Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDR og TV 2 er lykkedes med overgangen fra flow til streaming - FlatpanelsDK

DR og TV 2 er lykkedes med overgangen fra flow til streaming

23 May 2022 | Per Fanefjord Laursen |

Den nyeste streaming top-20 liste (se graf) fra Det Danske Filminstitut bekræfter, hvem der det seneste år har domineret streamingforbruget i de danske husstande. 

Det er stærke aktører som Netflix, DRTV og TV 2 Play, men Viaplay er godt med. Listen er baseret på, hvor mange danskere, der har benyttet en streamingtjeneste indenfor de seneste 12 måneder. 

- "DRTV og til dels TV 2 Play ligger nu lige i hælene på Netflix i forhold til udbredelse, og de to store nationale broadcasters ser ud til i høj grad at lykkes med deres transformation fra flow til streaming," siger analysekonsulent hos Det Danske Filminstitut, Martin Kofoed Hansen.
 

Analyse med særligt fokus

Top 20-listen er del af Det Danske Filminstituts nyeste indblik i markeds- og styrkeforholdene på det danske streaming- og filmmarked. DFIs seneste markedsindblik tilføjer særlige indsigter. DFI kigger således primært på forbruget af film og serier. DFI spørger specifikt, ”Hvilke tjenester anvender eller har du/husstanden anvendt til streaming af film og serier inden for de seneste 12 måneder?”.  Analysen har dermed en lidt anden indgangsvinkel, end f.eks. Wilke og Nielsen, der fokuserer på ren udbredelse uanset hvilket indhold der tilgås.  

Streaming top-20

Streaming top-20 i Danmark. Graf: DFI

Disney+ er imponerende

Top 20-listen afslører også, at den relativ nye rebranding af HBO til HBO Max er særdeles vellykket. Det fremgår videre, at Disney+ har fundet en stabil placering på 30%.  - "Historien om Disney+s entré i 2020 er stadig ret bemærkelsesværdig. Den første måling af tjenestens udbredelse kort tid efter lancering viste, at hele 20% allerede benyttede tjenesten, og de har siden formået at bygge hele 10 procentpoint på det niveau og etablere sig som en af de største tjenester herhjemme," siger Martin Kofoed Hansen.  Han noterer sig, at Prime Video i flere år har forsøgt at finde en plads i markedet, men fortsat ligger i den lave ende i forhold til antallet af brugere.   - "Amazon sidder på en kæmpe pengetank, og det er ikke utænkeligt, at Prime Video vinder bedre fodfæste, når man lancerer verdens dyreste serie, "Ringenes Herre", i september", spår Martin Kofoed Hansen.   

Ens profil på streamingtjenester

DFI har udvidet analyserne med en mere kvalitativ undersøgelse af de primære tjenester. DFI bad brugerne sætte ord på, hvad de forbinder med de primære streamingtjenester.  Martin Kofoed Hansen hæfter sig især ved, hvor ensartede tjenesterne tilsyneladende opfattes.  - "Det er lidt påfaldende, at alle de store internationale tjenester, inklusive Viaplay, der konkurrerer intensivt om abonnenter, beskrives ret ens af de danske forbrugere. Altså, med ord som ”underholdning, afslapning og serier”.  Dog skiller DRTV sig her klart ud med ord som ”dansk”, ”kvalitet”, og ikke mindst ”dokumentar," siger han.  - "Disney+ beskrives entydigt med ordene ”familie” og ”hygge, selv om deres STAR brand er meget voksent. Men de er altså stadig primært kendt for hyggelig familie streaming."  

Tegn på mæthed for antal tjenester

Danskerne benytter nu i snit fire tjenester per husstand, inklusive DRTV, til at se film og serier viser nyeste DFI data.   - "Det er helt klassisk. Det er de unge husstande der benytter flest tjenester, mens de ældre fortsat er bagefter. Tendensen er dog, at de modne grupper ser ud til at adaptere samme forbrugsmønster som de yngre og i stigende grad benytter flere tjenester. De unge har omvendt ikke øget antallet af tjenester de benytter signifikant. Der er med andre ord tegn på publikums mæthed for antal tjenester nok ligger et sted omkring 4-5," siger Martin Kofoed Hansen, der tager forbehold for at købekraften i de danske husstande er udfordret i år. 

Om DFI undersøgelsen

Data bygger på Filminstituttets nyeste udgave af Vidste du?-undersøgelsen, der er baseret på mere end 2.500 interviews i en kvantitativ undersøgelse udført af analysebureauet YouGov. Undersøgelsen foretages i et repræsentativt udsnit af befolkningen 15 år+. 
Flatpanels



Flere nyheder

Streaming-kalenderen: Nyt på Disney+ i juli

04 Jul 2022 |

Nvidia Shield får HDMI ALLM, IMAX Enhanced, Nat-tilstand mm.

04 Jul 2022 |

Oversigt: Panasonic 2022 TV

01 Jul 2022 |

Samsung lancerer nye soundbarer inkl. 11.1.4-kanals flagskib

01 Jul 2022 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Apple TV+ i juli

01 Jul 2022 |

Omstridt rettighedsaftale om dansk tv-produktion droppes

30 Jun 2022 |