Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stoffer81
#98296
Hej alle,

Søger en forklaring på noget jeg har oplevet på op til flere nyere fladskærms-tv.

Det handler om at jeg mange gange synes at billedet kører 'for hurtigt' og det ser for livagtigt ud. Det er ligesom at se en dårlig sit-com fra 80'erne(dog i fuldstændig skarp kvalitet, godt nok). Har oplevet det på et nyere Philips LCD med en dvd som kilde, samt et helt nyt Samsung LED med en Sony blu-ray afspiller. Og faktisk også på et B&O Beovision 6 eller 8(kan ikke huske det) med tilhørende dvd-afspiller. Så det må være tv'et der opdaterer for 'godt'? :-) Jeg ved at stort set alle film bliver optaget, så det går 'langsommere' og det er den movie-feel, der fuldstændigt mangler ved de tv jeg har set det på. Det ligner simpelthen en tv-udsendelse.

Anyways - jeg forstår ikke folk kan holde ud at se på det - jeg kan da ikke være den eneste.

By the way - har selv et Pana PX80 42"
Af BrianH
#98297
Du er den eneste...

:)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#98298
Det skyldes 100 Hz og 200 Hz systemerne. De beregner nye billeder ud fra dem der modtages og de sættes så ind imellem dem, som rent faktisk kommer fra kilden.

Det er meget forskelligt hvordan producenterne får dette til at spille sammen. Nogen gør det ganske diskret såsom f.eks. Sony og Sharp, mens andre gør det lidt hårdere som f.eks. Samsung og Philips.

Det er også det vi ind i mellem hentyder til i anmeldelser, nrå vi nævner udtryk som pseudo-look, eller video-agtig. Det er svært at forklare, og skal typisk ses i praksis.

Heldigvis kan man dog altid slå disse systemer fra igen :)
Af bantam
#98299
Det du oplever er "oversampling" af billedet - altså at der indsættes ekstra billeder mellem de, som rent faktisk findes i kildematerialet. Funktionen kan hedde forskellige ting (f.eks. IFC/Intelligent Frame Creation, 24p Smooth Film, MotionFlow o.l.).
Af xcardman
#98300
netop kodeordet er motionsystemer.
nogen kan lide det og andre kan ikke

jeg kan bestemt ikke lide det og ens kilde skal ikke forstyrres af disse systemer på nogen måde.

Så nej du er bestemt ikke den eneste
Af Stoffer81
#98301
Fedt med så hurtige og gode svar! Kan heller ikke fordrage det og mener også det ser helt forkert ud
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#98302
Overordnet kaldes metode frame interpolation. Altså interpolation af nye frames (billeder).

Som bantam nævner har stort set alle producentener forskellige navne for disse systemer.