Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andersap
#358073
Hej

Jeg leder efter en professionel udbyder af tv kalibrering hjemme hos mig selv.

Jeg har tidligere anvendt tv-kalibrering.dk
Men den udbyder ser ud til at være lukket nu.
Hvis jeg husker rigtigt, er det fordi de begyndte at samarbejde med Power for et par år siden.
Men nu tilbyder Power heller ikke hjemmekalibrering længere.

Kender i en udbyder af hjemmekalibrering, som er aktiv i København?
Af Supergris
#358085
Godt spørgsmål!
Jeg har selv forsøgt, uden held, at finde ud af, hvad der skete med TV-kalibrering?

Det så ellers ud til, der rigtig var begyndt at opstå et marked for hans forretning, men måske har det noget at gøre med sammenlægningen med Power, som du er inde på?
Brugeravatar
Af Pede8000
#358088
Sidst jeg Googlede TV-Kalibrering dukkede Linkedin op, og der stod at Thomas nu er pædagogmedhjælper. Måske han stadig kalibrerer ved siden af?

Har selv fået 2 TV kalibreret af ham. Flink og dygtig mand, der var god til at forklare hvad der blev skuet på.
Af andersap
#358104
@MickDK

Elgiganten tilbyder det kun i butikken i forbindelse med et køb desværre (jeg skrev med deres kundeservice).
Af MickDK
#358133
Øv da :( - jeg har godt nok en kalibrator som jeg bruger til mine 2 OLED monitors (er seriøs fotoamatør) men jeg har ingen erfaring med HDR kalibrering :) - ellers havde jeg tilbud lidt hjælp der.
Brugeravatar
Af bendix
#358134
Mit CX har jeg aldrig fået kalibreret, hvor meget er der efterhånden at hente på den konto? Kan det være årsagen til at det er gået lidt i stå med det erhverv?
Af andersap
#358135
Jeg har aldrig kendt til andre end Thomas og kortvarigt Power der udførte hjemmekalibrering.

Mit forrige tv var en af de tidlige LG OLED modeller. Der var der en, for mig, tydelig fordel ved kalibrering.
Nu har jeg købt et Sony QD-OLED tv.
Skærmen er langt bedre end min gamle, men jeg kan se at kalibreringen er lidt ved siden af. Reviews taler også om en DeltaE på ca. 3, så der er en synlig ubalance.

Jeg har selv prøvet at kalibrere før, og har tillid til mine egne evner. Men QD-OLED kan efter signende være lidt vansklig at kalibrere med consumer grade udstyr.

Jeg har en spyder 5, som jeg har brugt til mine pc skærme og en vens tv (med HCFR). Jeg tror jeg ender med at købe en lidt mere præcis sensor og gøre det selv. Selv med sensorens begrænsninger burde det stadig forbedre billedet.
Brugeravatar
Af Pede8000
#358136
Spændende Anders. Håber du gider vende tilbage med din bedømmelse efter kalibrering.

Jeg har også altid fået kalibreret mine TV, først af Otto Jørgensen (Panasonic plasma) og sidst af Thomas på 2 stk OLED. Mener selv det har givet et pænt løft, og har det fint med at vide at det er optimeret til at yde det bedste billede.
Af MontørThomas
#358192
Jeg ved godt det ikke kan helt det samme som en hjemmekalibrering, men https://www.rtings.com/ kan man komme et lille stykke hen ad vejen til forståelse af de forskellige ting man kan med et tv og hvad forskellen mellem de forskellige settings egentlig er.....
Af PeterD
#358196
MickDK skrev: 12. apr 2024, 10:32 Som jeg læser det er det en særskilt service - så måske onsite?

https://www.elgiganten.dk/product/servi ... CALMANTVHD

"Tjeneste kan købes separat Ja"
Kunne ellers være lækkert og god service, hvis de kunne kalibrere ALLE tvmærker UANSET alder for 1500 kr.

Men kun hvis de "ved hvad de gør og hvorfor "..

Hvad siger I, Elgiganten ?

Men omvendt: Benzin, udstyr, udkørsel, løn osv. og så for 1500 kr, er vel ikke rentabelt ?

Edit: Power tilbyder det også i udvalgte forretninger til 2500 kr.

Sjovt at de ikke ligger mere ens i prisen ?
Af andersap
#358244
Jeg endte med at købe en Colorchecker Display Plus sensor og kalibrere selv.

Jeg kan se en tydelig forbedring, så jeg er godt tilfreds med resultatet.
Det havde sikkert været endnu bedre med professionelt udstyr.
Men nu har jeg til gengæld selv udstyr til at rette kalibreringen til igen senere.
Brugeravatar
Af Naiera
#358247
Når du har en dims som den og hvis du har gjort det rigtigt, så er det ikke sikkert, at professionelt udstyr havde gjort nogen forskel. Ikke en der kunne ses af et eneste levende menneske, i hvert fald. Min måler er en lidt billigere forløber for den du har, og kalibrerede gråskalaen på min nye projektor til et delta-gennemsnit på 0.5. Samme gennemsnit havde farverne, men de behøver så ikke kalibreres på Sonys lasermaskiner, åbenbart.
Af MickDK
#358249
Nogle nyere LG skærme er tilsyneladende pre-calibreret fra fabrikken. Mit LG CX 77" fik jeg kalibreret, men den rapport jeg fik fra kalibratøren viste tydeligt at der kun var MEGET lidt at hente :)

Jeg har 2 stk LG 27" 2560x1440 240hz OLED monitors - udskrift af fotos på min fotoprinter holdt op imod skærmen viser NUL forskel i farver (det er altså ret fedt når man som amatørfotograf ofte har døjet med monitor vs printere!).