Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dragothic
#40947
Hej til alle på flatpanels.

I gamle dage havde jeg en avia kalibrerings dvd med farvefiltrer til kalibrering af mit sony 32" crt tv. Efter 20-30 min. tid og 4-5 indstillinger senere, var top kvaliteten opnået. Efter køb af en Samsung LE40R86 fladskærm må jeg nok indrømme, at både dvd og mine egenskaber er kommet til kort.

Jeg er på udkig efter kalibrerings software og hardware. Har søgt selv og fundet frem til Spyder TV og LaCie Blue Eye - men Spyder TV kan ikke måle RGB hver for sig og til LaCie Blue Eye medfølger kun software til PC *. Jeg skal have mulighed for at måle RGB hver for sig via en blueray eller dvd-afspiller.

* Jeg har mulighed for at tilslutte fladskærmen til pc'en, men da man også indstiller farver og des lige via grafikkort udgangen, vil kalibreringen kun kunne bruges ved afspildning af film fra computeren, da kilden (dvd, blueray afspiller) ikke bliver påvirket af grafikkortets indstillinger.

Håber på at få udvidet min viden til kalibreringsprodukter, og hører andres erfaringer.

Budgettet ligger på ca. 5000 Kr.
Af Dragothic
#40950
Kender godt til Otto, og vil også gerne have ham ud og kalibrere min HD Projekter, når jeg engang køber sådan en.

Vil gerne have noget udstyr selv, til kalibrering af mine flad, og computer skærme. På den vis også have mulighed for at hjælpe min familie og kammerater med grundindstillinger.
Af Dragothic
#40974
Jeg har massevis af testbilleder på min avia dvd. Problemet er, at jeg ikke ved øjemål, kan lave korrekte indstillinger. De viser godtnok, hvordan man bygger sin egen måler, men det hele står på fransk, så det vil jeg helst ikke rode mig ud i.

Har læst lidt om Spyder3 Elite, som åbenbart kan måle farverne RGB - Er der nogen, som ved om Spyder3 TV kan gøre det samme. Har søgt lidt på nettet, men der står ikke meget om den :/

Edit: Jeg var vidst lige en tand for hurtig. Programmet understøtter åbenbart Spyder2, og der er en ISO til DVD-Afspilleren. - men vil hellere have en Spyder3 TV, hvis denne er født med muligheden for at måle farverne.
Af Dragothic
#40978
Er der nogen, der ved, hvordan LaCie Blue Eye Pro's software fungerer?

Er det sådan, at den måler hver farve for sig således, at man kan bruge en test-dvd, som indeholder de korrekte farver, eller kører den en måling på alle farverne via. et diashow?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#40979
Softwaren til kalibratoren viser en række farver imens du indstiller RGB-håndtagene på skærmen, så du kan ikke umiddelbart simulere dette med mindre du har 100% styr på hvilke farver den viser og i hvor lang tid de vises.
Af madass32
#40980
jeg bruger spyder 2 Tv og HCFR colorilemtre til at måle RGB, det virker fint :)
Af Dragothic
#40983
Kan ikke finde en Spyder2 TV, men en DataColor SpyderTV Inkluderet: Spyder2 colorimeter - spyder2express farvekalibreringssoftware - PS album SE, som lyder til at være den samme.

Så vidt jeg kan læse, så bliver Spyder3 og LaCie Blue Eye sammenlignet i kvalitet, hvor Spyder2 falder bagefter.

Et alternativ kunne være Gretag EyeOne, som prismæssigt ligger sig tæt op af LaCie Blue Eye. Er der nogen, som kender til kvaliteten af denne?

Nu ligger budgettet på ~5000,- og Spyder2 koster 800, hvor de andre koster ~2500 Kr. Der er stadig penge at gøre med, og giver gerne flere penge, for et mere præcist måleredskab.
Af Dragothic
#40984
Jeg har fundet noget interresant på Hifi4all som flere her på siden, der har læst testen om Spyder TV, burde være interreseret i.

Det er åbenbart muligt at læse RGB værdierne direkte fra Spyder TV colorimeteret, og derved opnå en mere præcis kalibrering.
Af mejersken
#41052
Ja, men det er meget nemmere at bruge Hcfr programmet.

Der er også blevet postet et link til en demonstration af hvordan programmet skal bruges på recordere.dk
Af bantam
#41164
Et godt bud på en sensor kunne være EyeOne Display2 (eller EyeOne Display/LT) og ColorHCFR-softwaren, da denne kombination virker.

Jeg har selv et Datacolor Spyder2 (SpyderTV-udgaven) tristimulus colorimeter og har måttet profilere sensoren op mod bedre sensorer for at kunne anvende den. Profilering er en simpel form for kalibrering af sensoren mod en kendt reference(-sensor).

Jeg opnåede gode måleresultater på plasma-TV efter profileringen af Spyder2 op mod EyeOne Display2 - men mit specifikke eksemplar af Spyder2 kan i praksis ikke anvendes til kalibrering af LCD-skærme, da den kun måler nøjagtig omkring 50-60% hvid og samtidigt ikke kan måle nøjagtigt nok på primær- og sekundær-farverne.

Jeg har efterfølgende investeret i et GretagMacbeth/X-rite EyeOne Pro spectroradiometer, der er langt mere nøjagtigt (og godt tre gange så dyrt som EyeOne Display2) end Spyder2.

Ved at profilere Spyder2 op mod EyeOne Pro kunne jeg konstatere samme mønster som ved profileringen op mod EyeOne display2 - altså at min Spyder2 ikke var helt nøjagtig nok: Efter profilering kunne den bruges til plasma-TV - men ikke til LCD.

Profileringen af Spyder2 op mod de to forskellige EyeOne-sensorer gav et sammenligneligt resultat - og derfor må EyeOne Display2 være et fornuftigt alternativ.

Eneste kommentar er, at visse udgaver af EyeOne Display2 har ry for at måle for meget (infra-)rødt på plasma TV (mit testeksemplar gjorde ikke), hvorfor jeg valgte den dyre løsning (EyeOne Pro), da jeg har behov for at kunne måle på alle typer skærme og fremvisere.