Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zalam
#49959
Jeg er ved at skrive eksamens opgave om B&O. I den forbindelse skal jeg ind på firmaets værdikæde.

Jeg mangler derfor noget information om, hvorvidt B&O laver deres egen teknologi eller hvad.

Jeg har læst mig fremtil de bl.a. har samarbejde med Phillips og Samsung. Men kan ikke rigtig blive klog på om de selv "udvikler" teknologien og samsung og phillips blot producere den teknologi som B&O har udviklet og får en skillig for denne opgave?

Eller om det blot er samsung og phillips kompnenter i? Således man i en phillips topmodel kan finde de samme dele som i B&O 'en ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#49976
Som utallige andre "mindre" firmaer, så kan B&O ikke lave alt selv. Ser man specifikt på TV verdenen, så er dét at fremstille et skærmpanel (dvs. det element der skaber billedet) utroligt dyrt. Der findes ret få producenter af sådanne paneler og B&O køber panelerne af en af disse. På samme måde laver B&O heller ikke deres egne højttaler enheder og sådan kan man blive ved. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken endnu en gang, når nu andre har gjort et godt stykke arbejde i forvejen.

Oftest har en virksomhed en vision for hvordan et produkt skal se ud og hvilke features produktet skal have. Denne vision omsættes til en håndgribelig specifikationsliste, der omfatter en liste over komponenter der er nødvendig for at få produktet til at opføre sig som ønsket. Herefter kan man identificere hvilke ting der kan laves in-house og hvilke ting der bør købes andre steder fra. Det kan både være hardware og software.

B&O specifikt gør en stor del ud af at sammensætte deres egne rammer for hvordan et produkt skal performe, hvilket også betyder at de ikke kan gå ud og købe et Philips TV og putte det i en ny indpakning. Panelet kan godt stamme fra Philips, men dér hører sammenligningen nok også op. Al den elektronik der sørger for at TV-billedet ser ud som det gør, taler sammen med de enheder det gør, lyder som det gør osv. står B&O selv for.

Jeg er dog ret sikker på at du kan få ret meget hjælp ved simpelthen at kontakte B&O i stedet for at søge dine informationer på nettet.
Af gke
#50000
Du skal nemlig kontakte B&O direkte, og dermed samtidig få validitet på din opgave. Jeg ved at B&O tager studerendes forespørgsler seriørt.Hvad er temaet i projektet? PM mig såkan jeg måske være behjælpelig med en kontakt.
Af Krohne
#50038
Som forklaret ovenfor, så køber B&O komponenterne af andre producenter, fordi de simpelthen er bedre til at fremstille netop disse. Og til en bedre pris.

For at gøre det hele lidt mere forståeligt, plejer jeg at sammenligne 2 fuldstændig ens portioner mad råvarer. Derefter skal den ene portion tilberedes af mig og den anden portion tager Jamie Oliver sig af.

Hvilken ville du foretrække? :)

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte B&O, de er efter sigende meget samarbejdsvillige!

Bruger du M. Porter som teori? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#50046
Krohne skrev:Bruger du M. Porter som teori? :)
Åh ja... Porters five f... forces teori. Vi er en lille samling ansatte her i virksomheden, som får trækninger ved øjnene når den nævnes 8)