Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasJensen
#353633
hej. jeg er ved at undersøge køb af nyt tv. da mit B7 efterhånden har fået formeget burnin i sær på den røde farve. og har i den forbindelse stødt på kommentar om at QD-oled skulle kræve en meget præcis og dyr sensor for at kunne kaliberes? har det noget på sig?

ps. har som tidligere elektronikmekaniker kaliberet en del tv.. og har ikke den store tillid til at de kalibreringer som giganten sælger... desuden så gælder det vel stadig at Oled ændre sig mest de første 6 måneder ca? ( 100-200 timer)

mvh

Thomas Jensen
Af Jørgensen66
#353662
Hm, jeg er nu også på den vogn, at displayet ikke bør kalibreres de første 100 timer, så det kan "sætte sig". Blot hvad jeg har læst her og andre steder.

Og ja, det sætter vel lidt spørgsmålstegn ved de kalibreringer, der foretages ud af kassen...

Men jeg rettes gerne, hvis ovenstående er forældet.
Af ThomasJensen
#353664
og spørgsmålet var så mere specifikt til måle sensoren.. jeg har læst i engelsk sprogede forums at der på grund af strukturen i panelet er brug for en 5nm eller bedre sensor/måler...

https://www.stereonet.com/forums/topic/ ... different/

men er det sandt eller er det en der prøver at beskytte sin forretning?

inden jeg læste ovenstående tænkte jeg at man kunne bruge en Calibrite ColorChecker Display Plus da den skulle kunne måle optil 2000 nits.