Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Chabar
#75516
Hej folkens

Jeg har haft min 5090 i en lille måned nu og er meget glad for opgraderingen.

Siden jeg har fået det, har jeg brugt de indstillinger, jeg har set, der er blevet henvist til fra avforum og er som sådan godt tilfreds.

Dog er det ikke lykkes mig at nå ned til det helt sorte, som jeg har både hørt og set skærmen kan præstere, derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til at indstille skærmen.

Det her er de indstillinger jeg har brugt, taget fra avforum:
Kode: Vælg alt
Movie Mode

Contrast		  32
Brightness		  +1
Colour			   0
Tint			   0
Sharpness     		 -15

PRO ADJUST

PURE CINEMA
Film Mode		OFF (SKY) or Advanced (BLUE RAY HD) OFF (SD DVD)
TXT Opt			OFF

Intellegent Mode 	OFF

PICTURE DETAIL

DRE 			OFF (more accurate) or Low if you want more fake contrast
BLACL LEVEL		OFF
ACL			OFF
Enhancer Mode		 2
Gamma			 2


COLOUR DETAIL

Colour Temp		Manual (PUSH FOR ENTER FOR 3 SECONDS)

Red High		-2
Green High		 0
Blue High		-2
Red Low			-1
Green Low		 0
Blue Low		-1

CTI			OFF

Colour Management	

Red			 0
Yellow			 0
Green			 0
Cyan			-1
Blue			 0
Magenta			-2

Colour Space		 2

Noise Reduction		All Off
Jeg er godt klar over at specielt farveindstillingerne er meget individuelle fra skærm til skærm og derfor afviger de sikkert fra det optimale, men indtil jeg har overskud til at betale Otto eller en anden der kan gøre det, må jeg stille mig tilfreds med, hvad jeg har nu på det område.

Anywho, sortniveau og gråtoner, jeg går udfra der skal indstilles på gamma, contrast og brightness her? Lige nu er sortniveauet pænt, men det kan blive bedre nogen forslag til hvordan udfra ovenstående?

Jeg er godt klar over det ikke bliver perfekt, og måske ikke særlig meget bedre før jeg får det kalibreret, men ikke desto mindre vil jeg gerne prøve at gøre det bedre indtil.

Håber i kan hjælpe.

Mvh. Jacob.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#75525
Søg lidt før du stiller disse spørgsmål. Vi har sågar selv gennemgået en kalibrering af nævnte TV, som du også kan tage udgangspunkt i. Artiklen ligger under vores fokusartikler.
Af bantam
#75533
Jeg tror umiddelbart ikke du kan opnå et bedre sortniveau - evt. kan du skrue BRIGHTNESS/LYS ned til "0" - men det afhænger af den belysning, der er i rummet, hvor TV'et er placeret.

Du nævner ikke noget om, hvilke kilder, du har indstillet som beskrevet ovenfor - og hvordan disse kilder er indstillet mht. f.eks. video/pc-levels.

Oplever du et problem med sortniveauet? Du skal sikre dig, at TV'et (under INPUT mener jeg det indstilles) er indstillet til at modtage video eller PC-levels alt efter kildens indstilling.

Iøvrigt bør du undlade at ændre RED HIGH/LOW, GREEN HIGH/LOW og BLUE HIGH/LOW til andet en nul. Det samme gælder for COLOUR MANAGEMENT-indstillingerne: Lad dem stå på nul. Inge af de nævnte indstillinger kan indstilles korrekt uden måleudstyr - og der kan være signifikante forskelle mellem TV'ene (og evt. i forhold til kilderne) - selvom de er af samme model.

En kalibrering via ISF-interfacet vil give et lidt andeledes resultat (mere "punch" i billedet), da f.eks. APL (Average Picture Level) fungerer anderledes end via brugermenuen. Desuden kan der laves en da- og en nat-indstilling via ISF-interfacet.
Af Peter VTEC
#75534
Jeg har samme TV som dig, og lige til orientering angående sortniveauet så kan du ikke få det helt perfekt det er skærmen simpelthen ikke istand til. I et helt mørkelagt rum så kunne jeg personligt godt ønske mig et dybere sort niveau, men dette er altså stadigvæk toppen af hvad der laves idag :)

Bortset fra det er det et TV i verdensklasse, men HELT sort får du altså ikke med et Pioneer LX5090.