Dommedag er aflyst. Efter to kvartaler med små fald i kundebasen er Netflix tilbage i vækstsporet forud for lanceringen af en billigere pakke med reklamer.
Netflix afsluttede 3. kvartal med 2,41 millioner ekstra abonnenter, så kundebasen nu lyder på 223 millioner. Der var fremgang i alle de fire regioner, som Netflix opdeler verden i.
At væksten vender tilbage midt i en inflationstid og før Netflix har lanceret sit nye, billigere abonnement med reklamer, er bemærkelsesværdigt. Det vidner om et marked, der igen ekspanderer efter et kortvarigt udfald i første halvår 2022. Udfaldet kom i kølvandet på en coronaperiode med voldsom vækst.
Den interaktive graf (Infogram) kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen.
Selskabet forventer at tilføje yderligere 4,5 millioner abonnenter i 4. kvartal. Mærkbar vækst fra reklameabonnementet kommer først senere, mener Netflix.
- "Selvom vi er meget optimistiske hvad angår vores nye reklameforretning, forventer vi ikke et væsentligt bidrag i Q4'22, idet vi lancerer vores Basic with Ads-abonnement midt i kvartalet og forventer at øge vores medlemskab af dette abonnement gradvist over tid. Vores mål er at give vores potentielle nye medlemmer flere valgmuligheder – ikke skifte medlemmer fra deres nuværende abonnementer," skriver Netflix i sit kvartalsregnskab.
I Netflix' sløve 1. halvår nåede Disney at overhale, målt på samlede antal abonnementer. Netflix er dog stadig den største enkeltstående streamingtjeneste på verdensplan.