Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cbjerg
#69225
Jeg har lige fået ovennævnte tv. Sidder og venter på at svigerfar kommer og hjælper med at hænge det op.

Ang kalibrering, kan jeg så med fordel anvende de indstillinger der er angivet til W5500 serien? (tilgiv mig hvis det er et dumt spørgsmål)
Af -jacob
#69362
Tillykke med dit nye tv, jeg har selv erhvervet Z5500 46", og jeg må sige at jeg synes designet er rigtigt fedt.

Hvad angår indstillinger, så har jeg nok ikke helt de samme som Rasmus kommer frem til når han tester Z5500, men jeg har indstillet billedet så jeg synes at det ser naturligt ud både dag og aften.

Billedfunktion.................personlig
Baggrundslys.................5
kontrast.........................85
lys.................................54
farvemætning.................53
farvetemperatur..............varm1
skarphed........................0-5
stojreduktion...................fra
MPEG-støjreduktion..........fra
motionflow......................standard-høj
film-tilstand.....................AUTO 1

AVANCEREDE INSTILLINGER

sort korigering.................fra
Avanc kontrastforbedring..fra
Gamma........................... -1
Auto light limiter...............fra
Klar hvid..........................fra
Farvespektrum.................standard

HVIDBALANCE

rød justering.................... 0
Grøn justering................. -1
Blå justering................... -11

lyssensoren har jeg aktiveret i øko instillingen så TV´et skruer ned for baggrundslyset om aftenen.

I det store hele synes jeg billedet minder meget om Z4500, dog skal man passe på med at skrue op for skarpheden, da Z5500 virker lidt mere følsom overfor jaggies end Z4500.

Baggrundslyset på Z5500 er ikke så kraftigt som på Z4500 derfor er jeg oppe på 5.

Jeg svinger lidt imellem varm 1 i ovenstående instilling eller varm 2 hvor jeg har skruet 3 ned for rød, og 7 ned for grøn. alt sammen for at give det mest naturlige billede, og ikke det kallibreringsmæssige måske mest filmkorekte billede.

Problemet hvis billedet bliver for varmt, er bla. at himlen og skyerne begynder at blive lysserøde istedet for hvide og blå, så jeg laver generelt billedet så varmt som det kan blive, uden at det går ud over himlen.