Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Theilo
#130053
Husk lige at det IKKE er nødvendigt med data udtag alle steder hvis du kører det hele igennem en forstærker, der skal kun være data udtag der hvor du har brug for det og de andre steder er det nok med TD260D.(ifølge stofa's teknikere)

Hvis du splitter inden forstærker har du korrekt 4,5db mindre ind i forstærker, men giver ikke et plus på 2,5db i sidste ende, da der kommer mindre ind i forstærkeren, dvs kan give et lidt dårligere billede.

Fra vejen ind i en forstærker med 6-8 udtag, freja dåse der hvor du skal bruge det og td260 i resten af rummene.

Theilo
Af Snurrerundtlyd
#130060
Theilo skrev:Hvis du splitter inden forstærker har du korrekt 4,5db mindre ind i forstærker, men giver ikke et plus på 2,5db i sidste ende, da der kommer mindre ind i forstærkeren, dvs kan give et lidt dårligere billede.
Comega anbefaler som standar at indgangs-dæmpningen i DA-8PMR sættets til 5 dB og det er endda med en slutdåse og POF samlefilter foran som også giver næsten 5 dBs tab. Dvs. sige at forstækren selv dæmper signalet 5dB før det bliver forstærket. Så der sker ikke noget ved at have en DVU4 med 4.5 dB tab foran, det svarer bare til tabet i slutdåse og POF samlfilet så det går lige op. Er signalet stadig for lavt kan man bare slå indgangs-dæmperen i DA-8PMR over på 0 dB, det svarer til at fjerne et DVU4 filter (4,5 dB) tab.

Men han kan jo bare prøve med løsningen med med DA-8PMR og DVU4 filteren som han alligevel allerede har. Så er han sikker på at støjende TV ikke går ind og forstyrrer kabelmodemet.
Hvis de viser sig at signalet stadig er for svagt også når forstærkrens indgangsdæmper er sat til 0 dB, så kan han evt. fjerne DVU4 og købe et udtag med data til at sætte efter forstærkeren. Det koster ikke noget at prøve med DVU4 først. Viker det ikke så er der ingen penge tabt, han skal bare købe en dåse med dataudtag.
Af Theilo
#130063
Helt ok, kender som skrevet før ikke til comega's produkter, og de kender jo deres egne produkter bedst.

Theilo
Af Snurrerundtlyd
#130070
Theilo skrev:Husk lige at det IKKE er nødvendigt med data udtag alle steder hvis du kører det hele igennem en forstærker, der skal kun være data udtag der hvor du har brug for det og de andre steder er det nok med TD260D.(ifølge stofa's teknikere)
Når en Stofa tekniker siger sådan, så må man jo formode at han har erfaringer med at støjen der kommer fra TV normalt ikke forstyrrer dataretursignalet fra deres modems. Det er jo rart at vide, der er sikkert undtagelser der bekræfter reglen, der er jo i sidste ende ikke to installationer der er ens, med samme typer TV osv.
I praksis gør man jo ikke altid som man bør gøre, især hivs man kan spare lidt penge ved at gøre anderledes.
De officielle anbefalinger tager jo ofte hensyn til worst case scenario, så i prakis virker skidtet som regel uden at følge alle anbefalinger for korrekt installation.

Jeg ville started ud med DVU4 løsningen.

Skulle det vise sig ikke at virke efter hensigten, så prøv at fjern DVU4 filteret og køb en dåte med dataudtag og lad de andre TD206D være som de er som Theilo skriver.

Skaber det problemer med f.eks. modem, så må man jo i sidste ende bide til korset og købe dataudtag til alle steder. Men bare vent med det indtil de andre muligheder har fejelet. Så kaster man ikke penge efter noget der viser sig ikke at være nødvendigt.
Samme DA-8PMR forstærker kan bruges i alle tre tilfælde, så der er ingen penge spildt, bortset fra den rabat man kunne have fået ved at købe et samlet kit fra start af. Men så meget er der heller ikke sparet ved at købe kittet. Der er jo allerede antenneledninger med F-connectorer til stede i den nuværende installation.


Er der problemet med signalstyrken på TV-signalet, så er det som regel kanalerne på de højeste frekvenser der først skaber problemer, da tabet i kabler osv. er højere des højere frekvensen er. Det er derfor forsækeren har en tilt/equlizer justering, for at dæmpe lave frekvneser i forhold til høje frekvenser, for at skabe samme tab i hele frekvnesområdet.

Problemer med kabel-TV installationer er langt fra altid på grund af for lav signalstyrke, men kan lige så godt være på grund af dårlige samlinger med HF-utætte stik, ringe enkeltskærmede antennekabel, skapre buk på kablet osv.
Desværre tror de fleste at alle problemer kan løses bare med at købe en antenneforstærker. Og endnu værre så køber de fleste bare de billigste ringe og HF-utætte forstærker fra f.eks. Harald Nyborg. De billigste forstærkere er ofte af så ringe kvalitet at de som regel gør signalet ringere end det var i forvejen.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 7. feb 2011, 22:37, rettet i alt 1 gang.
Af HcH
#130072
Godt så...

Hvis jeg ellers forstår dig rigtigt. Så kan man godt bruge COMEGA DA-8PMR, som ellers er den man normalt vil bruge når man har data med ind over, uden at skulle skifte alle dåserne til FREJA. Når bare man sørger for at indsætte DVU-4 i mellem indgangskabel og COMEGA DA-8PMR.. Den virker faktisk præcis så som en COMEGA DA-8PM, men med mulighed for senere opgradering til data, ved at fjerne DVU-4 og skifte alle dåserne til FREJA...?

Der bliver så nævnt, at hvis signalet til data er for svagt kan man fjerne DVU-4 og så indsætte et udtag med data efter forstærkeren.. Menes der ikke at ALLE udtagene skal skiftes så ?

Mvh. HcH[/quote]
Af HcH
#130074
Sorry..

Vores indlæg ankom vist på samme tid... Du har allerede svaret..

HcH
Af Snurrerundtlyd
#130075
HcH skrev:Hvis jeg ellers forstår dig rigtigt. Så kan man godt bruge COMEGA DA-8PMR, som ellers er den man normalt vil bruge når man har data med ind over, uden at skulle skifte alle dåserne til FREJA. Når bare man sørger for at indsætte DVU-4 i mellem indgangskabel og COMEGA DA-8PMR.. Den virker faktisk præcis så som en COMEGA DA-8PM, men med mulighed for senere opgradering til data, ved at fjerne DVU-4 og skifte alle dåserne til FREJA...?
Ja det ville jeg gøre, så holder man muligheden åben for senere at opgradere eller ændre systemet, og DA-8PMR koster vist kun 50 kr. mere end DA-8PM eller noget i den stil.
HcH skrev:Der bliver så nævnt, at hvis signalet til data er for svagt kan man fjerne DVU-4 og så indsætte et udtag med data efter forstærkeren.. Menes der ikke at ALLE udtagene skal skiftes så ?
Det var nu ikke så meget hvis signalet til data var for svagt, men hvis signalet til TV-forstærkeren var for svagt. Men det er jeg rimelig sikker på det ikke er.
Teoretisk set skal alle udtag skiftes jo. Men Theilo skriver at de virker fint uden at gøre dette og at en Stofa tekniker også har anbefalet denne løsning.
Så vent bare med at skifte alle udtag til du finder ud af om du bare løser et problem som ikke opleves som et reelt problem i praksis.
En ting er at noget støjer, men spørgsmålet er hvor meget og om det er nok til at forstyrre noget andet. Det vil altid være forskellig fra opsætning til opsætning.
Hvis du køber DA-8PMR og sætter efter DVU-4, så kan du kan altid opgradere dåser senere hvis de viser sig nødvendigt, uden at skulle købe en ny forstærker.

Jeg har som sagt lavet en YouSee installation med 3 TV, 1 radio og et modem uden forstærker. Så signalstyrken ind i huset er kraftig fra kabeludbyderene.
Inden installationen blev lavet var der dog problemer med at signalstyrken ikke var kraftig nok til bare ét TV tilsluttet direkte til YouSees slutdåse. Men de viste sig at være en fejl fra YouSees side. Efter at de havde udbedret den så virkede alle kanaler på TVet. Herefter blev der så indfør en 3-fordeler på TVsignalet og der var stadig signalstyrke nok. Så singlastyrken fra YouSee var meget lav før de fik udbedret fejlen ude i vejskabet.
Af HcH
#130078
Fint...

Det bliver COMEGA DA-8PMR så.. Og jeg prøver så med DVU-4 mellem indgang og forstærker i første forsøg..

Hvis det så ikke virker helt efter hensigten, ryger DVU-4 ud igen. Og ind med en enkelt FREJA dåse til data...

HVIS det så stadig ikke er godt nok, ryger alle de gamle dåser. Og ind med FREJA over hele linjen (i hvert fald de 6 der skal bruges..)

Sådan lidt i stil med minesøgning uden minesøger ?

Hilsen HcH..
Af HcH
#130079
Hey...

Glemte egentlig i farten, at der også kommer telefon indover (den går vel i kabelmodem, formoder jeg..) Alt det her forstærker halløj og splitter, har vel ingen indflydelse på den omstændighed ?

Er lige nødt til at spørge, selvom det måske er overflødigt..

HcH
Af Theilo
#130080
Ja, så er der også lidt at hygge sig med om aftenen.

Stofa teknikerne der var her (yep 4 stk inden for en uge) tjekkede hver især signalet i alle dåser i huset, og fandt ud af at det eneste støj der der var i anlægget, stammer fra en utæt samling i vejen.

Så det er bare at prøve sig frem.

Theilo
Af Theilo
#130081
Det har intet med det andet at gøre, udover at det også kommer via data, som alligevel skal i kabelmodem.

Og også en evt zaptor skal kobles kabelmodem, dog med et netværkskabel.

Theilo
Af HcH
#130082
Okay..

Regnede jeg heller ikke med - var bare lige nødt til at give oplysningen, i fald der var nogle hensyn at tage...

Jep, der kommer også Zaptor ind (den helt store tur) Det bliver dog i første omgang på trådløs via USB-dongle - skulle det give anledning til bøvl, ryger den på kabel.. Det er dog en anden historie - og det har jeg modsat alt det her antenne-kogleri, noget bedre styr på...

Mvh. HcH
Af Theilo
#130083
skulle give anledning til bøvl ???????

Du beder selv om det og medmindre der er under 5 meter skal du ikke regne med en god forbindelse.

Jeg har prøvet og det holdte under 1 døgn, så røg netværkskablet fra wd tv live og i zaptor.

Så kører det udmærket.(så skal have taget mig sammen til at trække et nyt og smide et par stik på)

Theilo
Af HcH
#130087
Hmmm..

Det lyder ikke lovende (heller ikke nogen der har lovet at det kørte godt med trådløs på Zaptor...)

Men det skal nu prøves af... Der bliver ca. 5 meter fra trådløs sender til Zaptor (hver sin ende af stuen - med rimelig clean udsigt..) Men der bliver ikke meget roden rundt i at det ikke vil virke... Så kabler jeg skidtet i stedet..

Mvh. HcH