have pakket familien sammen og en tur i Elgiganten, og så håbe på de har et til at stå og køre.

Man skal stadig transportere plasma oprejst, eller er det også en saga blot?

Der er ikke nogle 46' i fornuftigt prisleje der kommer op i nærheden af pz85 i billedkvalitet?
Er det alternativt en god ide at tage PX80 og så spare en smule der. Lyder til folk med dette TV er mere end ovenud tilfredse.
Af TYBO
#43106
Burnin problemet i plasma er ingen problem i forhold til reflekserne der er i skærmen pga glasoverfladen.

I stedet for elgigantens tilbud så se denne:

http://www.laptops.dk/product_info.php? ... a48fb11f06

Hvis du er typen der ser TV i mørke så kan du snildt tage en plasma.
Men i dagstimerne med sollys så er det ikke rart at se på.

Men tag ud i en butik og se LCD vs Plasma og se om reflekserne genere dig.
Af serano
#43110
Nord: Ligner du er fra Aalborg (GVD=Gug Visse Dall antenne)?

Det var også en mulighed at tage over i Sparshop, der fik jeg ihvertfald en glimrende service.

De har både 40W4000, 46W4000, TH42PX80 og TH42PZ80 fremme, som kan prøves med de forskellige signaler. Derudover er fine at snakke med, meget åben overfor dine ønsker og forsøger ikke at prakke noget ned over hovedet på dig, det er ihvertfald min erfaring.
Af zyckelmaster
#43112
Tybo og jeg har tidligere været lidt uenige om problemerne med refleksion, og det kan jeg se, at vi forsat er ;)

Problemet er ikke sollys/lys som sådan, men det forhold, at det nogen gange skinner direkte ind på skærmen.

Jeg har en PX80 i stuen. Der er solys direkte på skærmen indtil ca. middag (altså ca. indtil kl. 12), og det giver klart problemer med refleksioner, men det kræver ikke andet, at jeg lukker persiennen ved det vindue, hvor solen skinner ind på skærmen, så er problemet væk. Og efter 12 kan jeg så trække persiennen fra igen.

Ellers har jeg ingen problemer med refleksioner selvom skærmen er i en meget lys stue, hvor vinduerne (stort set) dækker flere kvadratmeter end de hvide vægge.

Nå men tilbage til valg af skærm: Tybo's forslag er bestemt ikke dårligt, men jeg vil forsat fastholde, at du får en bedre billedkvalitet på Panasonic PZ85 medmindre du altså får sollys direkte på skærmen størstedelen af den tid, hvor du bruger skærmen og du i øvrigt ikke har lyst til/mulighed for at trække gardinerne for de vinduer, hvor solen skinner ind.
Af Nord
#43114
Er fra Aalborg ja.
Vil prøve at hoppe over til Sparshop og kigge, tak for det. God rådgivning og kompetente folk er jo også værd at betale lidt for.

Det Sharp du linker til er samme model? Har umiddelbart ikke kunnet finde noget på det navn der er anført hos Elgiganten.
Kan godt lide prisen og størrelsen, er billedet fint på sharp?

Det er måske værre emd reflektioner end normalt CRT? Stuen har (desværre) vinduer mod syd og øst, Og skal også kunne bruges til lidt eftermiddagskiggeri uden mørklægningsgardinerne trukket for.
Af zyckelmaster
#43120
Nej PZ85 er bestemt ikke være end et crt - nok nærmere lidt bedre.

At vinduerne er mod syd og øst er jo ikke noget problem, hvis skærmen hænger på en vestvendt væg!

Men hvis du faktisk har meget direkte sollys på din nuværende skærm, så vil du kunne sammenligne de problemer, som det giver, med de problemer du vil få ved valg af en plasmaskærm - ingen tvivl om, at LCD-skærme på det punkt klare sig bedre, fordi de ikke har glasskærm.
Af TYBO
#43128
Selvfølgelig er den værre end CRT.
De fleste CRT skærme har buet skærm som mindsker reflekserne samt plasmaskærmen er langt større og fange mange flere reflekser.

En lidt sjov historie fra det virklige liv....var en tur i biffen hvor de havde et Pioneer 50" plasma hængende der viste de kommende film. Den var så meget badet i reflekser at man slet ikke kunne følge med i hvad der skete i filmene. Batmans bil kom fresende afsted og så så man en kvinde som gik lige ud foran hans bil....det var så bare en kvinde i baggrunden.

Den skærm er ikke 5kr værd på den placering...og der var endda 10 meter ud til vinduet.

Køb plasma hvis de ser film om aftenen eller har mørklægningsgardiner.

Zykelmaster: jeg vil vædde på at jeg til enhver tid kan se reflekser i dit PX80 med mindre at du har totalt mørklægning...har endnu ikke set et plasma hvor jeg ikke kunne. At du er vant til det og kan leve med det er noget andet...men vi er nogen som bliver forvirret af det og gerne vil have et rent billed...det må du så bare respektere og indse at ikke alle er som dig.

Bedste råd er at brugerne tager ud og ser skærmene ude i butikkerne og ser om reflekserne er et problem eller ej.

Sharp har været et godt mærke inde for LCD og har et hurtigere panel end de andre som skulle give mere flydende billed....jeg ved dog ikke hvordan den er i forhold til sonys 100Hz.

Den jeg linker til er en 4ms mens den som er i elgiganten er en 6ms.
Jeg vil tro at den jeg linker til er bedre...det er i hvert fald en kendt model.
Jeg har selv overvejet at købe den men venter nok til at 52" kommer ned omkring de 10000kr.