Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonLG L1932P test - FlatpanelsDK

Test: LG L1932P

|


Indledning:

LG L1932P er en af skærmene i LGs nye linje af produkter. Med L1932P har man satset på spilydelsen og skærmen lover en responstid på 4 ms. Den henvender sig derfor til markedet for spilentusiasterne, og det bliver spændende at se, hvordan skærmen klarer sig i forhold til de mange andre gamerskærme på markedet.



LG L1932P byder blandt andet på en række ergonomiske indstillingsmuligheder, herunder autopivot.



Produktet er venligst udlånt af LG




























































































































































































Panelstørrelse:19"
Opløsning:1280x1024
Responstid:4 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:700:1
Lysstyrke:300 cd/m²
Farveunderstøttelse:Op til 16.2 Millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):170°/170°
Dotpitch:0.294 mm
Panelnummer (Type):TN
  
Strømforbrug:40 W
Vægmontering: (VESA 100mm)
Størrelse (HxBxD): 43.0cm x 44.5cm x 24.3cm (med fod)
Vægt6.4 kg
  
Justeringsmuligheder

 

· Tilt
· Swivel
· Højde
· Pivot (Autopivot 90°)
  
Indbyggede højttalere:
  
Indgange 
· VGA
· DVI
· Audio (type)
· SCART
· S-VHS
· HDMI
· Andet  
  
Medfølgende kabler  
· Strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
  
Medfølgende software:

Driver CD, forteManager

Pixelgaranti:Zero Bright Pixelfault
Diverse:Manual, Garantipapirer


L1932P er ydermere dækket af LGs attraktive"Zero Bright Pixel" pixelfejlsgaranti, som dækker alle lysende pixelfejl, der skulle opstå indenfor den almindelige garantiperiode.



Pris og forhandler:

target="_blank">



De første indtryk:



Skærmen har en grå, forholdsvis bred ramme og en sort fod. Designet er intet udover det ordinære, men minder om flere andre gamerskærme.




I den nederste venstre del af rammen sidder der fem knapper til styring af OSD og til at tænde og slukke skærmen. Dioden, som angiver om skærmen er tændt eller ej, har samme bølgefacon, som man også finder på flere andre LG skærmen, herunder den netop testede L1980Q. Knappen er dog ikke berøringsfølsom og skal aktiveres, som en normal kanp under selve rammen. Det samme gælder for de resterende 4 knapper.







Ergonomien er god, og meget bedre end på andre typiske gamerskærme. L1932P kan både højdejusteres, tiltes og drejes. Skærmen drejes ved hjælp af en rund drejeskive, som sidder under selve foden. Man kunne muligvis have ønsket sig, at den kunne placeres tættere mod bordet, men det er ikke af afgørende betydning. Afstanden fra bord til det nederste af rammen er lige under 9 cm ved laveste indstilling.





Skærmen kan ydermere sættes i pivottilstand, hvis man eksempelvis arbejder med tekstdokumenter.



Stikkene indsættes bag i skærmen. Man kan afmonteres en lille plade og kabelskjuler, som kan monteres på skærmen igen bagefter. Stikkene kan også føres bagom skærmen og ned gennem en lille holder på fodens bagside. Det kan godt være en lidt problematisk løsning, hvis man ofte sætter skærmen i pivot.

Man kan let skrue foden af om montere et beslag eller en universal fod, hvis man ønsker.





OSD (on screen display) menuen er den samme, som vi fandt på L1980Q. Den er let og overskuelig og tilbyder de mest nødvendige indstillingsmuligheder. OSD menuen giver blandt andet også mulighed for at slukke den blå diode, der angiver om skærmen er tændt eller slukket. Det kan komme til gavn, hvis man ofte sidder i et mørkt rum og bliver irriteret af diodelyset.



Skærmen har tilmed en indbygget lysprofilvælger, som kan tilgås ved at trykke på knappen der hedder LightView. Man kan vælge mellem følgende profiler: normal, day text, day movie, day photo, night text, night movie og night photo.



Skærmen har tilmed en autopivot feature, som bliver aktiv efter installering af den medfølgende software kaldet Pivot Pro. Pivot Pro installeres sammen med programmet forteManager, der blandt andet også kan bruges til at indstille billedet direkte fra skrivebordet. forteManager giver også brugeren hjælp til en mere hensigtsmæssig kalibrering af skærmens billede.




Forud for testen:



Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Radeon 9800 Pro.



Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra hjælpeværktøjet her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.




Farver, kontrastforhold og lysfordeling:



Der er farveafvigelser fra start af, som kan anes med det trænede øje. Gamma'en mistænker jeg for at være lidt for lav, ligesom vi så på LG L1980Q. Det er primært i de hvide nuancer, hvilket i dette tilfælde medfører, at det er lidt svært at skelne tætliggende hvide nuancer, fra hinanden. Det rettes til dels ved at gå ind og rette på gammabaren i OSD og jeg vil derfor ikke mene det er noget, som trækker ned i vurderingen.



Blå og turkis fandt jeg en smule ved siden af de egentlige farver. Mørk grå havde også et lidt grønligt skær, men kun ved specifikke, meget grå farver. Det er naturligvis en indstillingssag.



Jeg har målt farvegengivelsen herunder:





For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:



Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).



  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.

  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.

  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.

  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.

  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.



    Ganske rigtigt er gamma'en lidt for lav og hvis jeg gik ind og undersøgte den for de mørke og lyse nuancer, så jeg også, at afvigelsen var størst for de hvide nuancer. Jeg har ligesom for L1980Q prøvet at sænke gammabaren i OSD (omvendt bar) og måle resultatet igen:





    Når gamma'en er sat indstillet til -50 i OSD - man kan indstille den på -50, 0 og +50, hvor 0 er standardindstillingen - er resultatet dog ret godt. I billedet ovenfor står der godt nok gamma 2,5, men det er fordi programmet angiver den højeste gammaværdi og ikke gennemsnittet. Da jeg hævede gamma (sænkede i OSD) blev gengivelsen og nuanceringen af de forskellige hvide farver betydelig bedre, men der er naturligvis stadig lidt forbedringer at hente.

    Farvetemperaturen er meget tæt på 6500K, hvilket vi sigter efter. Farverne gengives godt nok med nogle afvigelser, men med afvigelser, der er tilsvarende dem for andre gamerskærme eller endda lidt bedre end flere af de andre skærme. Blå gengives ikke helt korrekt efter jeg indstillede gamma i OSD, men flere af de andre farvers afvigelser blev reduceret betydeligt.



    Sort gengives ved 0,4 cd/m2, hvilket er et flot resultat. Det er ikke helt sort, men det ligger på samme niveau som gengivelsen på Belinea 101927, som jeg roste for netop dette, taget i betragtning af, at der er tale om gamerskærme og TN paneler.



    Der som udgangspunkt lidt for meget grøn i billedet og det er blandt andet med til at give det lidt grønlige skær på enkelte mørkegrå nuancer. Blå og turkis gengives ligeledes med en lille overmætning af grøn, så det er igen en indikator for overmætning af grøn.



    Jeg har herunder kalibreret billedet:





    Der er en del forbedringer at hente. Sort faldt efter kalibrering til 0,3 cd/m2, hvilket er et godt resultat for en TN baseret skærm. Det betyder, at det reelle kontrastforhold er målt til at være 200/0,3 = 667:1 (+/- 90) ved en brightness på 200 cd/m2. Vi er således meget tæt på specifikationerne, som lover 700:1.



    Jeg måtte sænke brightness til omkring 50 procent og ligeledes sænke kontrasten nogle skridt. Den ulige balance for gammaforholdet var blandt andet også et aspekt af kontrastindstillingen. Efter finjustering af kontrasten i OSD opnåede jeg nemlig et mere balanceret gammaforløb. Farverne var relativt lette at indstille og jeg behøvede kun at hæve rød en smule og sænke grøn og blå nogle få skridt.



    Alle farver holder sig på en deltaværdi lige omkring, eller under, 1 og gengives også godt i praksis. Tætliggende sorte nuancer skelnes godt fra hinanden og der er muligt at se forskellen i alle sorte nuancer på forsiden af testprogrammet monitorTest. Gradienter gengives ikke perfekt, men resultatet efter kalibrering af skærmens farver, er det bedste jeg endnu har set på en gamerskærm. Der er dog lidt sammenflydning af meget røde og blå farver, men absolut intet kritisk og jeg bemærkede det som sådan kun i teoretiske tests.

    Der er stadig nogle af de andre typiske sideeffekter, som ses på TN paneler, men L1932P må uden tvivl placeres i den gode ende.



    Homogeniteten af baggrundsbelysningen er overordnet set god. Der slipper en smule lys igennem i top og bund, men i praksis var det svært at spotte. Resultatet er ikke lige så godt som på Belineas 101927, som leverede et overraskende godt resultat, men igen snakker vi et resultat, som ligger i den gode ende for TN paneler. Jeg har taget et billede herunder:





    Panelet har ingen pixelfejl.



    Responstid og spil:



    Skærmen er hurtig og et bedre bud på en spilskærm end de typiske 8 ms TN paneler. Det er ikke den hurtigste skærm jeg har siddet foran til dato og den slår f.eks. ikke ViewSonics 2 ms VX922. Stort set alle spil, som jeg testede gennem testen, blev dog afviklet godt og ret præcist. Man kan spotte slør, hvis man virkelig vil, men jeg har endnu ikke oplevet en skærm, hvor dette ikke var tilfældet.



    I praksis testede jeg blandt andet skærmen i Fifa 2006 og Counter Strike. Der var ikke udbredt slør i spillene og jeg synes skærmen er et fint bud på en gamerskærm. Den skiller sig ikke så meget ud fra de andre rent hastighedsmæssigt, men til gengæld byder den f.eks. på god ergonomi.



    I monitorTest klarede skærmen sig også godt. Rise og fall tiden, altså den tid det tager en pixel at tænde op og lukke ned, er meget jævn. Testen med den scrollende tekst fandt jeg ingen problemer i, idet teksten forblev skarp og let læselig. I testen, hvor den sorte boks kan trækkes hen over en gradient, kunne man ane en smule Overdrive trailing. Det var ikke kritisk, men skærmen er ikke helt fri fra det. Overdrive trailingen lå på nogenlunde samme niveau, som Samsungs 730BF, hvis jeg skal give et realistisk bud.



    Film og betragtningsvinkler:



    Film gengives fint, på trods af, at der er en smule video noise, ligesom på andre TN paneler. Det er igen ikke kritisk og jeg har aldrig fundet det, så slemt, som det bliver gjort til i enkelte kredse. Man kan ane en smule gennemskær fra baggrundsbelysningen i bunden, hvis man virkelig kigger efter. Man skal dog være ret pedantisk før det får en praktisk betydning og jeg synes ikke det er en ulempe.



    Betragtningsvinklerne er overordnet set gode. Der er naturligvis stadig problemer i de vertikale vinkler, ligesom på alle andre TN paneler, men det er primært, når skærmen betragtes nedefra. Oppefra er der et vist kontrasttab, men det er acceptabelt til de fleste applikationer. 170 grader er måske lige optimistisk nok, og jeg vil mene at de reelt set er på samme niveau, som dem jeg så på LG L1980Q, der var angivet til 160 grader. Fra de horisontale vinkler ser man fortrinsvis en smule mathed i billedet fra vinkler samt tab af intensiteten for mørke nuancer. Jeg har taget nogle billeder herunder:







    Og nedefra:





    Konklusion:



    LG leverer et solidt bud på en god gamerskærm med L1932P. Det er ikke den absolut hurtigste skærm på markedet, men bemærk, at forskellene skal findes i marginalerne. Stort set ethvert krævende spil afvikles med god præcision og der er intet virkelig udbredt slør.



    Farvegengivelsen kræver en smule indstilling fra start af, men det er primært pga. det lidt skæve gammaforløb. Det kan dog meget let rettes selv af den uerfarne bruger vha. gammabaren og kontrasten i OSD. Alternativt kan man bruge det medfølgende kalibreringsprogram.



    Sort gengives flot og dybt. Homogeniteten af baggrundsbelysningen er ligeledes god, og der slipper kun meget lidt lys igennem i bunden.



    Ergonomisk er skærmen næsten eksemplarisk. Den kan både roteres, tiltes og højdejusteres. Herudover er der også en pivot feature, som automatisk kan dreje billedet vha. den medfølgende software.



    L1932P henvender sig til gameren, der ønsker god spilydelse. Til forskel for majoriteten af gamerskærme, tilbyder den eksempelvis rigtig gode ergonomiske muligheder, samt et godt og præcist billede efter relativt få indstillinger.



    ---



    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser, henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=3900




  • Flere anmeldelser

    Sony A8

    Test: Sony A8 (A85, A87, A89)

    11 Jun 2020 | Torben Rasmussen |
    Sonos Arc test

    Test: Sonos Arc

    04 Jun 2020 | Torben Rasmussen |
    Nvidia Shield 2019

    Test: Nvidia Shield (2019)

    19 May 2020 | Rasmus Larsen |
    Panasonic HZ1000

    Test: Panasonic HZ1000

    14 May 2020 | Torben Rasmussen |