Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af etter
#128922
Hej kloge folk.

Jeg har netop købt en ny fladskærm og indstillet mit billede. Jeg fandt en kalibrering på nettet som jeg brugte som udgangspunkt. I denne kalibreringsrapport er der et stort IRE skema med en masse tal. Disse cifre er meget varierende alt efter om der står IRE 100 eller fx IRE 50. Skal man altid sætte sin indstilling til IRE 100??

Jeg har et andet lille spørgsmål. Man kan vælge mellem 20 point IRE og 2 point IRE i metode. Hvad betyder det?

Undskyld hvis det er logik for burhøns, men jeg håber at en venlig sjæl vil hjælpe mig lidt O_O

Venlig hilsen
Jesper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#128924
Vi har gennemgået IRE i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

Du skal ikke indtaste værdier fra ét af IRE-trinene i din skærm. Som du kan se af artiklen, så tallene ud for IRE-angivelserne en måling af skærmen ved en given gråtone og de enkelte værdier kan du ikke rigtigt bruge til noget ud over at plotte en graf.

I en "2 IRE" metode måles skærmen igennem med 2 IRE trin imellem hvert gråtoneniveau. "20 IRE" gør det samme blot med 20 trin mellem gråtonerne.
Af bantam
#128945
etter skrev:Jeg har netop købt en ny fladskærm...

... Man kan vælge mellem 20 point IRE og 2 point IRE i metode. Hvad betyder det?
Det er absolut ikke logik for burhøns - det kan faktisk blive ret kompliceret...

Hvad er det for et TV? Det kunne lyde som et LG...

"2 point IRE" dækker over den "gængse" metode til at indstille hvidbalancen "bias + gain", mens "20 point IRE" er en 20-punkts gamma-equalizer. Hvidbalancen kaldes ofte for "farvetemperaturen", som dog er et noget dårliere defineret begreb. Generelt kan man sige, at de kontroller, som du har fokus bruges til at indstille gråtoneskalaen, som udgøres af hvidbalance og gamma-forløbet (eller kort sagt "luma-kurven").

Ingen af tallene kan genbruges fra et TV (med tilhørende kilder) til et andet. Det er værdier som skabes under en reel kalibrering, hvor der anvendes måleudstyr på ét specifikt eksemplar af TV'et med én specifik signalkilde.

Ønsker du alligevel at bruge disse værdier, skal du bruge dem allesammen, hvis du f.eks. anvender "20 point IRE" - du kan ikke nøjes med værdien for "IRE100". Tilsvarende for "2 point IRE".
Af etter
#128964
Du har helt ret. Det er et LG pj350 i 50 tommers udgaven.

Jeg har pt sat det op efter alle de tal der er i en kalibrering fra en engelsk hjemmeside, men er godt klar over der er forskel fra skærm til skærm.
Men man skal jo starte et sted.

Nu står der så i feltet med IRE indstillingerne at ved IRE 100 skal rød være 50, grøn 50 og blå -50.
Er det så ikke korrekt at jeg som udgangspunkt skal bruge de tal? Eller måske skal jeg bare lade dem stå i 0 som udgangspunkt???
Af bantam
#129016
Som udgangspunkt skal du lade IRE-kontrollerne stå på nul.

Kan du prøve at give et link til de indstillinger/anmeldelse, som du henviser til?

Det lyder næsten som om, de har taget udgangspunkt i en farvetemperatur, som er særdeles høj - eller at de har brugt et ældet colorimeter til at måle sig frem til resulatet...
Af bantam
#129052
Hmm - jeg kan ikke sige noget klogt om den kalibrering. Det ser mærkeligt ud, at man driver gamma-synthesizeren så meget ud for den høje ende af gråtoneskalaen.

Jeg ville absolut ikke bruge de indstillinger - de ser underlige ud - men man kan jo naturligvis ikke udelukke, at det testede TV _var_ underligt. I hvertfald (og det kan natuligvis være svært at dømme korrekt ud fra et screenshot) ser gråtoneskalaen forfærdelig ud i reviewet - og det endda med en ret lav kontrast (42).

Det er normalt ikke så tosset at kalibrere ud fra den laveste farvetemperatur.