Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin86
#104828
Hej

Så fik jeg min LG 50PK760 ind af døren, men da jeg er rimlig ny på fladskærms området, håber jeg i kan hjælpe med at svare på nogen spørgsmål..

Jeg tog udgangpunkt i kalibrering resultatet på 950 modellen, som blev testet her på sitet. Men jeg syntes farverne blev lidt for gule, så efter at have kørt den indbygget wizard er jeg nu kommet frem til et fint billede.

Dog er jeg ikke helt tilfreds med den sorte farve, som jeg synes mangler nogen detaljer på skærmen og gør skyggerne lidt for sorte.

Kan jeg ændre på nogen indstillinger, for at få en dybere sort?

Hvilken temperatur anbefaldes det at køre med? jeg bruger lige nu den der hedder "mellem".. Jeg synes den blev lidt for gul med varm og for blåt med kold..

Så har jeg også lagt mærke til at skærmen summer, når jeg kører igennem PC(VGA) og får et hvidt billede på skærmen(f.eks browser vindue)

Er dette normalt?
#104835
Martin86 skrev:Dog er jeg ikke helt tilfreds med den sorte farve, som jeg synes mangler nogen detaljer på skærmen og gør skyggerne lidt for sorte.

Kan jeg ændre på nogen indstillinger, for at få en dybere sort?
Dit problem er vel ikke at sort ikke er dyb nok. Det er nærmere "black crush" nemlig at de nederste gråtoner alle smeltes sammen til sort. Det kræver typisk en finere kalibrering at komme ud over dette problem.
Martin86 skrev:Så har jeg også lagt mærke til at skærmen summer, når jeg kører igennem PC(VGA) og får et hvidt billede på skærmen(f.eks browser vindue)

Er dette normalt?
Ja. Plasma-buzz tiltager typisk jo lysere billedet bliver.
Af Martin86
#104841
Dit problem er vel ikke at sort ikke er dyb nok. Det er nærmere "black crush" nemlig at de nederste gråtoner alle smeltes sammen til sort. Det kræver typisk en finere kalibrering at komme ud over dette problem.
Hvilke indstillinger skal der skrues på for at ændre dette?
Ja. Plasma-buzz tiltager typisk jo lysere billedet bliver.
Er det fejl på plasma skærmen eller er det noget jeg må leve med?

Tak for hurtig svar..
Af bantam
#104846
Martin86 skrev:
Dit problem er vel ikke at sort ikke er dyb nok. Det er nærmere "black crush" nemlig at de nederste gråtoner alle smeltes sammen til sort. Det kræver typisk en finere kalibrering at komme ud over dette problem.
Hvilke indstillinger skal der skrues på for at ændre dette?
Prøv at skrue op for LYS. Evt. kan du prøve at stille på GAMMA (til en lavere gamma).