Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#159855
Efter mange måneders søgen og læsning her på flatpanels, fik jeg endelig mit TV. Nemlig Samsung PS51D8005!

Det har så betydet at jeg måtte sige farvel til Philips 37PFL9732 med det ""flotte" ambilight. TV'et koste-de i sin tid 17k og det er lidt et hårdt farvel, pga har været yderst tilfreds med TV'et igennem 4år og har været nervøs for hvordan jeg ville takle et nyt TV uden ambilight. Men man skal jo komme videre og det må man sige jeg gjorde/gør med mit nye Samsung TV.

Hvorfor PS51D8005?

Når jeg skal have et nyt TV vil jeg gerne have at det er, sådan lidt, "Toppen af Poppen" agtig. Så som sagt har jeg brugt meget tid på at finde det rette TV.
Det der også gjorde jeg valgte netop dette TV, var fx. et budget på 10k som gjorde jeg ikke kunne få et VT30. Det ville jeg nok have fortrukket hvis jeg havde 12k til et TV, men sådan blev det ikke.
Et andet parameter for valget er design og billedekvalitet som lød til at være rigtig godt. Baseret på tests på forskellige sites og brugerne herinde. Det skal dog siges jeg var MEGET tæt på at vælge PS51D7005 da den var billgere og havde samme panel. Men grundet stor fejlrate tog jeg ikke chancen med den. Så valget blev D8005................

Førstehånds indtryk:
Jeg bestilte fjernsynet hos Proshop og fik det dagen efter. Jeg var ENORMT spændt. Kunne slet ikke vente med at flå papkassen op og sætte det op. Men hov? Tapen var brudt op, på den ene siden af papkassen? ::l (to be continued)
Det første syn af Tv'et var faktisk at det ikke var SÅ stort igen. Men efter foden kom på og Tv'et kom på sin plads, så kunne man VIRKELIG godt se forskellen på en 51" kontra 37". WOW. Men det var kun fedt fordi det kan jo aldrig blive for stort.. 8)
Jeg sidder forresten 2,5 meter og 3,5 fra skærmen og det passer super..

Design:
Selve designet synes jeg er meget elegant. Det har et fedt aluminiums look og så er skærm kun 3-4 cm tyk. (I forhold til 10cm på mit philips)
Foden der følger med har også lidt det aluminiums look, men er lidt mere blankt og så er foden firbenet, hvilket jeg ikke synes er så fantastisk flot. Jeg er mere tilhænger af firkantede føder, men må så tage til takke med denne her.. MEN, har faktisk fået et vægophæng, så overvejer at få det klisteret til væggen, da det vil se rigtig fedt ud med det design selve Tv'et har. Så tænker i nok hvorfor jeg ikke har gjort det i nu. Det er pga. jeg sidder lidt ved siden af TV'et så jeg er vant til at drejer det i min retning. Så er lidt nervøs for at jeg ikke vil kunne lide den "nye" betragtnings vinkel. Så er ikke helt klar på det i nu..

Billedekvalitet
Jeg vil starte med at sige, at jeg bruge de kalibrerings indstillinger de har brugt her på flatpanels. DOG, har jeg skruet op for skarpheden. Og det har jeg fordi jeg syntes jeg fik flere detaljer ud af billedet så. Fx, så satte jeg en bluray film på pause og på billedet var der en mand med skæg. Jeg havde først skarpheden på 5, og prøvede på at skrue op. Jeg kunne se betydeligt flere skægstubbe ved fx 20 i skarphed.
Så nu står den på 20..
Hvis vi skal tage SD kvalitet, så er det helt fint på denne skærm. Den gir et LIDT bedre billede end på min Philips og jeg havde egentlig ikke regnet med at der ville være den helt store forskel. Så det fint.
HD kvalitet står utrolig præcist. Har testet et par bluray film og det ser rigtig godt ud samt HD kanaler. Har dog ikke set fodbold eller animerede film i nu, som jeg har hørt Tv'et klare RIGTIG godt. Glæder mig til det.. Havde dog regnet med en større forskel på mit gamle TV og dette i forhold til billedekvalitet, men det er nok bare mig der har for høje forventninger.
3D er egentlig noget jeg ikke går op i så det har ikke været i mine overvejelser med hensyn til købet. Men ville jo lige teste det så fandt brillerne der lå i æsker. Men hov? Forseglingen på Brillekassen var allerede brudt? ::l (to be continued)
Jeg sætte batteriet i og tog de "smarte" briller på. O_O Så gik jeg ind på smart TV for at finde en 3D Trailer. Jeg går som sagt ikke op i 3D så havde ingen forventninger. Da jeg så fandt en trailer afspillede jeg den men det gik ikke særligt godt.. Det lignede ikke 3D og det var sløret, med og uden brillerne. Prø-vede flere film med samme resultat. Så jeg tænker der er noget galt med brillerne? 3D indstillingen på Tv'et var i hvert fald aktiveret. Så 3D må jeg vente lidt med at se....

Lyd/Buzzzzzing
Lyden vil jeg egentlig ikke rigtig komme ind på. Det fungere og lyder fint når man ser TV programmer, men som der bliver sagt i flatpanels test, så anbefales højtaler til film,spil musik..
Jeg har læst en masse omkring buzzing på plasma skærme, men efter mit TV blev sat op tænkte jeg overhovedet ikke på at jeg skulle checke det. Så den første stykke tid nød jeg bare TV'et. Men hov? Hvad er det for en lyd? Jeg slukkede for lyden på TV'et og kunne høre det om jeg så stod 2-5meter væk fra det. Men er det ensbetydende med at den buzzer? jeg gik helt tæt på den også og der lød det lidt mere buzzing agtig, men som sagt kan jeg hører tv'et lige meget hvilken afstand jeg sidder og skal have volu-men på 10 før man ikke kan hører det..
Og så kommer den igen. Men hov. ::l Kan det være jeg har fået et TV som er blevet sendt retur til Pro-shop og så har de solgt den videre igen. Den larmer jo lidt og tape og forsegling på diverse ting er brudt op, så der kan være folk som har sendt den retur pga den larmede for meget. Hmm? Det spørgsmål får jeg nok aldrig svar på.....

ALT I ALT:
Jeg ER tilfreds med TV'et, da mine højeste parameter er indfriet. Ting som billedekvalitet og design er rigtig godt og det er også et "smart tv" som gør man har mange muligheder med det. Internet, leje, op-tagelse, osv. Det er et plus, men en funktion jeg nok ikke får brugt. Lidt træls man kan hører TV'et, men det er en ting jeg godt kan luk ude.
Med hensyn til mit gamle TV og Ambilight så kan jeg sige kort og kontant. Det er underordnet. Jeg sav-ner det ikke og kommer ikke til at savne det. Jeg synes rent faktisk at man får "mere" ud af billedet når man ser det uden lys i baggrunden. Dermed ikke sagt at det ikke er en fed feature, MEN den er overhov-det ikke nødvendig at have, så man kan sagtens undvære den.
Hvis jeg lige kort skal komme ind på BURN IN / BREAK IN, så har jeg jo læst en masse omkring det. Så når jeg ser TV i øjeblikket er kontrast og lysstyrke nede på 50 og jeg ser ikke den samme kanal mere en 2 timer hvis der er logo eller bjælker... Jeg har desuden koblet et USB stik til TV'et så jeg engang imellem kører nogle break in billeder og aktivere også "rulleren" som ligger på TV'et..
Så jeg føler jeg er godt rustet til at takle en plasma skærm og det kan jeg takke jer folk herinde for. Så tusind tak for at besvare mine spørgsmål om Burn/break in og spørgsmål omkring TV generelt. Det har hjulpet mig til at finde MIT TV.. :)

Lars...
Af Tsunami85
#159859
Hej Lars,

Tak for et lækkert indlæg, som for mig er særligt relevant, da jeg faktisk i dag skal ud og se på 64"-modellen. Og jeg glæder mig meget, kan du nok forstå!

Jeg har dog læst en del om de her "Brightness pops/fluctuations", som jeg er meget bekymret for. Er det noget du har oplevet på din skærm?

Mvh,
Jesper
Af lars101
#159914
Jeg viste faktisk ikke helt hvad Brightness pops/fluctuations var så søgte det lige op.

Jeg har endnu ikke set noget der ligner problemet, men er der lidt urolig efter at have set følgende link:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1328762

Der er åbenbart en del der har problemet. Jeg fandt så en der kørte disse settings og så holdt det op med at ske på hans... Men lidt træls man skal lave om på bestemte settings..

Contrast 60
Brightness 52
Gamma 0
Cell Light 20

Så hvis det forekommer kan du da prøve det..
Af Tsunami85
#159929
Den tråd er jeg mere end bekendt med.... har læst meget der og følger jævnligt med i nye indlæg.

Men betryggende at vide du ikke oplever det. :)
Af oakie
#159982
Hej

Har haft samme tv siden august. Min nr 7 flad og er meget tilfreds. Mit siger ikke en lyd og der er ingen problemer overhovdet, det bedst tv jeg har haft hidtil.. :p

Oakie
Brugeravatar
Af JohnnyB2000
#163197
har oxo 64" udgaven og det er stadig en fryd at tænde det store tv og nyde alle de fede detaljer det tv brager af, når vi her i familien ser film.

vi gik fra 52" M86 og til dette vidunder og det koster kun omkring 18k nu og ville ikke bytte med noget andet, med mindre det hed PS75D8005 :) :) :)
Af red_martians
#163211
Hvis det kan trøste dig, kan jeg fortælle at samsung selv har åbnet en del af deres fjernsyn for at fylde dem op med tablets og 3D-briller. Måske det er det, du har været udsat for.
Af lars101
#175036
Efter at have været meget tilfreds med tv'et, bortset fra lidt summen, så viser det sig nu at der er 2 milde burn-ins på tv'et.. 2 logoer for at være helt præsis.. De er svære at tyde og man skal kigge præsis der hvor de er for at få øje på dem og med lys baggrund.. Men sys det er lidt dårlig, netop fordi jeg har været forsigtig og endda kørt ca. 100timers break in billeder.. Og skruet ned for kontrasten de første måneder..

Så synes godt man kan give et råd der hedder, køber du plasma, så vær forbedret på "mildt" burn'in..

P.S. Har kørt "burn-in viskeren" i et par timer uden det blev bedre.
Af Ham_Der_Hansen
#175053
Hvordan er det at gå fra ambilight til nothing?

Nitte, du tror ikke at du har været der hele tiden, noget kunne jo tyde på at skærmen har været taget i brug før?
Af lars101
#175076
Ham_Der_Hansen skrev:Hvordan er det at gå fra ambilight til nothing?

Nitte, du tror ikke at du har været der hele tiden, noget kunne jo tyde på at skærmen har været taget i brug før?
Det er gået helt fint med at have ambilight til ikke at have det. Tror også man får mere ud af billedet uden ambilight. Det føles sådan.

Der var ingen burn-ins da jeg fik tv'et. Checkede rimelig godt.. Eneste "fejl" den havde fra starten var summen..
Af Ham_Der_Hansen
#175080
Det er godt nok surt show, håber du med en ruller/wash kan få fjernet logoerne, så du igen kan nyde en lækker skærm uden burn-ins. Der er vel ingen gang garanti på burn-in :-(

Jeg havde for år tilbage 9731D modellen og var ekstrem glad for skærmen, men der var panel fejl, så den blev ombyttet til en 9703 i 42 tommer for en beskeden merpris. Er stadig glad for Philips og er blevet ret lun på deres 9707 model.

Anyway det var et lilel sidespring, håber du får styr på skærmen :-)