Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Snurrerundtlyd
#129961
Ja lad os høre hvordan det går og om det hele kommer til at virke tilfredsstillende.

Personligt ville jeg vælge budgetløsningen når du allerede har Triax TD260D udtag. Så kan du købe 1-2 udtag med data til de to dataudgange på forstærkeren.
Som sagt, så længe du ikke skal bruge mere end 6 udtag totalt, så er det fint. Også selv om du har nogenutilsluttede udtag rundt omkring. Når du flytter rundt, så er det jo bare et spørgsmål om at skre et antennekabel med F-connector ud i forstærkeren oog skure et andet i der går ned til et andet udtag.
Men regner du med at få brug for mere end 6 udtag totalt i fremtiden, så vælg den anden løsning.


Jeg lavede for nylig en YouSee installation til 3 TV, 1 radio og 1 kabelmodem. På loftet sad en Triax TD272D slutdåse med dataudtag.

Til den forbandt jeg kabelmodemet direkte til dataudtaget.

Den eneste radio i installationen blev også forbundet direkte til radio udtaget i TD272D dåsen på loftet.

Loftdåsens TV-udtag forbandt jeg så til en 3-fordeler med F-connectorer. Herfra forbandt jeg så de tre TV direkte. To af dem igemmen borede huller i hjørner af lofstlister.
I stuen var der dog et ledigt blænddæksel skjult bag TV/radio-møblet, hvor jeg trak to antennekabler igennem, et til TV og et til radio. Jeg måtte dog bruge et 5 mm antennekabel i stedet for 7 mm for at få plads til begge kabler i samme rør.
En billig "quick & dirty" løsning med brug af kun én eksisterende TD272D dåse på loftet til at splitte signalet op i radio, TV og data og derefter en 3-fordeler på TV-udtaget og helt uden brug af forstærker, og ind til videre har det virker helt uden problemer.

Men ved 6 udtag bør du nok have en forstærker, men det var altså ikke nødvendigt til 3 udtag.

Her skulle der kun bruges radio i et rum. Ellers havde det nok været at foretrække at installere dåser i alle rum og føre det fulde signal rundt i stedet for kun at sendde TV signalet rundt i et kabel og radiosignal i et andet. Men udtag i rummene kan altid tilføjes senere, hvis der bliver behov, nu er kablerne trukket og de kan genbruges.

Bliver der brug for flere udtag senere så er det også let at udskifte 3-fordeleren med en forstærker, hvis det bliver nødvendigt.
Af Snurrerundtlyd
#129968
Du kan også splitte data og radio/TV op før forstærkeren som det har været nævnt tidligere. Så kan du bruge en forstærker som f.eks. COMEGA DA-8PM uden datareturvej og behøver heller ikke udskifte nogen udtag.
Det ville være en fin løsning i dit tilfælde, hvor du allerede har installeret dåser uden dataudtag. Efter nærmere eftertanke er det nok den løsning jeg ville vælge i dit tilfælde. Så har du også 8 radio/TV udtag til rådighed udover det separate dataudtag til kabelmodemet. Og der vil ikke være nogen problemer med 0-65 MHz støj fra TV til TV og TV til kabelmodem, da der ingen 0-65 MHz returvej er i COMEGA DA-8PM og desuden heller ingen 0-65 MHz returvej fra radio/TV-udgangen på DVU 4.

COMEGA DA-8PM http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... roduct=722

Indgangen til forstærkeren skal så blot tilsluttes der hvor der står "Bestående installation til radio/TV" i nedenstående "Eksempel 3".
OG kabelmodemet kan tilsluttes dirkete til dataudtaget på DVU-4.

Til at splitte signalet i hhv. data og radio/tv før forstærkeren skal du bruge Comega DVU4
http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... roduct=348

http://www.dktcomega.com/Admin/Public/D ... al-dan.pdf

[img]http://www.keas.dk/store/catalog/comega_llc02.jpg[/img] [img]http://img696.imageshack.us/img696/9981/duv4.png[/img]
Af HcH
#129996
Æhhhhh..

Det er så tredje gang jeg prøver at besvare det sidste indlæg... Siden jeg opsagde mit TDC bredbånd for 10 dage siden, har det virkeligt kørt dårligt - et udfald ca. hver halve til hele time, hører til dagens orden lige nu... Hmmm..

Nå.. Blev lige kørt ud på et sidespor da jeg læste det sidste indlæg.. For det nævnes i et tidligere indlæg, at det klart ville være at foretrække at man kører signalet direkte i forstærkeren ude fra gaden... For at undgå tab under splitningen..

Og denne DVU-4 giver jo netop et tab på 4 db... Godtnok giver forstærkeren så 6,5 db igen... Og med lidt hovedregning giver det så et plus på 2,5 db (hvis regnestykket vel og mærke er så simpelt..) Men ikke på data-siden, der må indkassere et rent tab på 4 db...

Indskyder lige her, at den hersens TRATEC ES-2+ (som jeg har fra da jeg havde Stofa-bredbånd for år tilbage) ifølge dens forside giver et tab på 3,7 db... Hvis man splittede signalet INDEN forstærker, kunne man vel bare bruge den ?

Måske det ikke er så simpelt ? Som anlægget er samlet lige nu, er det som sagt kun lige at jeg kan fange signal nok til at de 3 fladskærme kører uden hakkeri... Det er så også sat op i en hjemmestrikket fusker løsning som jeg vil beskrive herunder....

Har startet op med at splitte signalet i 4 ved hjælp af en COMEGA LLS-04 ... Og derefter splittet en af de udgange med mindst tab ved hjælp af netop en COMEGA DVU-4.. Har så sat de gamle (ikke fladskærme) på DVU-4 udgangene.. Af en eller anden årsag, lader det til at virke... Men også kun lige til øllet.. Det er så i sidste ende også sagen fuldstændigt uvedkommende, da det jo skal pilles ned....

Som man kan fornemme, er jeg ski ikke nogen ørn til det hersens signal/forstærker noget... Men tab er vel aldrig godt ? Troede at man gik efter det stærkest mulige signal ?

Måske jeg bare har misforstået det hele... Kunne godt lide den løsning med at køre kabel fra gaden direkte ind i forstærker, fordi jeg så har opfattelsen af at man så også forstærker data-signalet, men også undgår tab i almindelighed... Men det er måske hverken nødvendigt, eller rigtigt...

Håber i stadig har tålmodighed til at hjælpe og forklare - For som jeg har ment fra starten, er det ikke rigtigt et spørgsmål om hvad det koster, bare det virker så godt som teknisk muligt...

Ja ja - Selvfølgelig ikke en halv million... Men om det koster 1000 eller 2500 kr. er ikke det væsentlige...

Kunne selvfølgelig bare få en tekniker til at komme og lave det - Men vil selv.. Hvis ikke jeg kunne spørge her, havde jeg nok bare prøvet mig frem.. Det havde nok blevet noget dyrt og bøvlet... Derfor håber jeg på at undgå de værste faldgruber, ved at benytte mig af jeres hjælp og viden på området...

Hilsen HcH..
Af Snurrerundtlyd
#130021
HcH skrev:Nå.. Blev lige kørt ud på et sidespor da jeg læste det sidste indlæg.. For det nævnes i et tidligere indlæg, at det klart ville være at foretrække at man kører signalet direkte i forstærkeren ude fra gaden... For at undgå tab under splitningen..
Ja det ideelle er stadig at montere forstærkeren direkte ved udtaget, men med til denne ideelle løsning hører også at der er 0-65 MHz datafiltre på TV udtagene og det har du jo ikke i dit nuværende setup. Så med mindre du vil købe den fulde pakke til 1700, så går du på kompromis et eller andet sted, man kan ikke få i både pose og sæk. Og så er de bare om at vælge den bedste kompromisløsning, det kan sagtens komme til at virke upåklageligt med noget mindre end den ideelle løsning.
Signalet fra kabel-TV udbydere er i forvejen langt bedre og kraftigere end signalet fra en typisk lofts-antenne, så det kan sagtens klare noget tab og stadig virke upåklageligt.
Som sagt have jeg spillet et YouSee signal op til 3 TV, 1 radio og et kabelmodem uden nogen form for aktiv forstærkning og det virker uden problemer.
HcH skrev:Og denne DVU-4 giver jo netop et tab på 4 db... Godtnok giver forstærkeren så 6,5 db igen... Og med lidt hovedregning giver det så et plus på 2,5 db (hvis regnestykket vel og mærke er så simpelt..)

Men ikke på data-siden, der må indkassere et rent tab på 4 db...
Signalet levere fra kabeludbyderen er som standard forstærket så meget at der er der er rigeligt med signalstyrke på den anden side (udtagene) af en slutdåse som f.eks. Triax TD260D, 272D eller Comega Freja MM4-65D.
Om man bruger en DVU-4 eller Freja MM4-65D til at oplsitte signalet er sådan set underordnet.
Med DVU-4 er der 4 dB tab til dataudgangen, men hvis man i stedet blot bruger en MM4-65D til at opsplitte signalet fra udbyderen i radio, TV og data, som er standard praksis, så får man faktisk 4,5 dB tab fra indgang til hvv. data, radio og TV udgangene, so de fremgår af dette skema: http://dkt.net.dynamicweb.dk/Default.as ... oductID=38
Så her er faktisk 0,5 dB mere tab. Men det er der som sagt taget højde for fra kabeludbyderen, da de er den normale måde at afslutte deres installation på. Så du behøver ikke at bekymre dig om der er nok signalstyrke til modemet fra en DVU-4, med mindre du har et meeeget langt eller ringe kabel.
I denne installationvideo anfebaler Comega faktisk at indstille forstærkerens indgangs-dæmpning (IN attenuator) til 5 dB som standard for at få rette signalstyrke.
Billede
Som man kan se kan man også indstillinge den til 0 dB og 10 dB indgangs-dæmpning i stedet for. Så hvis signalet er blevet dæmpet for meget før forstærkeren, kan man go bare skifte fra 5 dB til 0 dB indgangs-dæmpning. Men indstil forstærkeren som udgangspunkt som de anbefaler i videoen og test så om det er for kraftigt eller svagt og juster som de anbefaler.
Jeg ville være mere bekymret for 5-65 MHz støj fra TV, som kan forstyrre datareturvejen. Men netop ved at anvende DVU4, får du spærret fra denne støj fra TV udgangen til indgangen af DVU4.

Ved at opslitte signalet med DVU4 før radio/TV forstærkeren bliver signalet rigtig nok dæmpet inden forstærkningen og derved bliver signal/støjforholdet lidt ringere. Men hvis du placerer forstærkeren tæt på DVU4 indgangsfilteret, så har du en meget kort strækning med svagere signal, som er lidt mere følsom for udefrakommende støj.
Omvendt må signalet ind i forstærkeren heller ikke være kraftigere end den er designet til, så bliver den overstyret og begynder at klippe signalet og så virker det ikke.
Men i praksis er det ikke noget problem først at dæmpe signalet 4 dB. Det er ikke den ideelle løsning, men det virker og til gengæld får du filtreret alt 0-65 MHz støj fra fra. Så der er plusser og minusser, men den ideelle løsning får du ikke uden at punge 1700 ud. Men det er slet ikke nødvendigt med den ideelle løsning, mindre kan gøre det.

Der er som sådan ingen behov for at forstærke signalet til de enkelte TV yderlig op i forhold til indgangsstyrken, for kraftigt signal på TVet giver lige så mange problemer som for svagt signal. Forstærkeren formål er primært blot at kompensere for de tab man uundgåeligt får når man skal splitte signalstyrken ud til f.eks. 6 TV. Comega forstærkerene har mulighed for at tilpasse forstærkning så man hverken sender for svagt eller kraftigt signal ud. Man kan få rigeligt med signalstyrke ud selv om man splitter signalet med en DVU4 før forstærkeren.

På kabelmodemets interne hjemmeside kan man aflæse signalstyrken, så man kan aflæse om signalstyrken er god nok. Kabeludbyderen kan evt. også fjern-aflæse signalstyrken på dit kabelmodem.
HcH skrev:Indskyder lige her, at den hersens TRATEC ES-2+ (som jeg har fra da jeg havde Stofa-bredbånd for år tilbage) ifølge dens forside giver et tab på 3,7 db... Hvis man splittede signalet INDEN forstærker, kunne man vel bare bruge den ?
Nu kender jeg ikke lige TRATEC ES-2+, men er det ikke bare en almindelig 2-fordeler (splitter), hvor der ikke er forkel på de to udgange?
DVU4 er netop ikke bare en splitter, men har også indbygget 0-65 MHz filter på TV-udgangen så TVet ikke sender støj tilbage i systemet som kan forstyrre modemets returvej som netop ligger i 5-65 MHz frekvensbåndet. Dataudgangen sender derimod hele frekvensbåndet igennem ufiltreret.

Men du skriver jo også at du allerede har en DVU4 i din gamle installation, så det er jo ikke noget problem at genbruge den andetsteds i din nye installation, så sparer du også penge til en ny. Så skal du blot købe en COMEGA DA-8PM forstærker med 8 udgange uden datareturvej, så sparer du ca. 1000 kr.
Et sådant system burde være mere end rigeligt robust i dit tilfælde. Et kit til 1700 med nye dåser med dataudtag er lidt overkill, især når du nu allerede har købt og monteret TD260D dåser uden datafilter i hele huset. Men et full-blown kit giver dig selvfølgelig den fordel at når først det er sat op, så kan man frit flytte modemet rundt til et hvilket som helst udtag. Men det er nok meget sjældent man har behov for at flytte modemet til et andet rum alligevel.
HcH skrev:Kunne selvfølgelig bare få en tekniker til at komme og lave det - Men vil selv.. Hvis ikke jeg kunne spørge her, havde jeg nok bare prøvet mig frem..
Ved at følge rådene her og vejleningerne om motering af stik, justering af forstærker osv. på homeconnect.me så skal det også nok gå med en gør det selv løsning.
Det gør det også lettere selv at fejlfinde på og lave om på senere og så sparer man også en del i timeløn og det giver jo også en vis selvtilfredsstillelse for mange at gøre det selv.
Af HcH
#130031
Javel ja...

Står og vader lidt midt i vandløbet lige nu, men er meget enig i at det er unødvendigt med data udgange i alle rum...

Så vil nok udelukke det helt store gilde, og fundere over de 2 sidste løsninger... Hælder mest til den med de 6 udgange (4 X TV/Radio og 2 X TV/Radio/data) På en eller anden måde tiltaler den mig.. Og det er også nok til alle forbrugssteder.. Kan jo bare bytte rundt på kabler, i fald det skulle blive nødvendigt...

Har først modtaget alle papirerne fra Stofa i dag, så vil lige bruge en dag eller to mere på at tænke det igennem..

Såfremt jeg går efter den mellembløde landing, får jeg jo kun brug for COMEGA CA-2R4F og så 1 af de her FREJA MM4-65D .. Skrev du ikke at jeg kunne sætte kablet fra forstærker direkte i kabelmodem ? Eller hvis ikke, så 2 stk. FREJA MM4-65D ... Det bliver en pris på godt 1000 kr... Hvilket er helt overkommeligt..

Selvfølgelig er det lidt billigere kun at skulle købe COMEGA DA-8PM, da jeg jo har resten der skal til... Såh...

Vil lige veje lidt for og imod de 2 muligheder lidt endnu..

Mvh. CVX
Af Snurrerundtlyd
#130040
Vær opmærksom på at de to dataudgange på CA 2R4F kun har 1 dB forstærkning, hvor de 4 radio/TV udgange har 10 dB forstærkning. Den mulighed kan muligvis give nogle problemer, hvis du anvender en af dataudgangene til TV via en dåse med dataudtag, da signalet her vil være en del svagere end til de udtag uden data.
http://www.dkt.dk/Default.aspx?ID=27&M= ... ductID=114

Med 8 kanals forstærkerene DA-8PM(R) har alle 8 udgange 5 dB forstærkning.
http://dkt.net.dynamicweb.dk/Default.as ... oductID=40

Til løsningen med DVU4 kan du evt. vælge DA-8PMR med returvej i stedet for DA-8PM uden returvej. Så har du mulighed for senere at opgradere systemet ved at fjerne DVU4 til at have dåser med returvej. Og der er stadig et 87 MHz lavpasfilter i radio/TV-udgangen på DVU4, så 5-65 MHz returstøjen fra TV ikke forstyrrer dataretursignalet.
DA-8PMR sælges også i modsætning til DA-8PM hos Silvan for 899,95 kr. http://eshop.silvan.dk/vare_Lokal-forst ... ata_140052
Men den kan dog også købes for 888 kr. inkl. porto online her, så det er ikke afgørende http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... roduct=695

Hverken DA-8PMR eller CA-2R4F har aktive datareturveje (forstærkning af datareturvejen). så returvejen bliver ikke forstærket ved at forbinde modemet efter forstærkeren i stedet for en afgrening med DVU4 før forstærkeren. Men det er nu heller ikke noget problem at returvejen ikke bliver forstærket, den er kraftig nok.

På baggrund af alt dette ville jeg vælge løsningen med DA-8PM(R) og DVU4. Så har du også plads til to ekstra udtag på forstærkeren. Og du har jo allerede 8 udtag så vidt jeg kan forstå, men bruger dog kun 6. Men du kan lige så godt tilslutte alle udtag når du er i gang, så behøver du heller ikke at sætte termineringsmodstande i DA-8PM(R).
Af Theilo
#130053
Husk lige at det IKKE er nødvendigt med data udtag alle steder hvis du kører det hele igennem en forstærker, der skal kun være data udtag der hvor du har brug for det og de andre steder er det nok med TD260D.(ifølge stofa's teknikere)

Hvis du splitter inden forstærker har du korrekt 4,5db mindre ind i forstærker, men giver ikke et plus på 2,5db i sidste ende, da der kommer mindre ind i forstærkeren, dvs kan give et lidt dårligere billede.

Fra vejen ind i en forstærker med 6-8 udtag, freja dåse der hvor du skal bruge det og td260 i resten af rummene.

Theilo
Af Snurrerundtlyd
#130060
Theilo skrev:Hvis du splitter inden forstærker har du korrekt 4,5db mindre ind i forstærker, men giver ikke et plus på 2,5db i sidste ende, da der kommer mindre ind i forstærkeren, dvs kan give et lidt dårligere billede.
Comega anbefaler som standar at indgangs-dæmpningen i DA-8PMR sættets til 5 dB og det er endda med en slutdåse og POF samlefilter foran som også giver næsten 5 dBs tab. Dvs. sige at forstækren selv dæmper signalet 5dB før det bliver forstærket. Så der sker ikke noget ved at have en DVU4 med 4.5 dB tab foran, det svarer bare til tabet i slutdåse og POF samlfilet så det går lige op. Er signalet stadig for lavt kan man bare slå indgangs-dæmperen i DA-8PMR over på 0 dB, det svarer til at fjerne et DVU4 filter (4,5 dB) tab.

Men han kan jo bare prøve med løsningen med med DA-8PMR og DVU4 filteren som han alligevel allerede har. Så er han sikker på at støjende TV ikke går ind og forstyrrer kabelmodemet.
Hvis de viser sig at signalet stadig er for svagt også når forstærkrens indgangsdæmper er sat til 0 dB, så kan han evt. fjerne DVU4 og købe et udtag med data til at sætte efter forstærkeren. Det koster ikke noget at prøve med DVU4 først. Viker det ikke så er der ingen penge tabt, han skal bare købe en dåse med dataudtag.
Af Theilo
#130063
Helt ok, kender som skrevet før ikke til comega's produkter, og de kender jo deres egne produkter bedst.

Theilo
Af Snurrerundtlyd
#130070
Theilo skrev:Husk lige at det IKKE er nødvendigt med data udtag alle steder hvis du kører det hele igennem en forstærker, der skal kun være data udtag der hvor du har brug for det og de andre steder er det nok med TD260D.(ifølge stofa's teknikere)
Når en Stofa tekniker siger sådan, så må man jo formode at han har erfaringer med at støjen der kommer fra TV normalt ikke forstyrrer dataretursignalet fra deres modems. Det er jo rart at vide, der er sikkert undtagelser der bekræfter reglen, der er jo i sidste ende ikke to installationer der er ens, med samme typer TV osv.
I praksis gør man jo ikke altid som man bør gøre, især hivs man kan spare lidt penge ved at gøre anderledes.
De officielle anbefalinger tager jo ofte hensyn til worst case scenario, så i prakis virker skidtet som regel uden at følge alle anbefalinger for korrekt installation.

Jeg ville started ud med DVU4 løsningen.

Skulle det vise sig ikke at virke efter hensigten, så prøv at fjern DVU4 filteret og køb en dåte med dataudtag og lad de andre TD206D være som de er som Theilo skriver.

Skaber det problemer med f.eks. modem, så må man jo i sidste ende bide til korset og købe dataudtag til alle steder. Men bare vent med det indtil de andre muligheder har fejelet. Så kaster man ikke penge efter noget der viser sig ikke at være nødvendigt.
Samme DA-8PMR forstærker kan bruges i alle tre tilfælde, så der er ingen penge spildt, bortset fra den rabat man kunne have fået ved at købe et samlet kit fra start af. Men så meget er der heller ikke sparet ved at købe kittet. Der er jo allerede antenneledninger med F-connectorer til stede i den nuværende installation.


Er der problemet med signalstyrken på TV-signalet, så er det som regel kanalerne på de højeste frekvenser der først skaber problemer, da tabet i kabler osv. er højere des højere frekvensen er. Det er derfor forsækeren har en tilt/equlizer justering, for at dæmpe lave frekvneser i forhold til høje frekvenser, for at skabe samme tab i hele frekvnesområdet.

Problemer med kabel-TV installationer er langt fra altid på grund af for lav signalstyrke, men kan lige så godt være på grund af dårlige samlinger med HF-utætte stik, ringe enkeltskærmede antennekabel, skapre buk på kablet osv.
Desværre tror de fleste at alle problemer kan løses bare med at købe en antenneforstærker. Og endnu værre så køber de fleste bare de billigste ringe og HF-utætte forstærker fra f.eks. Harald Nyborg. De billigste forstærkere er ofte af så ringe kvalitet at de som regel gør signalet ringere end det var i forvejen.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 7. feb 2011, 22:37, rettet i alt 1 gang.
Af HcH
#130072
Godt så...

Hvis jeg ellers forstår dig rigtigt. Så kan man godt bruge COMEGA DA-8PMR, som ellers er den man normalt vil bruge når man har data med ind over, uden at skulle skifte alle dåserne til FREJA. Når bare man sørger for at indsætte DVU-4 i mellem indgangskabel og COMEGA DA-8PMR.. Den virker faktisk præcis så som en COMEGA DA-8PM, men med mulighed for senere opgradering til data, ved at fjerne DVU-4 og skifte alle dåserne til FREJA...?

Der bliver så nævnt, at hvis signalet til data er for svagt kan man fjerne DVU-4 og så indsætte et udtag med data efter forstærkeren.. Menes der ikke at ALLE udtagene skal skiftes så ?

Mvh. HcH[/quote]
Af HcH
#130074
Sorry..

Vores indlæg ankom vist på samme tid... Du har allerede svaret..

HcH
Af Snurrerundtlyd
#130075
HcH skrev:Hvis jeg ellers forstår dig rigtigt. Så kan man godt bruge COMEGA DA-8PMR, som ellers er den man normalt vil bruge når man har data med ind over, uden at skulle skifte alle dåserne til FREJA. Når bare man sørger for at indsætte DVU-4 i mellem indgangskabel og COMEGA DA-8PMR.. Den virker faktisk præcis så som en COMEGA DA-8PM, men med mulighed for senere opgradering til data, ved at fjerne DVU-4 og skifte alle dåserne til FREJA...?
Ja det ville jeg gøre, så holder man muligheden åben for senere at opgradere eller ændre systemet, og DA-8PMR koster vist kun 50 kr. mere end DA-8PM eller noget i den stil.
HcH skrev:Der bliver så nævnt, at hvis signalet til data er for svagt kan man fjerne DVU-4 og så indsætte et udtag med data efter forstærkeren.. Menes der ikke at ALLE udtagene skal skiftes så ?
Det var nu ikke så meget hvis signalet til data var for svagt, men hvis signalet til TV-forstærkeren var for svagt. Men det er jeg rimelig sikker på det ikke er.
Teoretisk set skal alle udtag skiftes jo. Men Theilo skriver at de virker fint uden at gøre dette og at en Stofa tekniker også har anbefalet denne løsning.
Så vent bare med at skifte alle udtag til du finder ud af om du bare løser et problem som ikke opleves som et reelt problem i praksis.
En ting er at noget støjer, men spørgsmålet er hvor meget og om det er nok til at forstyrre noget andet. Det vil altid være forskellig fra opsætning til opsætning.
Hvis du køber DA-8PMR og sætter efter DVU-4, så kan du kan altid opgradere dåser senere hvis de viser sig nødvendigt, uden at skulle købe en ny forstærker.

Jeg har som sagt lavet en YouSee installation med 3 TV, 1 radio og et modem uden forstærker. Så signalstyrken ind i huset er kraftig fra kabeludbyderene.
Inden installationen blev lavet var der dog problemer med at signalstyrken ikke var kraftig nok til bare ét TV tilsluttet direkte til YouSees slutdåse. Men de viste sig at være en fejl fra YouSees side. Efter at de havde udbedret den så virkede alle kanaler på TVet. Herefter blev der så indfør en 3-fordeler på TVsignalet og der var stadig signalstyrke nok. Så singlastyrken fra YouSee var meget lav før de fik udbedret fejlen ude i vejskabet.
Af HcH
#130078
Fint...

Det bliver COMEGA DA-8PMR så.. Og jeg prøver så med DVU-4 mellem indgang og forstærker i første forsøg..

Hvis det så ikke virker helt efter hensigten, ryger DVU-4 ud igen. Og ind med en enkelt FREJA dåse til data...

HVIS det så stadig ikke er godt nok, ryger alle de gamle dåser. Og ind med FREJA over hele linjen (i hvert fald de 6 der skal bruges..)

Sådan lidt i stil med minesøgning uden minesøger ?

Hilsen HcH..