Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kasper KK
#47204
Hej

Jeg er ved at blive bidt af det her og et nyt spørgsmål trænger sig på :) Nemlig, tror I der er meget tydelig forskel på billedet fra en DVD film hvad enten det er overført med et kvalitets scartkabel (guldbelagt) eller et godt HDMI kabel?

Glæder mig til at høre hvad folk mener

Mvh Kasper
Af Kratz
#47211
Jamen der er da den fundamentale forskel, at du ikke kan overføre HD signaler med et scart kabel! Der skal du bruge et HDMI kabel.

Det giver en ganske markant forskel (hvis du vel og mærke har udstyr som kan håndtere HD materiale) som du meget gerne skulle være i stand til at se.
Af Kasper KK
#47215
Jamen jeg skriver jo også at det er fra en DVD film som ikke er særlig HD agtig i modsætning til Blue Ray ;)

Det som jeg tænker over er om jeg kan få et bedre billede ved at smide min gamle sony DVD afspiller ud som ikke har HDMI (digital) udgang, og skifte den ud med en som har!

Så vidt jeg har forstået overfører HDMI kablet signalet digitalt, hvorimod scartkablet gør det analogt.

Det er ren nysgerrighed :)

Men hvad siger I? Vil det give en synlig forskel? Jeg tipper nej men har desværre ikke mulighed for at teste
Brugeravatar
Af Kasper-Hingebjerg
#47217
Hvis du køber en DVD afspiller som er god til at upscalere, vil du få et meget pænere billed en med scart.

Men vis du køber en devner afspiller kan du nok ikke se den store forskel.

SONY DVP-NS708H kunne være et godt bud. den kan købes i bilka for 799,-
Af Kratz
#47221
Kasper KK skrev:Jamen jeg skriver jo også at det er fra en DVD film som ikke er særlig HD agtig i modsætning til Blue Ray ;)
Ups, den fik jeg vist ikke læst ordentligt. Nej, i givet fald holder det argument ikke rigtigt.
Kasper-Hingebjerg skrev:Hvis du køber en DVD afspiller som er god til at upscalere, vil du få et meget pænere billed en med scart.
Den er jeg ikke sikker på du har ret i. Mener netop kun du kan opskallere over HDMI, ikke over scart.
Af thomit
#47222
Det avhenger av om din påtenkte nye DVD-spiller med oppskalering faktisk oppskalerer bedre enn din HD TV gjør. Det er nemlig ikke givet. Et TV skal også konvertere det analoge signalet til digitalt signal, og her er det også forskjell i kvalitet på TV'er. Men i utgangspunktet er det mindre som kan gå feil ved digital overførsel (via HDMI-kabel), enn det er ved analog overførsel (scart-RGB). I teorien kan det gi et renere, mer støyfritt signal.
Evt. kan du få et litt "renere" signal hvis du i stedet for scart-RGB kan benytte komponent-kabler, og så separate kabler til lyd. På min Sony DVD-spiller fikk jeg synlig et litt bedre bilde da jeg byttet fra scart-RGB til komponent.
Af Kratz
#47231
thomit skrev:Det avhenger av om din påtenkte nye DVD-spiller med oppskalering faktisk oppskalerer bedre enn din HD TV gjør. Det er nemlig ikke givet. Et TV skal også konvertere det analoge signalet til digitalt signal, og her er det også forskjell i kvalitet på TV'er. Men i utgangspunktet er det mindre som kan gå feil ved digital overførsel (via HDMI-kabel), enn det er ved analog overførsel (scart-RGB).
Præcis, og i givet fald er det jo netop TV'et der står for opskalleringen. Så på spørgmålet om hvorvidt man kan køre et opskalleret signal over et scart kabel er svaret nej, dertil skal man bruge et HDMI kabel.