Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sjavse
#129675
Kan det virkelig passe at det er umuligt at finde en test med kalibrerings resultater som man kan overføre til sit eget LDC C755?
Har kigget på de tit omtalte engelske test af LCD C750 men synes ikke de specifikt i testen fortæller hvad de har sat alle settings til efter de har kalibreret fjernsynet, fx. som der bliver gjort i den danske test af LED C6005 hvor alle settings efter kalibrering bliver skrevet op i et skema.
Af Evolution
#130487
Jeg søger også med lys og lygte efter sådan en. Jeg synes det er ligemeget hvordan jeg skruer på det, så synes jeg ikke billedet er helt godt. Især den røde farve er ekstremt kunstig at se på.

Mit er et LE46C755, men det må vel være det samme som LE40C755.

Jeg er bestemt newbie på det område her, så det ville være fedt med en komplet opsætningsguide.
Hvor kan man evt finde HD test som den Nicolai Sonne viser en gang imellem. Ville godt have den på DVD, BlueRay eller som download, så man har tid til at finjustere. Det kan man sq ikke når den vises på DR HD.

BTW, synes ikke der er skide meget gang i den herinde :((
Af Sjavse
#130489
Evolution skrev:Jeg søger også med lys og lygte efter sådan en. Jeg synes det er ligemeget hvordan jeg skruer på det, så synes jeg ikke billedet er helt godt. Især den røde farve er ekstremt kunstig at se på.

Mit er et LE46C755, men det må vel være det samme som LE40C755.

Jeg er bestemt newbie på det område her, så det ville være fedt med en komplet opsætningsguide.
Hvor kan man evt finde HD test som den Nicolai Sonne viser en gang imellem. Ville godt have den på DVD, BlueRay eller som download, så man har tid til at finjustere. Det kan man sq ikke når den vises på DR HD.

BTW, synes ikke der er skide meget gang i den herinde :((

Hvis du læser kommentar delen nederst på denne siden så kommer der et par kalibrerings resultater som du kan efterprøve på dit, jeg har dog ikke fået prøvet dem endnu, men har tænkt mig at se hvordan de setiings vil se ud på mit :)
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 709761.htm

Mht. en kalibrerings dvd så kan du sende en mail til HIFI-Klubben og bede om en gratis kalibrerings dvd hvis du er medlem eller lige har købt et fjernsyn hos dem.
Jeg er medlem og fik en svar-mail 1 time efter jeg havde sendt dem en mail, og dagen efter fik jeg dvd'en. Har dog ikke haft tid til at afprøve den, men mon ikke det vil hjælpe på fjernsynsindstillingerne.
Af slicc
#130519
Jeg har også et le46755 og som er indstillet fra hdtvtest.co.uk, synes at det giver meget godt billede efter kalibreringen. På mit tv har jeg dog sat baggrundslys og lysstyrken lidt op da jeg synes det bliver for mørkt, er dog ikke ekspert :)..

Men sådan ser det ud fra hdtvtest..

2D:
Mode: Movie
Backlight: 4
Contrast: 90
Brightness: 44
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 50/50

ADVANCED:
Off
Off
Shadow 0
Gamma +1
Colour Space: Custom
10p WB: On
Flesh Tone: 0
EE: Off

Colour Space:
Red: 54 0 0
Green: 21 20 0
Blue: 6 14 57
Yellow: 50 39 0
Cyan: 24 33 53
Magenta: 55 12 55

White Balance:
26
24
25
15
28
17

10p WB (will probably be no use for other units):
1: 1 -1 -5
2: 0 0 0
3: 0 1 1
4: 0 -1 2
5: -1 -1 2
6: 2 -3 0
7: 0 0 -1
8: 0 0 0
9: 0 -3 8
10: -1 -1 1

Picture Options:
Colour Tone: Warm2
Size: Screen Fit
DN Filter :Off
MPEG filter: off
Motion PLus: Custom (10/0)

*************************
3D Mode:
Backlight 20
Contrast 90
Brightness 42
Sharpness 0
Colour 44
Tint 50/50

Advanced:
Black Tone, Dynamic Contrast: Off
Gamma: +2
Colour Space: Auto
White Balance: (top to bottom): 25 25 22 28 23 39
Picture Options:
Warm2
Motion Plus: CLEAR (NOT custom)
Af Evolution
#130531
Tak, jeg har lige indstillet det efter den test, men synes sq også det er meget mørkt. Men okay, nu er det også højlys dag, så vil lige prøve en film senere. ;)

Jeg kan dog ikke få indstillet 3D opsætningen, men har ingen 3D film nu, så det må vente. Men må sige at jeg er slemt skuffet over 2D-3D, altså hvor det laver alm 2D film om til 3D. Det flimrer helt vildt og jeg får ondt i øjnene. Skal man opsætte noget eller gør jeg noget galt?
Af Sjavse
#130533
Evolution skrev:Tak, jeg har lige indstillet det efter den test, men synes sq også det er meget mørkt. Men okay, nu er det også højlys dag, så vil lige prøve en film senere. ;)

Jeg kan dog ikke få indstillet 3D opsætningen, men har ingen 3D film nu, så det må vente. Men må sige at jeg er slemt skuffet over 2D-3D, altså hvor det laver alm 2D film om til 3D. Det flimrer helt vildt og jeg får ondt i øjnene. Skal man opsætte noget eller gør jeg noget galt?
Det der med at lave 2D om til 3D tror jeg aldrig vil blive skide godt lige meget hvad man gør, så det ser jeg mest som en gimmick der er sjov at prøve under visse udsendelser, men som aldrig rigtig vil betyde det helt store.
Af slicc
#130559
prøv med og sætte baggrundslyset til ca. 12 og lysstyrke på ca. 50 sådan funger det for mig :)
Af THM
#130603
Evolution skrev:Tak, jeg har lige indstillet det efter den test, men synes sq også det er meget mørkt. Men okay, nu er det også højlys dag, så vil lige prøve en film senere. ;)
kan ikke forestille mig det er for mørkt til et rum med forholdvis dæmpet belysning. hvis man har en stue med meget lys kan det naturligvis være en fordel at hæve lysstyrken :)
man skal også være OBS på at et kalibreret tv kræver tilvænning hvis man er vandt til standardindstillede tv...
selv i dagslys som nu syntes jeg ikke mit G20(indstillet efter testen) er for mørkt...
Af trold80
#133439
jeg forstår ikke rigtig de her,

10p WB (will probably be no use for other units):
1: 1 -1 -5
2: 0 0 0
3: 0 1 1
4: 0 -1 2
5: -1 -1 2
6: 2 -3 0
7: 0 0 -1
8: 0 0 0
9: 0 -3 8
10: -1 -1 1


jeg syns kun det er muligt og lave om på et tal ikke 3 i samme rakke ??
Af Linnebjerg
#134288
halløj..

nu har jeg fået mig en le40c755 og er super glad for det.

Har prøvet at indstille det efter ovenstående, men synes hele skærmbilledet bliver gulligt.

Har valgt mode: naturlig

bagggrundslys: 10
kontrast.........: 90
Lysstyrke.......: 45
skarphed........: 50
farve...............: 50

Har vist stillet resten nogenlunde efter ovenstående..

skal man bruge lidt tid på at vænne sig til et nyt tv, for igår og i dag (fik tvet igår) synes jeg det virker anstrengende for øjnene at se tv. Skal siges der er ikke meget lys i stuen nar vi ser tv og motion plus er slået fra.
Af Cmikkelsen
#134300
Jeg ville nok vælge Movie/film eller hvad funktionen nu hedder på dit fjernsyn istedet for naturlig profilen, det giver i de fleste tilfælde et mere behageligt billede. :)
Af mhca
#134301
Mit står ligesom i HDTVtest bortset fra nogle afvigelser:


Baggrundslys: 10
Kontrast: 80 (måske 85... lidt tilfældigt)
Lysstyrke: 50 (synes jeg tabte shadow detail ved 45)

Resten er som HDTVtest.

Jeg bruger selvfølgelig Movie profilen.

Til spil på PS3 har jeg indstillet med lidt højere lysstyrke og muligvis +2 i gamma (kan ikke helt huske). Derudover har jeg ellers sat farvetemp til Warm2 osv. Til spil-mode kan man ikke bruge Movie, men jeg har trimmet det så godt ind som muligt alligevel.

Jeg har ikke haft nogen problemer med at blive træt i hovedet af det. Synes dog allerede at de 46" (opgraderet fra 32") ikke er så voldsomt stort. Så jeg er glad for, at jeg ikke nøjedes med 42" :P