Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lemur
#23375
Hej! Jeg vil købe mig et 32" tv i 5500 - 6000 krs klassen, og overvejer at få stoda digital signal, men hvad skal jeg så kigge efter mht. tvet? og hvad skal jeg ha fra stofa, og hvad koster det?

Skal jeg ha et tv med digital tuner?
Kan jeg spare noget ved at købe et fx samsung tv med en CA kortlæser, eller er det forkert opfattet at den kan erstatte noget andet hardware?
og hvad koster de dekodere som man skal ha, som stofa sælger (irdeto)?
og er der andet der kan bruges?


Håber i har noget input.
Brugeravatar
Af azrael
#23386
De fleste tv med "digital tuner" har en såkaldt DVB-T tuner. Den er *kun* beregnet til signaler man selv tager ned med antenne, og den er derfor sådan set ubrugelig, hvis man har kabel-tv.

Hvis du vil se digitalt tv via Stofa, så skal du enten have deres HD digitaltuner (til 3000 kr.) eller en anden DVB-C tuner, der kan forstå Irdeto kryptering eller har CI slot til et Irdeto CAM. Alternativt kan du kigge på et nyt Sony tv i 3000-serien (S/T/D), der vist alle også har en DVB-C tuner. Derudover skal du bruge et Irdeto CAM (Stofa sælger det til 499 kroner), samt et abonnement på det digitale spejl til 600 kr årligt. Bemærk, at en evt. HDD-optager ikke nyder godt af det digitale signal ved den sidstnævnte løsning. Førstnævnte løsning er heller ikke optimal, da du skal vælge kanalen på den eksterne tuner, dvs. at du kun kan se den samme kanal gennem tuneren som du optager.
Af LongOnes
#23565
Er man sikker på stofa gir lov til at bruge den indbyggede DVB-C tuner i tv'et via cam? Eller kan der evt. komme noget mht. godkendelse som man kender fra DVB-S tuner fra CD og Viasat?
Brugeravatar
Af azrael
#23571
Der er vist efterhånden en del der anvender D3000-serien med et CAM, der anvendes af deres udbyder, og såvidt jeg ved uden større problemer. Der vil givetvis være noget ekstra funktionalitet man går glip af ved ikke at anvende boksen fra udbyderen, men CAMs og de krypteringsmetoder de anvender er standardiserede, så der burde ikke være nogen problemer med den generelle funktionalitet. Ved Stofa er man for en gangs skyld endda lidt mere heldig, idet Stofa selv har det billigste (mig bekendte) CAM til salg til kr. 499.