Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Insany
#121664
Heey folkens,

Jeg har læst at man skal reducere konstrast/lysstyrke mm. i de første 2 måneders brug af et nyt plasma fjernsyn.

Er der nogen der har en god kalibrerings indstilling til de første 2 måneder?
Og hvad med efter de 2 måneder, hvilken kalibrerings indstilling bruger I der?

For at være på den sikre side, hvor mange timer må man så højst have et plasma fjernsyn tændt i de første 2 måneder?
Og hvad med efter de 2 måneder, hvor lang tid må man så have det tændt?

- Asger
Af BrianH
#121672
Insany skrev: For at være på den sikre side, hvor mange timer må man så højst have et plasma fjernsyn tændt i de første 2 måneder?

- Asger

Nu er et tv altså ikke et levende væsen, der samler kræfter i søvne :D :D
Slukker du tv'et står tiden stille og det tager endnu længere tid at indkøre det.

Det handler selvfølgelig om at tv'et skal beskyttes med moderat kontrast og lys i den første tid, når det er TÆNDT.

Om det tager 2 måneder at indkøre det, ved jeg ikke. Men har du det tændt 2 timer om dagen, tager i hvert fald dobbelt så lang tid som hvis det er tændt i 4 timer om dagen.
Af Insany
#121681
BrianH skrev:
Insany skrev: For at være på den sikre side, hvor mange timer må man så højst have et plasma fjernsyn tændt i de første 2 måneder?

- Asger

Nu er et tv altså ikke et levende væsen, der samler kræfter i søvne :D :D
Slukker du tv'et står tiden stille og det tager endnu længere tid at indkøre det.

Det handler selvfølgelig om at tv'et skal beskyttes med moderat kontrast og lys i den første tid, når det er TÆNDT.

Om det tager 2 måneder at indkøre det, ved jeg ikke. Men har du det tændt 2 timer om dagen, tager i hvert fald dobbelt så lang tid som hvis det er tændt i 4 timer om dagen.
Jep det ved jeg godt (:
Har bare hørt at 2 måneder er en god "tommelfinger regel" :D
Af THM
#121683
True cinema profilen vil være fin at køre det ind med, og er også den jeg nok ville fortsætte med at bruge da det er den mest "korrekte" jf. testen her på siden.
Det du skal passe på med er at have statiske billeder på skærmen for længe ad gangen. Hvis du gør det er der ikke så meget at bekymre sig om :)
Af Insany
#121689
THM skrev:True cinema profilen vil være fin at køre det ind med, og er også den jeg nok ville fortsætte med at bruge da det er den mest "korrekte" jf. testen her på siden.
Det du skal passe på med er at have statiske billeder på skærmen for længe ad gangen. Hvis du gør det er der ikke så meget at bekymre sig om :)
Hvad er statiske billeder?
Er det alt digitalt tv eller hvordan?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#121698
Statisk = stillestående. Dvs. stillbilleder såsom menuer fra en DVD osv.

Vi har givet et bud på de optimale indstillinger for X20 i vores anmeldelse af skærmen. Kig i vores testsektion på forsiden.
Af Insany
#121704
yakken skrev:Statisk = stillestående. Dvs. stillbilleder såsom menuer fra en DVD osv.

Vi har givet et bud på de optimale indstillinger for X20 i vores anmeldelse af skærmen. Kig i vores testsektion på forsiden.
Ah okay, mange tak :)
Jep har set kalibrerings indstillingerne, men var bange for det ikke var nok bare at reducere skarphed fra 5 til 0 i True cinema profilen, samt slå de 2 ting fra.

Så ville høre andres kalibrerings indstillinger for at danne mig et større overblik.
Men lige nu køre jeg også med kalibreringen fra anmeldelsen af skærmen ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#121705
Skarpheden har ikke noget med faren for burn-in at gøre. Den justerer vi ned fordi den ikke hører til på digitale signaler.
Af Insany
#121707
yakken skrev:Skarpheden har ikke noget med faren for burn-in at gøre. Den justerer vi ned fordi den ikke hører til på digitale signaler.
Okay, den vil jeg holde på 0 så (:
Af PeterD
#126544
Har et lidt underligt problem og måske er jeg FOR pernitten, men I får den alligevel.. :) . Jeg har mit tv 2 meter fra antennestikket og trukket antennekablet rundt langs væggen i huset fra stik til tv.

TV2 Sport HD og DR HD på tvet er fine skarpe, men mit problem er lidt "jidder" i baggrunden, når der vises sort skærm på DR HD på Panasonic X20. Her er der lidt "uro" i biledet.
(Når jeg går tæt på (40 cm fra) er det faktisk god gammeldags "sne" som flimrer lidt, i det sorte område når film vises i bredformat dvs. baggrunden er ikke kulsort og "rolig")

Det samme kommer når der i 1 sekundt er sort skærm mellem kanalskift. Også mellem HD kanaler.
Er der andre med samme erfaringer og hvad kan evt. jeg gøre for at få et absolut sort og roligt billede. Et dyrere antennekabel elller en bedre afskærmning af antennestikket (købt i Hifiklubben)?

Jeg er aldeles tilfreds med hvad kan kan få for 4 K. og måske er jeg bare for opmærksom eller sidder for tæt på (2,5 meter).... O_O

Værsgo-Her er mine indstillinger som jeg er godt tilfreds med....

1.Biograf: 2.Normal: 3. True Cinema: 4. Dynamisk

Kontrast: 40 Kontrast: 37 Kontrast: 42 Kontrast: 32

Lys: 2 Lys: 5 Lys: 2 Lys: 3

Farve: 27 Farve: 31 Farve: 31 Farve: 26

Skarphed: 8 Skarphed: 9 Skarphed:9 Skarphed:6

Farvet. Kølig Farvet:Kølig Levende Farve: Fra Farvet.:Kølig

Fra Fra Fra Fra
Fra Fra Fra Fra

(Hmm.. Kan desværre ikke lave fed skrift)

Har andre ejere oplevet det samme eller har gode råd?

Nu hvor det er opdaget det er det svært ikke at fokusere på det O-O
Af PeterD
#126594
Skarpheden skal ifølge mig ikke være på 0, da billedet så er uskarpt især på ikke-HD kanaler........
Af THM
#127157
det er nok plasmastøj du kan se, tror jeg.
skarphed er normalt unødvendigt på digitale kanaler, men hvis man godt kan lide kunstig skarphed er det jo op til en selv :)
Af bantam
#127185
Det, du ser, er resultatet af den måde, som plasma TV opbygger farvene (ved at blinke med de enklete sub-pixels). Du kan prøve at skrue lidt ned for LYS - det vil reducere mængden af lys i de mørke områder.

Dine indstillinger for LYS ligger ret højt (LYS=0 eller 1 er mere normalt). Er du kommet frem til dem ved at kalibrere vha. passende testbilleder? Hvilke? Hvordan er lyset i omgivelserne, hvor der ses TV?
Af Steen Bay
#127280
bantam skrev:Det, du ser, er resultatet af den måde, som plasma TV opbygger farvene (ved at blinke med de enklete sub-pixels).
Måske lettere OT, men er det rigtigt forstået at en plasma sub-pixel enten er slukket eller lyser med fuld styrke, og at en sub-pixel med 600Hz subfield drive kan aktiveres (blinke) op til 6 gange per frame ved 100 fps? If so, så kan en sub-pixel kun vise 7 forskellige nuancer/niveauer (6 + sort) og en RGB pixel kan kun vise 7 gråtoner og 7x7x7=343 nuancer ialt, hvilket betyder at alle farverne ud over de 343 må skabes vha. dithering. Er det korrekt?