Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355764
Så er det ikke bare mig - tak. Jeg ændrer fastopsætningen til static.

På mit gamle fjernsyn havde jeg Apple tv (fra 2020 eller tidligere), da fjernsynet ikke rigtig havde mulighed for apps selv. Det har det her jo, selvom Apple Tv er noget mere brugervenligt.. Måske jeg skulle overveje et Apple Tv 4K til det her.

God bedring til kæresten i øvrigt.

Mvh. Anders
#355833
AndersSN skrev: 9. dec 2023, 19:36Jeg håber du vil dele endnu flere erfaringer, når du får prøvet R-G-B indstillingerne på dit eget fjernsyn. Jeg ved, at der er (kan være?) forskel på panelerne - selv inden for samme type fjernsyn - så det er jo lidt et sats. Omvendt så håber jeg, at for folk som ikke har forstand på det, at det måske bare bliver lidt bedre end direkte fra fabrikken. I hvert fald ikke dårligere.
Jeg lovede tilbagemelding, når jeg fik det afprøvet. Hos mig bliver resultatet bedre end standardindstillingerne og i særdeleshed langt langt bedre end fejlen med at aktivere BT 2020 uden at ændre indstillingerne samtidigt - Gør man det ender man man et farveovereksponeret billede, så min anbefaling er at man enten forbliver i DCI-P3 med TV'ets standard R-G-B indstillinger ELLER benytter hans R-G-B indstillinger sammen med aktiveringen af BT 2020 - Sidstnævnte er naturligvis langt det mest interessante med et QD-OLED TV, da man så får de farver med i materialet der måtte ligge ud over det DCI-P3 cap som TV'et ellers arbejder med, hvis indstillet til DCI-P3.

Hos mig giver disse indstillinger langt bedre balance i farverne. F.eks. ser hudfarver mere naturlige ud og meget stærke intense farver som f.eks. Neonlys i en nattescene går fra at være unaturligt saturerede til at se langt mere naturlige og realistiske ud.

Bare OBS, at hans RGB indstillinger er SPECIFIKT for HDR med BT 2020 aktiveret, ikke noget som helst andet, hverken SD eller HDR med DCI-P3 cutoff.
AndersSN skrev: 10. dec 2023, 07:32På mit gamle fjernsyn havde jeg Apple tv (fra 2020 eller tidligere), da fjernsynet ikke rigtig havde mulighed for apps selv. Det har det her jo, selvom Apple Tv er noget mere brugervenligt.. Måske jeg skulle overveje et Apple Tv 4K til det her.
Med brug af ATV, Shield eller anden ekstern enhed vil du ført og fremmest undgå at skulle døjes med overeksponeret UI, da den farveprofilen man sætter jo benyttes til alt på det eksterne input, inkl. UI. Du vil dog ikke vinde nogle fordele mht selve videomaterialet i de forskellige stremingapps (Formentligt undtaget AppleTV+)

Selv bruger jeg en kompination. TV'et er bedre til YouTube (4K og HDR afspilning) og TV2 Play (bedre framerate match), så der benytter jeg TV'et app, men jeg lader min eksterne boks (et ATV) tage sig af de øvrige apps - Men det er strengt taget ikke nødvendigt. Jeg er bare lidt overfølsom over for selve det farve-overeksponerede UI på TVet, som man aktuelt/endnu ikke kan konfigurere sig ud af.
#355846
Fedt at du har fået det testet, og at det ovenikøbet giver dig et rigtig flot billede!
Tak for super god vejledning og hjælp med al det her - det er jo super fedt at få så meget ud af ens fjernsyn som muligt - alt andet ville da være en skam. Det er nok så godt som det kan blive uden professionel kalibrering - og det er jo ikke engang sikkert jeg ville kunne se forskel nu :)

Vælger du altid Filmmakermode, eller lader du fx alm fjernsyn være på Film, og så skifter den selv på Film ift. SDR/HDR, hvis der skulle være noget i HDR? Jeg er lidt i tvivl - hvornår vælger man Film HDR i stedet for Filmmakermode?
Jeg har 2 forskellige settings - én SDR på Film og én HDR på hhv. Film HDR og Filmmakermode.

Ved du i øvrigt om man selv kan få fjernsynet til at vælge Film/Filmmakermode? Hvis ikke, ved du så om man kan slå den der advarselsbesked om strømforbrug, ved skift af mode, fra? :) Jeg har set nogle sige at det er en eller anden kode på fjernbetjeningen, som åbner en menu man ellers ikke selv kan finde. Er bare ikke helt sikker på at rode med sådan noget.

Samsungs 'startskærm' er noget rodet, ja - vi lå se om jeg kan abstrahere for det på sigt..
#355854
AndersSN skrev: 13. dec 2023, 12:32Vælger du altid Filmmakermode, eller lader du fx alm fjernsyn være på Film, og så skifter den selv på Film ift. SDR/HDR, hvis der skulle være noget i HDR? Jeg er lidt i tvivl - hvornår vælger man Film HDR i stedet for Filmmakermode?
TVet opererer med 2 forskellige profiler i både filmmakermode og Film mode (såvel som i alle de andre modes): SDR og HDR og TV'et husker den sidste mode man har brugt til hhv. SDR og HDR.

Film og Filmmaker mode er faktisk at regne som identiske når og hvis man manuelt har givet dem de samme indstillinger selv, mens der er forskelle på dem "ud af boksen".

Som udgangpunkt står mit eget TV i filmmakermode til både SDR og HDR - Der er jo tale om to forskellige filmmakermodes når der er tale om hhv SDR og HDR som kan og også skal indstilles individuelt. Det samme gør sig gældende med film mode, så du kan på de 2 modes i praksis have 4 forskellige settings (håber det giver mening).

Jeg har så selv næsten identiske indstillinger på hhv film og filmmakermode, eneste forskel er at jeg har givet film og filmmaker mode forskellige grader af motion interpolation, så min film mode har en lille smule interpolation, mens filmmakermode er helt uden, så jeg kan slå over på filmmode hvis det viser sig nødvendigt til mere aktionbetonet 24 fps materiale, hvis det hakker alt for meget til at jeg kan holde det ud.
AndersSN skrev: 13. dec 2023, 12:32Ved du i øvrigt om man selv kan få fjernsynet til at vælge Film/Filmmakermode? Hvis ikke, ved du så om man kan slå den der advarselsbesked om strømforbrug, ved skift af mode, fra? :) Jeg har set nogle sige at det er en eller anden kode på fjernbetjeningen, som åbner en menu man ellers ikke selv kan finde. Er bare ikke helt sikker på at rode med sådan noget.
Hvis TV'et viser advarsler om strømforbrug når du ændrer profil, så er det fordi du får skiftet til eller fra en profil hvor du ikke har færdiggjort de anbefalede indstillinger mht til strømbesparelsestilstande mv. Hvis du har opsat både SDR og HDR profilerne som anbefalede, så burde du slet ikke møde den besked - det gør jeg ikke selv.

Der findes fjernbetjeningskoder til service menuen, men den slags vil jeg ikke anbefale nogen at rode med, med mindre de er 100% sikre på hvad de er ude på og hvad de har med at gøre. Der er ikke brug for at gå i servicemenu for at færdiggøre de indstillinger der er anbefalede i denne tråds videoer eller Reddittråde.
#355862
Det giver rigtig fin mening med 4 forskellige modes i alt - jeg har nu skiftet, så Filmmaker Mode kan bruges som standard til det hele - det er klart det nemmeste, så man ikke skal tænke over det hele tiden.
Så slipper jeg også for de strømbeskeder når jeg skifter rundt - kan nemlig ikke få dem til at forsvinde. Synes alt er sat ens op.. :)

Jeg har endnu ikke oplevet at noget 'hakker', men hvis der pludselig er indhold som gør, vil du så dele dine indstillinger i film mode?