Test: Eizo S2110W

| (@flatpanelsdk)


Indledning:

Eizo er typisk kendt for deres professionelle skrme, som leverer en billedkvalitet i den hje ende af skalaen. Prismssigt er de ogs typisk sat derefter, men nu har Eizo leveret to kvalitetsprodukter, som samtidig kan konkurrere p priserne med de andre mainstreamproducenters skrme i samme strrelse.

Hvad siger man s til det? Jo det m man naturligvis kigge nrmere p, for da Eizo almindeligvis leverer nogle af de mest professionelle skrme p markedet, s kan man vel ogs have forholdsvis store forventninger om disse to nye modeller?



De to nye modeller er begge widescreen og er i strrelserne 21 og 24 tommer. Det er 21 tommeren jeg har fet ind til test, men ydelsen for de to skrme er ret lig hinanden, og derfor kan testen af denne 21 tommer ogs godt vre reprsentativ for 24 tommeren p mange punkter.



Begge modeller findes i to farver; en hvid, som minder lidt om Apples produkter, og en sort. Det er den sorte version jeg vil teste denne gang.



Panelstrrelse: 21" widescreen
Oplsning: 1680x1050
Responstid: 8 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold: 1000:1
Lysstyrke: 300 cd/m
Farveunderstttelse: 16.7 Millioner farver
Signal processering: 10 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V): 178/178
Dotpitch: -
Panelnummer (Type): Samsung LTM210M2
(S-PVA)
Strmforbrug: 80 W
Vgmontering: (Vesa 100)
Strrelse (HxBxD): -
Vgt 8.2 kg.
Justeringsmuligheder

Tilt (ArcSwing)
Swivel
Hjde (ArcSwing)
Pivot
Indbyggede hjttalere:
Indgange
VGA
DVI (2 stk)
Audio (type)
SCART
S-VHS
HDMI
Andet
Medflgende kabler
strm
VGA
DVI
Audio (phono)
USB upstream
S-VHS
HDMI
Medflgende software:

Driver CD

Pixelgaranti: ISO 13406-2 Klasse 2
Diverse: USB hub, Manual


Pris og forhandler:

target="_blank">



De frste indtryk:



Skrmen er med sine 21 tommer dejlig stor at arbejde foran og oplsningen 1680x1050 er en fryd for jet.



Det frste man lgger mrke til ved udseendet er, at S2110W er en relativt stor skrm, bde hvad angr billedet, men bestemt ogs bagpartiet. Samtidig fr man dog ogs hurtigt en flelse af, at man sidder med en skrm, hvor der er klet for byggekvaliteten. Lige s snart man pakker den ud og stter p bordet, har Eizo S2110W fortalt sin historie. Der _er_ tale om et kvalitetsprodukt, hvor man ikke ndvendigvis gr p kompromis med forskellige aspekter for at skabe en ultra tynd skrm.



Hele skrmen er i et sort robust materiale. Det gr ogs skrmen relativt tung, dog uden at vre urimelig tung. Den str meget stabilt p bordet - s stabilt at man nsten tror det gr den klodset. Det er S2110W dog ikke - tvrtimod. Med et svagt skub p rammen drejer skrmen nemlig rundt p den smarte drejeskive, der er integreret under foden.





Skrmen har ikke en decideret hjde- eller tiltfunktion; Eizo har nemlig i stedet sat rammen p deres egne ergonomiske fod, det skaldte ArcSwing system. I bund og grund betyder det, at rammen er monteret p en buet stang, hvorp den kan kre op og ned. Det medfrer, at man samtidig tilter skrmen en smule bagover, hvis man krer den lngere ned i hjden og omvendt, hvis man hver den igen.

Det fungerer rigtig godt, men krver at man tager et fast greb med begge hnder.





Det er ikke muligt at stte skrmen i pivot.



Jeg ved ikke om alle vil betegne det som stilet, men jeg synes hvert fald, at det er rigtig lkkert, at knapperne p fronten er stort set usynlige. Jeg satte skrmen til i et mrkt rum og bemrkede derfor ikke, at det sad under billedrammen, s jeg m nok sige, at jeg blev lidt overrasket over, at skrmen slukkede pludseligt da jeg blot krte fingeren over bunden af skrmen.

Knapperne er nemlig berringsflsomme og reagerer perfekt selv ved de mindste tryk. Man har mulighed for bde at trykke p kildesignal, autoadjustment, OSD styring vha. 4 retningsknapper og sidst en tnd/sluk-knap. De kan mske vre en smule overflsomme ind i mellem, og de kan faktisk aktiveres uden at rre dem, hvis man holder fingeren 1-2 mm fra dem. De er lidt svre at se i mrke, s de anbefales at man kaster sig ud i kalibreringen mens det er lyst - men de bemrkes ikke ligesom mange af de plastikknapper der sidder p skrmen nu til dags.





En smart feature er, at de knapper som ikke bruges under navigering i OSD, sls fra. P den mde kommer man heller ikke til at slukke skrmen, mens man sidder og indstiller den. Det kunne vre meget irriterende i og med knapperne faktisk er berringsflsomme og ikke sidder med et kmpe mellemrum.



I OSD kan man styre alverdens ting og det er ogs p dette punkt Eizo tit skiller sig ud fra deres konkurrenter. Man kan indstille farvetemperatur med skridt p 500K, gain (det samme som RGB), hue og saturation for hele billedet, hue og saturation for"6 color" og gamma med skridt p 0.1,

Man kan ogs vlge ud fra en af de 5 forudindstillede profiler, som hedder; custom, movie, picture, text og sRGB.



n ting er dog underlig. Der er ingen kontrastindstilling p skrmen! Men hvad endnu mere mrkeligt er, at man faktisk slet ikke har brug for den. Om skrmen selv afdmper og justerer, er svrt at sige uden bekrftelse, men lige meget hvilken indstilling jeg mlte efter, s var kontrasten bare perfekt.



En smart lille feature er desuden ogs, at man har mulighed for at slukke dioden, som indikerer om skrmen er tndt eller ej.



Stikkene sttes i p traditionel vis og inputtene sidder bag p skrmen. Der er en kabelholder, som er utrolig simpel, men ret brugbar. Jeg har taget et billede herunder:





Skrmen har desuden 2 DVI indgange i stedet for den efterhnden lidt antikke D-SUB forbindelse.



Forud for testen:



Bemrk at skrmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning, dog vil kvalitetsforskellen p denne og den analoge omtales senere. Grafikkortet er et Radeon 9800 Pro.






Skrmen vil blive testet i og vurderet ud fra hjlpevrktjet her p siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skrmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.



Farver, tekst, kontrastforhold og lysfordeling:



Blandt de profiler, som er integreret vlger jeg at tage udgangspunkt i sRGB, som har en farvetemperatur p 6500K, gammaindstilling p 2.2 og en ret kraftig lysstyrke.



Her str skrmen ogs rigtig godt, og det er klart at der er klet for billedkvaliteten p skrmen. Jeg har for resten ikke fr set s godt indstillede farveprofiler fra standardindstillinger af og det er meget positivt.



sRGB profilen giver et behageligt billede, som er ret prcist og flot. Det eneste jeg umiddelbart falder over er, at de sorte og gr nuancer har et lidt grnligt skr, men det er nok et kalibreringsproblem. Bl er mske ogs lidt for dyb i f.eks. Windows XPs forudindstillet processlinje.

Farverne str ogs godt i kontrast til hinanden, og de str flot uden at vre alt for intensiveret.



Lad os prve at mle skrmens farver med LaCie udstyret:





For lige at opsummere hvordan du skal forholde dig til grafen:



Det frste tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta vrdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning p gymnasiet eller folkeskolen, s er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilflde er alts forskellen mellem den viste farve p skrmen og den nskede farve p skrmen (fra grafikkortet eller anden kilde).



  • En deltavrdi p over 2 giver en synlig forskel i farverne.

  • Deltavrdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.

  • Delta p mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.

  • Delta vrdier p under 1 giver meget tt p perfekte farver, hvor vi naturligvis gr mod 0 for det bedste resultat man kan opn.

  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ndringer for det menneskelige je.



    Der er strst problemer i gengivelsen af den bl farve og grtonerne. Grtonernes fejl skal nok primrt findes i det lidt grnlige skr og sortpunktet er da heller ikke mlt til en optimal indstilling. Udover det ligger de fleste andre farver lige omkring en delta p 4 og mange af dem under 3. Det er et godt resultat lige p nr gengivelsen af bl og grtonerne.



    Problemet ligger mske ogs i den meget kraftige lysstyrke, som skrmen giver. 479 cd/m2 er nrmest et fjernsyn. Det er da positivt, hvis man arbejder med film og spiller spil, men til grafisk brug, som sRGB profilen nok er mest beregnet til, er det lidt for hjt. Man kan selvflgelig indstille hver profil for sig, s det er nok bare at skrue lidt ned for lyset.



    Jeg prvede for sjov skyld at skrue lidt ned for brightness og mle igen, men det gav ingen nvnevrdige forskelle i farverne og skrmen holder ret stabilt farvegengivelsen p trods af en snket lysstyrke. Der skal nok lidt farvejusteringer til for at f det optimale resultat.



    Der er for resten en profil der hedder text, som har en farvetemperatur p 5000K og et lidt afdmpet lys. Den er meget behagelig til dette forml.



    Lad os prve at kalibrere skrmen og se, hvad vi kan opn:





    Det er ogs for en skrm af denne kaliber en kalibrator, for den private person, kan komme til sin ret. Hvor vi her p Flatpanels.dk udelukkende bruger den for at mle forskellige faktorer, kan en privatperson, som udfrer grafisk arbejde, jo have stor gavn af at f skrmen kalibreret eller evt. selv kbe en, hvis det er p et meget professionelt niveau. Selvom skrmen har et utal af muligheder for indstilling og den str ret godt er det altid svrt at indstille den helt perfekt per jeml, og jeg vil vove skindet og sige, at der er ingen jordiske vsener der kan gre det helt optimalt.

    Det er klart, at det ogs hnger sammen med de muligheder skrmen tilbyder, og hvordan disse gr i spnd, men alligevel kan det nu vre ganske svrt - specielt hvis man ikke har erfaringen og er vant til at arbejde med det.



    Men som du kan se, s er forbedringerne, trods en god standardindstilling, relativt store. Den ville ikke vre uegnet til grafisk arbejde og CAD tidligere - man skulle blot lige have styr p bltonerne og grtoner. Efter indstilling er den dog rigtig god. Sortvrdien er forbedret en del og ligeledes er grtonerne. Bl gengives nu korrekt og belysningen er ogs mere behagelig.

    315 cd/m2 er mske for meget, hvis man skal sidde og lse p skrmen i mange timer, men s har man text profilen. Til grafisk brug er lysstyrken ret behagelig.



    Alle farver er faktisk under en deltavrdi p 1, hvilket betyder at de gengives helt korrekt. Den hjeste ligger p 0,7 procent.



    Jeg nvnte i starten, at det ikke var muligt at indstille kontrast, og det blev faktisk heller ikke ndvendigt. Lige meget hvordan eller hvorledes jeg vendte og drejede det hele, s fik jeg ikke brug for det. Kontrasten stod bare som den skulle. Brightness ndrer heller ikke p farvernes intensitet, men skruer udelukkende lidt ned for lysintensiteten - meget positivt.



    Alt dette gr ogs, at skrmen er virkelig let at kalibrere korrekt. Indstil lysstyrken til hvor du nu nsker den skal vre og lav derefter marginale ndringer i farver. Det eneste jeg som sdan gjorde, var at skrue et par skridt ned p alle tre farver, for derefter at skrue et par ekstra skridt ned for grn for at minimere det grnne skr, som jeg tidligere s p grtonerne. Det var sdan set alt, og herefter havde jeg en nsten perfekt kalibreret skrm.



    Jeg siger"nsten", fordi jeg ofte smider gode resultater op p bordet, uden at nvne, at LaCie enheden tager sit udgangspunk i, hvor sort den sorteste farve p skrmen er. S hvis sort ser ud til at vre gengivet korrekt p grafen, s er det blandt andet fordi udgangspunktet beregnes herefter.



    Derfor er kontrastforholdet ogs en del af en god indstilling p en skrm, og S2110W ligger alligevel i den gode ende. Uden at imponere, formr skrmen at gengive sort med en lysstyrke p 0,5 cd/m2. Man kan godt hve gammavrdien lidt, eller snke lyset en smule, for derved at opn en lidt dybere sort, hvis man f.eks. bruger sorte overfalder til grafisk brug, men ved den optimale indstilling lyder den alts p 0,5. Det betyder, at det reelle kontrastforhold er p 630:1 (+/- 70). Det er ikke helt s godt, som p andre PVA paneler, men alligevel et acceptabelt resultat.



    Nr man har en sort ramme p en skrm, s kan man altid tage den sorte farve p skrmen i forhold til rammen, og her ser man ogs, at der er en forskel, uden den er kmpe stor.



    Men lad os ogs kigge lidt i praksis p ttliggende nuancer og gradienter:



    Skrmen har en indbygget 10-bit LUT (Look-Up Table), som ikke m forveksles med et 10-bit farvepanel. Det betyder reelt, at skrmen har en gammakorrektion p 10-bit og at det modtagne signal sledes kommer ind gennem en 10-bit farvebehandling fr det ryger videre til panelets 8-bit behandling. Det skal blandt andet hjlpe til at skabe mere prcise nuancer, s man ogs kan skelne de mest ttliggende. Det giver da ogs et positivt resultat i gradienter og jer ser stort set ikke antydningen af fejl. Der er en lille bitte smule i gradienten for grn, men det er slet ikke kritisk.



    Eizos top-grafikerskrme opererer for resten med 14-bit LUT'er.



    Skrmen skelner ogs ret godt mellem ttliggende mrke nuancer og man kan observere skridt p 2 procent, hvis man kigger efter.



    Panelet baggrundsbelysning er perfekt. Der er intet, som er irriterende i praksis. Jeg har taget et billede herunder:





    Det kan muligvis se ud som om, at skrmen er en smule lysere ude i venstre side, men det er en effekt, som er fremkaldt af kameraet. I praksis er skrmen fuldstndig homogen.



    Skaleringen af andre oplsninger skal betragtes fra flere vinkler. De fleste af de gngse oplsninger p skrivebordet er naturligvis i formatet 4:3 eller 5:4. De ser naturligvis ikke smarte ud p en widescreen skrm, men S2110W skalerer dem faktisk ret godt, hvis man meget gerne vil kre med dem. Man kan altid vlge at kre i et vindue og f bokse i siderne.

    Nogle oplsninger vil skrmen derimod ikke strkke til at fylde hele billedet. Det er f.eks. 1360x768 for at tage et eksempel. Her kommer der en sort ramme udenom, selvom der i spil kommer en gr kant rundt om ikke-maksimerede billeder.



    Panelet har ingen pixelfejl.



    Eizo forbindes jo tit med grafisk brug og derfor vil jeg da godt lige uddybe dette afsnit med en lille diskussion. Korrekt farvegengivelse er naturligvis essentielt for en grafikerskrm, men trods god farvegengivelse, kan en skrm godt have lidt problemer alligevel. Flere grafikere snakker f.eks. om fladskrmes tendens til at have en lidt forstyrrende overflade. Mens det kan afhnge af flere faktorer, primrt de farvefiltre, som sidder i skrmen, s kan det ogs hnge sammen med den antirefleksive overflade, som ligger yderst p skrmbilledet. De fleste producenter lgger ikke s meget i effekten p almindelige skrme, men de mest professionelle skrme kan typisk have lidt anderledes komponenter for det endelige panel.

    Jeg tog en snak med Eizo Nordic om problematikken og man var naturligvis klar over det. Mens S2110W stadig har en antydning af det, nok ogs fordi de ikke er en af de mest professionelle grafikerskrme fra Eizo, s siger Eizo selv, at topmodellerne blandt andet bruger nogle andre farvefiltre, som eliminerer fnomenet.

    Det er kun de frreste, som bemrker effekten og hvis du ikke tidligere har set den, s vil du sikkert heller ikke gre det p nye skrme, men til de personer, som i forvejen er opmrksomme p det, s br det hvert fald nvnes, at S2110W stadig har en lille antydning af noise'en. Hvis man hrer til denne relativt lille gruppe, som bemrker fnomenet, s kan man med god grund kigge p de lidt mere specialiserede produkter.



    Responstid og spil:



    Widescreen skrme skal jo helst have smidt spil i hovedet, som ogs understtter widescreen oplsningen. S2110W har dog ogs en funktion, som kan centrere et spil, der ikke ndvendigvis understtter widescreen. Man kan sledes selv vlge om man vil strkke billedet eller f bokse i hver side.



    Til spil, som derimod understtter widescreen, er det en fornjelse at spille p S2110W. Bde spil som Need for Speed Most Wanted, Counter Strike og Fifa 2006 krer rigtig godt. Der kan anes en lille bitte smule slr omkring spillerne i Fifa, men det er noget, som meget f vil bemrke.



    I stresstests har jeg faktisk svrt ved at finde noget irriterende slr. Eizo har tilsyneladende bedre styr p Overdrive teknologien end flere af de andre mrker. Man oplever stort set ikke det skaldte Overdrive trailing, hvor slret fr en lidt anden nuance. Jeg kan fremprovokere et svagt rdligt skr i overgange mellem sort og hvid, men kun i stresstests. Den reagerer faktisk hurtigere end de andre PVA og MVA paneler med Overdrive jeg har testet - hvert ved optimal kalibrering.



    Det gr ogs skrmen godt egnet. Man kan sige, at det ikke er alle spil, som vil gre sig egnet til widescreen, og derfor fr man s kasser i siderne, men billedet svarer alligevel meget godt til det for en 17 tommer ikke-widescreen skrm.



    Skrmen er dog ikke en rigtig gamerskrm. Der er nogle punkter, hvor der stadig er plads til forbedringer. Man skal huske p, at Eizo almindeligvis leverer grafikerskrme, men S2110W alligevel er et bud p en lidt mere allround skrm til den almindelige forbruger. Der er derfor heller ikke en seris konkurrent til f.eks. ViewSonics VX924 eller Samsungs 930BF. Eizo har rigtig godt styr p Overdrive trailingen, men der ses stadig en smule slr i spil. Det er ikke noget, som vil irritere alle, og der er tale om en hurtig skrm, men ikke en af de allerhurtigste p markedet.



    Hvis Eizo derimod kan form at kontrollere Overdrive teknologien i fremtidige produkter, og samtidig gre skrmene hurtigere, s fr vi med garanti nogle virkelig hurtige skrme.



    Der er et andet punkt, hvorp S2110W ikke er helt optimal. Nr man spiller spil, som ikke understtter widescreen, s er boksene omkring billedet ikke sorte. Det kan heller ikke vlges i OSD, men i stedet er de gr. Jeg kan forst, at man laver gr bokse p Plasma-Tv pga. burn-in problematikken, men p denne LCD skrm ser jeg ingen grund til at g vk fra de sorte bokse. Man vil muligvis mene, at det er en vanesag, men gr str bare ikke specielt godt ind i helheden til den sorte ramme p skrmen.



    Men som sagt. Eizo S2110W er en skrm, som sagtens kan egne sig til spilbrug. Den er faktisk ogs ret hurtig, dog uden at vre blandt de allerhurtigste. Hvis man derimod skal afgrnse det til 20+ tommer skrme, s er det en af de hurtigste p markedet i jeblikket.

    Widescreen spil er dog at foretrkke.



    Film og betragtningsvinkler:



    Film gengives flot og grundet den minimale mngde Overdrive trailing, s er der relativt lidt video noise. S2110W gr ydermere, at man kan anvende stort set hele skrmen plads nr man ser widescreen film og det er virkelig lkkert.



    At baggrundsbelysningen er s homogen gr ogs, at de sm sorte bjlker som der kommer af forskellen mellem 16:9 widescreen og 16:10, er gengivet som sorte.



    Betragtningsvinklerne er gode og bedre end p tidligere PVA paneler. S2110W er baseret p Samsungs videreudvikling af panelet, som kaldes S-PVA, hvor man bruger en dobbeltstruktur inde i panelets pixels. Se billede herunder:





    Det giver ogs forbedringer, men der er stadig t punkt, hvor skrmen ikke er helt perfekt. Fra vinkler fr sort et lidt grnligt skr og mister intensiteten en smule. Det m ikke forveksles med det jeg nvnte i afsnittet om farvegengivelsen, for her s vi bare et kalibreringsproblem, hvor sort havde et lidt grnligt skr.



    De andre farver sker der ikke s store ndringer ved fra vinkler og det er meget positivt, men der er plads til lidt forbedringer. Hvor S-IPS panelerne sledes har det lilla skr p sort baggrund, nr de betragter fra vinkler, s ser det ud til at de nye S-PVA paneler kan have et lidt grnligt skr. Foruden det grnlige skr mistes en smule af kontrasten dog ogs, s der er stadig sm forskelle mellem de optimale betragtningsvinkler p et S-IPS panel og de optimale betragtningsvinkler p et S-PVA panel.



    Jeg har taget de sdvanlige billeder af betragtningsvinklerne herunder:








    Digital (DVI-D) <-> Analog (D-SUB):



    Da der ikke er nogen D-SUB indgang, s efterlades dette afsnit kun med en mindre notits.



    Hvis man har tilsluttes to skrme med DVI, s skiftes der let mellem dem p en af knapperne p skrmens front. Sledes kan man let have to computere sluttet til, hvis man har en lsning til keyboard og mus ved siden af.



    Konklusion:



    Det er svrt at finde kritikpunkter p Eizos S2110W. Jeg har prvet at pointere de f, som man med fornuft kan vre bekendt at nvne, men ikke engang her finder man noget kritisk, som tller meget ned i vurderingen. S2110W er en virkelig god skrm til rigtig mange forml.



    Mens udviklingen for widescreen monitors stadig gr kraftigt fremad, s kommer det alligevel lidt til S2110W ugunst. Det er endnu ikke alle spil, som understtter widescreen om man kan sledes ikke anvende skrmens fulde areal. Men med udviklingens gang bliver spillene ogs mere og mere kompatible, og s kommer skrmen ogs til sin fulde ret i dette henseende. Skrmen er nemlig fint egnet til selv lidt hurtigere spil og den er blandt de hurtigste i klassen.



    Farve gengives meget korrekt, bde fr og efter kalibrering og det eneste kritikpunkt jeg vil hive frem er gengivelsen af sort. Man kunne godt have nsket sig en smule dybere sort, p trods af, at gengivelsen er ret god sammenlignet med mange konkurrerende skrme - det er blot et af de punkter, som trkker S2110W lidt vk fra fuldstndig perfektion.

    Til grafikeren er S2110W fint egnet, s lnge man ikke frhen har vret irriterende af noise effekten. Her kan man s med fordel kigge efter Eizos lidt dyrere grafikerskrme.



    Betragtningsvinklerne er rigtig gode. Der er en smule afvigelse fra vinkler ved helt sorte farver, men intet kritisk overhovedet.

    Film gengives ogs godt.



    Designet er selvflgelig en smagssag, men selvom skrmen er relativt stor bagtil, s er den ikke ndvendigvis klodset. Materialet er af god kvalitet og udformningen er ret gennemfrt de fleste steder p skrmen.



    Alt i alt er det en skrm, som kan henvende sig til rigtig mange brugere. Det er lige fra grafikere, allround brugere, til folk, som kan lide at spille. Eizo S2110W er helt klart blandt de bedste allround skrme p markedet lige i jeblikket.



    Skrmen fs ogs i 24 tommer. Man kan vlge mellem farverne sort og hvid for bde 21 og 24 tommer modellen.



    ---



    Skrmen diskuteres i denne trd, hvor du ogs har mulighed for at stille sprgsml og diskutere med de andre brugere af Flatpanels.dk:
    http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=298




  • Flere anmeldelser

    Sony XG95 test

    Test: Sony XG95

    04 Mar 2019 | Torben Rasmussen |
    Samsung Q900R 8K

    Test: Samsung Q900R (8K)

    12 Dec 2018 | Torben Rasmussen |
    LG SK10Y Atmos soundbar

    Test: LG SK10Y (Dolby Atmos)

    15 Nov 2018 | Tommy Lindegaard |
    Sony AF9 OLED

    Test: Sony AF9 OLED

    05 Nov 2018 | Torben Rasmussen |