Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#60157
Hej,

jeg har zappet lidt rundt i dette forum for at finde et svar på hvilket kalibreringsværktøj man evt. kan anvende.

Jeg har købt en skærm med IPS-panel til 2500,- og kan læse på nettet at for at udnytte skærmens potentiale bør/kan man kalibrere vha. et kalibreringsværktøj.

Kalibreringsværktøjets pris skal helst stå mål med skærmens pris - jeg har set at Spyder2Express kunne være et bud. Nogen der har erfaring med det?

/Lars
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#60200
Da skærmen ikke har kostet alverden, skal kalibreringsværktøjet naturligvis rettes ind herefter. Du kan sagtens få gode resultater med det lidt billigere løsninger, så længe du ikke kræver 99 % præcision.

Spyder er det oplagte valg. Jeg ved ikke hvad Spyder2Express, men du kan læse mere om den nyeste Spyder3 her i vores anmeldelse: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1212140466
#60201
Hvis man bøffer 1.600 for kalibrator, vil det være smart at kunne anvende samme til alle skærme man har - herunder TV. Vil det være muligt? Synes at have læst, at man kalibrerer de enkelte indgange. Så hvis f.eks. man satte sin bærbare PC til TV'et og kalibrerede med Spyder lige i øjet på sit Pioneer, så er det kun VGA indgangen der er kalibreret og signalet fra f.eks PS 3 via HDMI vil stadig ikke være kalibreret.
Eller tager jeg fejl?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#60209
Nej, det er korrekt. Du kalibrerer kun den indgang du har valgt på TVet. Men der er jo ikke noget i vejen for at du skriver indstillingerne ned og overfører dem til de andre porte også.

Nu skriver du at "hvis f.eks. man satte sin bærbare PC til TV'et og kalibrerede med Spyder lige i øjet". Så nemt går det ikke idet Pio-TVet har usandsynligt mange håndtag at hive i. Den medfølgende software vil heller ikke være helt optimal til at kalibrere efter, men den kan godt benyttes til at ramme farvetemperaturen nogenlunde korrekt. Gammaforløbet kræver dog oftest lidt tweaking efterfølgende, hvor HFCR-softwaren (gratis og ret kompleks - søg på google) er mere brugt blandt professionelle.