Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343433
God aften,

Jeg har pt. min Sony STR-DN1080 som samlingspunkt for alle mine enheder. Til afspilning af blu-rays har jeg en Panasonic UB450, som jeg dog overvejer at opgradere til en brugt oppo 203 eller Panasonic UB9000.

Mit spørgsmål er så, om det er bedre at køre HDMI direkte fra afspiller og i dette tilfælde til min projektor(Optoma UHD51), så blu-ray afspilleren håndterer billedbehandlingen, eller om min nuværende sony receiver er fornuftig nok til dette?
#343440
Hej jeg fandt nogle specs på din forstærker. Den er fint i stand til at bearbejde både 1080 full hd og 4k (UHD) signaler. Bemærk at sidstnævnte kræver godkendte HDMI 2.0 Kabler.
I princippet sker der ingen billedbearbejdning i forstærkeren medmindre du beder enten afspilleren eller forstærkeren om at opskalere til 4k. Så mit svar vil være brug forstærkeren som mellemled især af hensyn til lyden på dine film. Det burde virke fint :)
#343453
Tak for svar.

Jeg har indtil videre sat receiveren til at opskalere signalet, så almindelige blu-rays er i 4K fra min UB450. Det ser fantastisk ud og giver nyt liv til det ældre format. Det samme gør sig gældene hvis jeg nu ser noget i lavere opløsning, på mit Apple TV 4K. Receiveren er sat til enhanced ud for de enkelte inputs og med HDMI 2.0 kabler.

Men tænkte mere på, om f.eks. en oppo 203 eller en panasonic ub9000 ville kunne klare billedebehandlingen bedre, end min receiver. Altså hvis jeg sætter hdmi direkte fra én af førnævnte blu-ray afspillere og til min projektor. Eller misforstår jeg noget her?
#343455
Hej igen.
Glad for at høre at du er tilfreds med resultatet.
Mht dit spørgsmål om oppo 203 eller panasonic ub9000. Der må jeg sige at min viden er sparsom da jeg ikke har prøvet nogle af de afspillere du nævner. Dog, udfra personlig erfaring vil jeg mene at sony er nogle af markedets bedste indenfor skalering. Det som der er spørgsmålet i sidste ende er hvilket af ledene der har den bedste skaler om det afspilleren , forstærkeren eller en projektor der er bedst til at skalere det er svært at svare på for det kommer an på øjnene der ser. Jeg tror dog ikke at du vil opleve en mærkbar forskel i billedkvalitet ved de førnævnte afspillere , men igen det er kun et gæt, i sidste ende er det dig der afgør hvad der ser bedst ud. :)
#343471
Oftest vælger folk at lade deres TV eller projektor tage sig af opskaleringen, da der som regel ikke sidder nogle særlig gode scalere i AV-receivere, Sony eller ej!
Jeg tror ikke, du får det ud af det, som du tror, ved at indstille dine HDMI settings til "Enhanced", da det er beregnet til signaler, der kræver den højere båndbredde.
Husk at indstillingerne skal passe med dit TV/projektor, ellers vil du opleve et forkert billede, hvor det enten er overbelyst eller gråtonerne er forsvundet.

Jeg vil anbefale dig at prøve at sammenligne, hvor du slår enhanced fra (Passthrough), og husk også at sætte din projektor til "Standard" eller "Lav", alt efter hvad producenten kalder det, under settings for HDMI...

Jeg har ikke selv prøvet at sammenligne en Oppo eller Panasonic topmodel Blu-ray-player upscale en almindelig Blu-ray, men så vidt jeg kan se, foretrækker de fleste også deres TV/projektor i dette tilfælde; ved DVDer kan jeg forestille mig, det er anderledes...