Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#74889
Har kalibreret efter flatpanels måling på analog signal, som jeg selvfølgelig har vænnet mig til. Fornylig fant tv'et de digitale kanaler, som ser lidt anderledes ud i farver end analog farverne. Min intention er at finde de rigtige farver. Skal jeg kalibrer den samme måde som analog står på, eller skal den stå som defalut som er:

Billedeindstiling: Normal
Kontrast: næsten helt til højre
Lys: ca midt
Farve: ca midt
skarphed; ca midt
farvetemp: normal
farvestyring: Til
P-nr Minimum
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#74917
Brug vores indstillinger. Rasmus har kalibreret den efter et digitalt input, da man ikke uden videre kan kalibrere via et TV-signal. Standard-instillingerne er ikke anbefalelsesværdige.
Af Bijedic
#74921
Tak for svaret, så kalibrer jeg ligsom analog indstillingerne/flatpanels kalibrering
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#74923
Lige for, at få det på plads, så hedder dét du gør ikke en "kalibrering". En kalibrering foregår med et stykke måleudstyr, og er individuelt for hver enkelt TV. Du kopierer et sæt indstillinger, men det betyder ikke at dit TV er kalibreret - det er der for stor variation fra model til model til at man kan.
Af Bijedic
#74926
Ups, my bad :)

Nu er billedet som før hvor farverne er mere naturlige
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#74927
Det var ikke for at hakke på dig, blot for at få definitionerne på plads ;)
Generelt så er det "Movie"-indstillingen der gør mest for billedet, så den kan med fordel benyttes helt generelt. Jeg husker ikke om X10 gemmer en generel "Movie"-indstilling, eller om man kan indstille den profil for hvert enkelt input. På mit eget TV er denne profil generel for alle input.
Af Bijedic
#74930
Det bedre du skriver det rigtige, så jeg lære det :) så det på plads. Ang. de profiler så må jeg se om mit kan det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#74971
Ja, du kan blot prøve at ændre på eks. kontrasten imens du ser Tv og tjekke om den også er ændret når du slår over på eks. bluray/Dvd (forudsat at du bruger Movie-profilen begge steder).