Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDisney+ planlægger at hæve prisen og fjerne indhold i 2023 - FlatpanelsDK

Disney+ planlægger at hæve prisen og fjerne indhold i 2023

11 May 2023 | Rasmus Larsen |

Under regnskabsfremlæggelsen sagde Disneys adm. direktør, at prisen på Disney+ stiger senere i 2023. Noget indhold fjernes, nyproduktion reduceres og reklameabonnement kommer til Europa.

Disney+ mistede 4 mio. abonnenter i 1. kvartal 2023 og har nu 157,8 millioner i alt. Til sammenligning har Netflix 232,5 mio. abonnenter.

Disney jagter ikke længere nye abonnementer for enhver pris. Der skal i stedet fokuseres på at gøre streamingforretningen rentabel inden udgangen af regnskabsåret 2024.


Prisstigninger på Disney+

Disney+ hævede senest i februar 2021 sin månedspris fra 59 til 79 kr. Hvad næste prisstigning beløber sig til, ved vi endnu ikke, men den nærmer sig. - "I mellemtiden har de prisændringer, vi allerede har implementeret, vist sig at være vellykkede, og vi planlægger at sætte en højere pris for vores reklamefrie pakke senere i år for bedre at afspejle værdien af vores indholdstilbud," sagde Bob Iger, adm. direktør hos Disney.

Disney+ app

Disney+ fik Star-sektion med 20th Century-indhold i 2021. I 2023 kommer andre indholdsændringer

Mindre indhold

Vil abonnenter så få mere indhold? Mindre, faktisk. Disney begynder snart at fjerne udvalgt indhold fra Disney+ (og Hulu i USA) som del af en plan om at licensere det til andre tjenester. Ingen titler blev nævnt, men finansdirektør Christine McCarthy sagde, at det vil koste Disney 1,5–1,8 mia. dollars i nedskrivning i indeværende kvartal (Disneys 3. kvartal i regnskabet er årets 2. kvartal), hvorfor det er sandsynligt, at indhold begynder at forsvinde indenfor 1-2 måneder. - "Debiteringen vil primært blive bogført i vores 3. kvartal, efterhånden som vi afslutter vores review og fjerner indholdet," sagde Christine McCarthy. "Fremadrettet har vi til hensigt at producere en mindre mængde indhold i overensstemmelse med dette strategiske skift."

Reklameabonnement i Europa i år

Abonnementet med reklamer (Disney+ Basic), som Disney+ lancerede i USA i december 2022, kommer til Europa i slutningen af 2023, bekræftede Christine McCarthy. Det oplyses ikke, om Danmark er med i første bølge i Europa. Prisstigningen på Disney+ i Danmark kan dog meget vel falde sammen med introduktionen af netop reklamepakken. I USA overtog det nye abonnement med reklamer prispunktet for reklamefri Disney+, som blev dyrere. Sker det samme i Danmark, så står Disney+ uden reklamer til at blive væsentligt dyrere – pakken steg med 37,5% i USA.

Hulu integreres i Disney+

Endelig sagde topchefen, at Hulu, som i USA er en af de førende streamingtjenester, foldes ind i Disney+ i USA i slutningen af 2023 for de kunder, som har abonnement på begge tjenester. Det kan også få betydning for danskere, idet udmeldingen indikerer, at Disney agter at købe Comcasts 33% ejerandel af Hulu, og dermed eje Hulu. Topchefen ville dog ikke definitivt bekræfte dette. Flere Hulu-producerede serier lander i Danmark på andre streamingtjenester end Disney+. Det kan opkøbet givetvis ændre på.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |