Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSmart TV tog andele fra streaming-bokse & konsoller i 2021 - FlatpanelsDK

Smart TV tog andele fra streaming-bokse & konsoller i 2021

08 Feb 2022 | Rasmus Larsen |

Seere søger mod husets største skærm, når de vil streame, og i 4. kvartal 2021 rykkede en andel af forbruget fra bokse, sticks og konsoller over på Smart TV. Xbox faldt mest med 19%.

Kampen om den store skærm

Videostreaming globalt, målt på tidsforbrug, steg med yderligere 7% i 4. kvartal 2021 ift. samme kvartal i 2020, ifølge analysefirmaet Conviva. Væksten stagnerede i Nordamerika med 1%, mens forbruget i Europa steg med 20%. Det er på husets største skærm, at flest seere streamer. På global plan foregår 76% af al streaming på de store skærme, efterfulgt af mobil (11%), desktop (8%) og tablet (5%). Europa er en smule bagefter det globale gennemsnit med 68% streaming på de store skærme. Et bemærkelsesværdig skifte imellem TV-platforme og -enheder blev imidlertid observeret i 4. kvartal 2021 ift. 4. kvartal 2020, som fremvist på grafen nedenfor. - "I et stykke tid har vi overvåget den eksplosive vækst i ikke kun streaming, men også mere specifikt store skærme verden over. På årsbasis registrerede vi en række fald, især blandt spilkonsoller, med Xbox nede 19% og PlayStation nede 12%. Men endnu mere overraskende var faldene for Apple TV og Amazon Fire TV, som faldt henholdsvis 1% og 7%. Omvendt førte Android TV an i vækst med en stigning på 42%, tæt forfulgt af LG TV med en stigning på 36%, Samsung TV med en stigning på 27%, og Roku med en stigning på 12%. Så mens mange storskærmsenheder stabiliserer sig, peger endnu flere data på, at Smart TV vinder frem," fremgår det af rapporten (oversat).

2021 streaming

Graf: Conviva

Roku sidder stadig på den største andel af streaming-forbruget, men "alle andre steder end i Nordamerika havde Roku en encifret andel", bemærker Conviva. Roku opererer slet ikke i Norden. Amazon FireTV, Samsung Tizen, LG webOS, Android TV og Apple tvOS placerer sig på henholdsvis anden, tredje, fjerde, femte og sjette position. Android TV oplevede størst vækst i 4. kvartal 2021 med en stigning på 42%, mens Chromecast fortsat taber andele.

2021 streaming

Graf: Conviva

2021 streaming

Graf: Conviva

2021 streaming

Graf: Conviva

Convivas metode

Conviva’s data is primarily collected using proprietary sensor technology with a global footprint of more than 500 million unique viewers watching 200 billion streams per year across nearly four billion applications streaming on devices. Embedded directly within streaming video applications, the sensor measures across content and ads to analyze nearly three trillion real-time transactions per day for its customers. In this report, the year-over-year data from Q4 2021 as compared to Q4 2020 was normalized based on Conviva’s customer base.
Flatpanels



Flere nyheder

TV 2 Play runder 1 million abonnenter

01 Dec 2022 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Disney+ i december

01 Dec 2022 |

Mindre tv-distributør fastholder priserne på tv-pakker i 2023

01 Dec 2022 |

'Disney Sjov' stopper på DR efter mere end 30 år

30 Nov 2022 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i december

30 Nov 2022 |

Samsungs første QD-OLED monitor er landet til 9.899 kroner

30 Nov 2022 |