Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
#154068
edinger skrev:Jeg mener faktisk at have læst, at den gode Otto J. har stoppet sin kalibreringspraksis, efter han er gået all in med Tape Connection Mk.II.

Men det svarer han sikkert snart selv på... ;)
Jep :-) Jeg er generelt begyndt at sige nej til at køre på Sjælland, da jeg får for få forespørgsler til at jeg generelt kan få det tilpasset så jeg har flere på samme dag (og jeg kører ikke til København og hjem igen for én kalibrering). Derudover siger jeg generelt nej til at kalibrere projektorer jeg ikke selv har solgt, fordi jeg ikke ønsker at konkurrere mod mig selv. Prisen på kalibrering på jylland-fyn er fremover efter aftale fra gang til gang, afhængigt af opgaven og transporttiden. I det hele taget er det ikke en service jeg satser på i nogen omfattende grad længere.

For kalibrering på Sjælland vil jeg anbefale at kontakte Henrik Peulicke hos Medlyd, Kenneth i KT Radio eller Christian fra CSN-teknik.
Af Tsunami85
#154070
Otto J skrev:For kalibrering på Sjælland vil jeg anbefale at kontakte Henrik Peulicke hos Medlyd, Kenneth i KT Radio eller Christian fra CSN-teknik.
Mange tak - jeg vil bestemt tage kontakt til disse personer, når kalibrering bliver aktuel.
Af Otto J
#154073
Snurrerundtlyd skrev:Her er i øvrigt en oversigt over ISF certificerede forhandlere i Danmark:
http://www.imagingscience.com/dealers.p ... ch=Denmark

Listen er måske ikke helt up to date, da Ottos tidligere firma AV Precision stadig er på listen, selv om firmaet lukkede for et års tid siden.
I den forbindelse vil jeg da gerne lige påpege at kalibrering og ISF ikke nødvendigvis hænger sammen. ISF er et firma der arrangerer undervisning af kalibratører og af producenter. De har lavet et koncept der hedder ISFccc, som kort sagt går ud på at apparatet har to hukommelser per input, og nogle specifikke justeringsmuligheder. Man kan sagtens være dygtig til at kalibrere uden at være ISF certificeret, og man kan sagtens være ISF certificeret uden at være dygtig til at kalibrere. ISF er et "basis-kursus", og det er på ingen måde nok at have modtaget dette kursus, hvis man vil kalibrere professionelt. Meget af det er "learning by doing". Eksempelvis Henrik Peulicke skilter ikke med at han er ISF uddannet, fordi det er værdiløst i forhold til at han er JKP instruktør.

Kort sagt, man skal finde en person man har tiltro til, mere end kigge på hvilke stempler der sidder på fordøren.
Af Otto J
#154074
Kim Fredtoft kan iøvrigt også godt anbefales herfra, det var en forglemmelse. De øvrige har jeg ikke nok kendskab til, til at jeg vil udtale mig om hvorvidt det er anbefalelsesværdigt - og så skal man iøvrigt specifikt mht. Pioneer kalibreringer sikre sig at installatøren har det nødvendige software til dét.
Af Snurrerundtlyd
#154075
Otto J skrev:Kim Fredtoft kan iøvrigt også godt anbefales herfra, det var en forglemmelse.
Jeg vil i den sammenhæng lige tilføje at Kim Fredtoft Søchting er manden bag AV Blog, der ligesom Flatpanels tester TV, omend han hidtil kun har testet 2 TV. Men det er dog nogle meget grundige og lange testartikler.
http://www.av-blog.dk

Kim arbejder desuden i Hi-Fi Klubben og på Københavns Universitet
https://www.facebook.com/fredtoft
http://www.science.ku.dk/fakultetet/org ... edarbejder
Af kskruger
#154079
Tsunami85 skrev:
Otto J skrev:For kalibrering på Sjælland vil jeg anbefale at kontakte Henrik Peulicke hos Medlyd, Kenneth i KT Radio eller Christian fra CSN-teknik.
Mange tak - jeg vil bestemt tage kontakt til disse personer, når kalibrering bliver aktuel.
Jeg har en Samsung PS51D8005, har også overvejet en kalibrering, hvis man slog sig sammen og levede et "fælleskøb" på en kalibrering. Måske man kunne få prisen lidt ned.

Så hvis der er nogle kalibrering folk, så er de velkommen til at byde ind. Jeg bor i lidt udenfor København.
Af Tsunami85
#154091
kskruger skrev:Jeg har en Samsung PS51D8005, har også overvejet en kalibrering, hvis man slog sig sammen og levede et "fælleskøb" på en kalibrering. Måske man kunne få prisen lidt ned.

Så hvis der er nogle kalibrering folk, så er de velkommen til at byde ind. Jeg bor i lidt udenfor København.
God idé! Jeg bor i København - nærmere betegnet Vanløse, så det passer jo perfekt. Kskruger, ville du kunne vente nogle måneder med kalibreringen? Jeg regner ikke med at købe TV'et før det nye år, og herefter skal det lige have nogle timer på bagen.

Men igen, fremragende forslag. Lad os få nogle dygtige kalibreringseksperter op af sæderne :)
Af kskruger
#154094
Tsunami85 skrev:
kskruger skrev:Jeg har en Samsung PS51D8005, har også overvejet en kalibrering, hvis man slog sig sammen og levede et "fælleskøb" på en kalibrering. Måske man kunne få prisen lidt ned.

Så hvis der er nogle kalibrering folk, så er de velkommen til at byde ind. Jeg bor i lidt udenfor København.
God idé! Jeg bor i København - nærmere betegnet Vanløse, så det passer jo perfekt. Kskruger, ville du kunne vente nogle måneder med kalibreringen? Jeg regner ikke med at købe TV'et før det nye år, og herefter skal det lige have nogle timer på bagen.

Men igen, fremragende forslag. Lad os få nogle dygtige kalibreringseksperter op af sæderne :)
Ja, det kan vi sikkert godt finde ud af.
Normalt siger man, at et plasma tv skal ha kørt i ca. 200 timer inden man laver en kalibrering.