Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355726
Hej alle

Jeg fik købt et Samsung QD Oled 77'' S90C fjernsyn til Blackfriday, og er desværre blevet noget overrasket over kvaliteten når man bl.a. ser fodbold. Bolden er ikke skarp, som om fjernsynet ikke kan følge med. Jeg har forsøgt at følge rtings kalibreringsguide, men synes ikke det løser noget. Desuden er der godt nok meget lysstyrke i deres opsætning synes jeg! Har I erfaringer med kalibrering/opsætning af sådan et fjernsyn? Jeg kan se, at I har en guide til S95, men det tænker jeg ikke kan bruges 1 til 1 med det fjernsyn jeg har?

Mvh. Anders
#355748
Forhåbentlig kan du forbedre det via indstillingerne, men livestreaming af bold vil for nu være en udfordring uanset hvilken skærm vi snakker. Niveauet på live streaming af sport\bold er en tand eller to under niveauet på traditionel kabel tv som det er lige nu.
#355754
Hej alle

Jeg har nu sat det op - dels efter Flatpanels settings og så en setting fra en på Reddit, som har samme fjernsyn som mig. Det er virkelig et flot billede!
Tilbage til sport - jeg har opdaget, at viaplay har et bedre billede end Norlys- helt samme kanal (3max) og samme kamp. Begge streaming fra deres apps på fjernsynet. Norlys er helt forfærdelig, men Viaplay er faktisk hel fin at se på. Jeg troede egentlig at det burde være samme kvalitet, men der er tydelig forskel.

Tak for hjælpen :)

Mvh. Anders
#355756
AndersSN skrev: 8. dec 2023, 06:57Jeg har forsøgt at følge rtings kalibreringsguide, men synes ikke det løser noget. Desuden er der godt nok meget lysstyrke i deres opsætning synes jeg!
Ja, det er også imho helt ekstemt til SDR. Men sagen er at både RTings og Flatpanels angiver settings der mere betjener folk i lyse end i mørke rum, med settings til over 200 Nits SDR (Flatpanels angiver da også "(oplyst rum)" ved siden af deres setting som en disclaimer i den forbindelse skal det retfærdigvis siges) Men i et mørkt rum giver det et meget hårdt, overeskponeret og ubehageligt SDR billede, som oven i købet angives at skulle kunne risikere klippe i hvidt, hvis kontrasten er over en 40-stykker (Jævnfør videoen nedenfor)

Standarden for top SDR luminans er omkring 100 nits i et kontrolleret miljø med omkring 5 til 10 nits omgivende belysning

Selv har jeg taget udgangspunkt i denne kalibraters fremviste indstillinger - Han går efter 150 nits SDR (brightness 32, contrast 38), og personligt har jeg så selv sat brightness en tand lavere endnu, til hvad jeg selv finder mere behageligt, homogent og balanceret i mit mørke rum, formentligt endnu tættere på standarden på 100 nits (har dog ingen muligheder for selv at måle)

Det giver imho et langt mere tåleligt, behageligt og homogent SDR billede, mens HDR naturligvis stadig skal have fuld skrue. Jeg har fortsat ikke prøvet med hans 2-punkts indstillinger til HDR (video 2), selv om jeg ved, at jeg når jeg får bedre tid (og en syg kæreste væk fra sengen og skærmen) vi forsøge mig med dem.

Når det så er sagt, så vær opmærksom på at signalkvaliteten jo stadig er meget afgørende, da et TV i denne størrelse hurtigt afslører fejl og mangler i signalet - og dén slags er der ikke noget at gøre ved ud over at benytte sig af de bedst tilgængelige signaler.




EDIT: Jeg så at vi havde siddet og skrevet samtidigt, og du nu er et langt bedre sted :)
AndersSN skrev: 9. dec 2023, 14:46Jeg har nu sat det op - dels efter Flatpanels settings og så en setting fra en på Reddit, som har samme fjernsyn som mig. Det er virkelig et flot billede!
Gider du smide et link til den Reddit til mig, jeg samler selv så mange input jeg kan, så jeg et eller andet sted kan lægge det sammen, hvis der f.eks. er nits angivelser eller ligefrem farvekalibreringsindstillinger af R, G og B hvor der begynder at danne sig en mønster.
#355757
Hej TBC :)

Denne kalibreringsverden er stadig meget ny for mig, og at forsøge sig ad og selv kigge på et billede virker helt uoverskueligt :) Jeg brugte direkte denne:


Lidt længere nede i tråden har han opdateret lidt - det er det jeg har brugt.

Kan du ud fra din viden sige noget om hans, og nu mine, settings? :)

Jeg valgte hans 'bright mode' settings. Måske jeg skal prøve hans 'preffered'?

Alm. tv vil blive set i mere lyst rum, hvor film mv. primært vil ses i mørket. Jeg bruger pt Film mode SDR/HDR til fjernsyn - Norlys, Viaplay mv., og så Filmmaker mode til film på fx Netflix.

Mvh. Anders
#355758
AndersSN skrev: 9. dec 2023, 17:36 Hej TBC :)

Denne kalibreringsverden er stadig meget ny for mig, og at forsøge sig ad og selv kigge på et billede virker helt uoverskueligt :) Jeg brugte direkte denne:


Lidt længere nede i tråden har han opdateret lidt - det er det jeg har brugt.

Kan du ud fra din viden sige noget om hans, og nu mine, settings? :)

Jeg valgte hans 'bright mode' settings. Måske jeg skal prøve hans 'preffered'?

Alm. tv vil blive set i mere lyst rum, hvor film mv. primært vil ses i mørket. Jeg bruger pt Film mode SDR/HDR til fjernsyn - Norlys, Viaplay mv., og så Filmmaker mode til film på fx Netflix.

Mvh. Anders
Jeg kan i det mindste kommentere på det, og sige at de ser helt legit ud. Og han kan jo angive nits, så han har kunnet måle sig i mål, lige som fyren i vidoerne jeg linkede til. Hans settings (både SDR og HDR) ligger rigtigt godt i tråd med dem i vidoerne jeg linkede og dem jeg selv benytter - Det er lidt fedt fra de tal at se at jeg selv - helt efter egne øjne faktisk har ramt meget tæt på de 100 nits som jeg har sigtet efter med egne øjne uden måleinstrumenter - Men det var netop der omkring det så mest rigtigt om mest homogent ud for mig mht SDR. Jeg kan sige at jeg stor set har ramt Reddit fyrens 100 nits setting uden måleinstrumenter (Jeg have beholdt vidoens anbefalede 38 i kontrast og så skruet ned til 24 i brightness - mens han opnår 100 nits med Brightness 27 og Contrast 36 - Eller udrykt på en anden måde så havde jeg ramt setings tæt med Brightness -4 , Contrast +2 uden måleistrumenter - Og det ene parameter spiller/opvejer jo ihht til det andet, så det er utroligt tæt - jeg tror dog for princippets skyld at jeg overtager hans settings, nu han har kunnet måle sig i mål ;) )

Bemærk at han i SDR ikke går over 38 i kontrast, så man ikke risikerer de rapporterede white-crush i SDR - Det er en ret vigtig pointe for alle der senere måtte falde over denne tråd! - Jeg har både derfor - og fordi hans 100 nits SDR settings macher hvad jeg selv har set mig til som god, behagelig og afbalanceret SDR, derfor langt større tiltro til hans SDR settings, end de SDR settings du fandt hos RTINGS til at starte med. Selv hans Bright Room SDR settings er i henhold til mit temperament også med bedre balance og temperament med 160 nits sammenlignet med de >200 nits du finder hos både Flatpanels og RTINGS, som vil give et meget mere hårdt og imho overeksponeret (og kan man på kontrasterne udlede white-chrushing) SDR resultat.

Hans HDR settings ligger tæt på Flatpanels og RTINGS, men endnu tættere på kalibratoriens i videoerne jeg linkede. Men der skal der jo også gerne godt med skrald på.

Hans HDR instillinger er faktisk direkte interessante, da de åbner for og er basseret på BT2020 dækning lige som i video 2 ovenfor (et debateret issue ifht Samsungs S90C/S95C - igen jævnfør video 2 ovenfor) - så dem vil jeg selv prøve at lege med når tid kommer, for også med dem så aktiverer man BT2020 range frem for DCI-P3 - men gør man det uden videre og fra f.eks. RTINGs eller Flatpanels indstillinger og uden de øvrige indstillinger Reddit fyren viser, vil man få for kraftige farver, da de fleste andre kalibreringer er baserede på skærmens default DCI-P3 cutoff, men informationerne der ud over i et videomateriale er jo trods alt interessante nok at få med på lige netop et QD-OLED TV, særligt på HDR testvidoer og den slags :)

Mht R-G-B indstillingerne, så har jeg ikke prøvet dem, men de hænger jo sammen med hans øvrige settings, så mit råd vil være at holde sig til hans eller andres indstillinger, fra en ende til en anden (frem for at kombinere forskellige), hvis man finder at det fungerer til et neutralt billede - Men lige netop R-G-B indstillingerne kan være et sats og noget hvor man nok kun 100% kan regne med at komme i mål med måleudstyr og/eller en regulær professionel kalibrering.
_ _ _ _

Slutteligt kan jeg sige at jeg har været i færd med at jagte en WiFi-bug jeg har haft med mit S90C og min router (ASUS TUF5400), som jeg ikke har haft med andre enheder før nu, hvor ind til videre (Det må vise sig, hvis det fortsat spiller i morgen) tror at have fået det løst ved at disable WMM APSD (Wi-Fi Multimedia (WMM) Automatic Power Save Delivery (APSD)), da TV'et efter dets sleepmode af en eller anden uransagelig grund ikke igen kom op og fik fuld båndbredde, men forblev begrænset til 14 Mbps strømbesparelse, hvilket ikke var nok til 4K på diverse tjenester. Man kunne end ikke afspille f.eks. en hårdt komprimmeret 4K YouTube video som denne, uden af vidoen begyndte at pause til opfyldning af buffer hele tiden, hvis man manuelt valgte 4K:

Originalen og mange flere andre kan du finde i endnu bedre kvalitet her, smide på et USB stik, så kan du se dit TV fulde potentialer og kræfter med diverse vidoerer fra sitet her: https://4kmedia.org/lg-cymatic-jazz-hdr ... d-4k-demo/

Særligt denne er god, hvis man skal se om man rammer noget naturligt og god til at fremhæve specular highlights også: https://4kmedia.org/sony-new-york-fashi ... d-4k-demo/
Senest rettet af TBC 9. dec 2023, 20:05, rettet i alt 3 gange.
#355760
Hold da op - tak for at sætte dig så meget ind i tingene! Jeg er virkelig glad for, at de settings også ser fornuftige ud for dig. Jeg har lige ændret SDR til hans preffered.

Jeg håber du vil dele endnu flere erfaringer, når du får prøvet R-G-B indstillingerne på dit eget fjernsyn. Jeg ved, at der er (kan være?) forskel på panelerne - selv inden for samme type fjernsyn - så det er jo lidt et sats. Omvendt så håber jeg, at for folk som ikke har forstand på det, at det måske bare bliver lidt bedre end direkte fra fabrikken. I hvert fald ikke dårligere.

Jeg bruger kabel til internettet på fjernsynet. Når det så er sagt, så er det fibernet og kabel til en Waoo Airties --> switch --> fjernsyn.. Leder på sigt efter noget andet end Airties...

Er du ellers tilfreds med dit fjernsyn? Jeg er, da jeg først fik et nyt (det første jeg modtog ville ikke tænde - den røde lampe blinkede rødt - det var sgu surt!) :)
#355761
Fraet OS'et (Og dets overeksponerede farver, som man ikke kan indstille sig væk fra) og en pixelstruktur der kunne have været bedre som mine eneste kritikpunkter, så er jeg samlet set rigtigt rigtig godt tilfreds - Bedre farver og farvedækning i HDR, får man ikke på markedet i dag (fraset et meget meget dyrere Sony A95L)

Det kræver lige kombinationen af en fridag, en rask kæreste og adgang til fjernbetjeningen (Mit TV er installeret i soveværelset, hvor hun ligger syg), før jeg får leget og satset med R-G-B indstillingerne.

Jeg har 1/1 Gbps internet og har trukket kabel til et par PCere der står et rum længere væk fra routeren end TV'et gør (routeren står i stuen), men WiFi er ALT tilstrækkeligt til et TV for mig. Jeg kommer på et TV (lige som med en mobiltelefon) aldrig i nærheden af at skulle bruge større båndbredde på det end jeg får igennem WiFi (når WMM APSD eller andet ellers ikke driller) - Det behov eksisterer reelt alene på mine PCer.
#355762
Det var godt at høre :)

Tror heller ikke en kablet forbindelse er nødvendig her. Nu var det bare fordi det nemt lige kunne lade sig gøre i det her set-up.

Jeg har et andet hurtigt spørgsmål faktisk. HDR-tonemapping i Filmmaker mode - her virker det som om det bedste er active, men hold da op det hvide lyser meget - selv undertekster. Er det noget man bare skal vende sig til, eller hvad tænker du?

Mvh. Anders
#355763
Active giver vildt overeskponeret "Samsung" lyssætning - Der er LANGT mere referencelys at finde over Static. Kunne aldrig selv drømme om andet end at bruge static selv og kan selv slet ikke holde active ud. Jeg kan heller ikke forestille mig, at du skulle have set nogle kalibratorer på nettet med respekt for sig selv, der kunne finde på at anbefale active over static. Den slags setting gennemgås i video 1 i øvrigt.

Det er primært YouTube og TV2 Play jeg benytter direkte på TVet, da det håndterer de 2 tjenester bedre end den eksterne boks jeg har tilsluttet, men ellers bruger jeg primært ekstern boks til HDR kilderne og der er det så heldigt at teksten er måske omkring 100 nits, så teksten er langt mindre lysende end de lysteste specular highlights i op til omkring 1200 nits - Ekstremt lyse undertekster er at regne som en plage