Sony Interactive Entertainment, som er selskabet bag PlayStation, køber Bungie, som er spilstudiet bag Destiny for 3,6 mia. dollars.
Fra Halo til Destiny
Januar har været en vild måned på spilmarkedet. Take-Two købte Zynga for 12,7 mia. dollars, Microsoft købte Activision Blizzard for 69 mia. dollars, og nu køber Sony Bungie for 3,6 mia. dollars.
Sony understreger, at Bungie, herunder deres Destiny-spilfranchise, forbliver uafhængig og multi-platform, hvilket betyder, at spillene stadig vil være tilgængelige på Xbox.
- "Først og fremmest vil jeg gøre det meget klart over for fællesskabet, at Bungie vil forblive et uafhængigt og multi-platformsstudie og -udgiver," sagde Jim Ryan, President & CEO, Sony Interactive Entertainment. "Derfor mener vi, at det giver mening for dem at sidde sammen med PlayStation Studios-organisationen, og vi er utroligt begejstrede for mulighederne for synergier og samarbejde mellem disse to verdensklassegrupper."
Bungie slutter sig til Sony PlayStation
Bungie arbejder på at udvide Destiny-franchisen samt nye universer. Sony mener, at de med investeringen vil gøre det muligt for spilstudiet "at gøre det, de gør bedst; bygge utrolige verdener, der tiltrækker millioner af mennesker".
Købet kan være knyttet til Sonys planer om at lancere en direkte konkurrent til Xbox Game Pass.
Bungie er i øvrigt den originale udvikler af Halo, som blev afsløret i 1999 som et tredjepersons skydespil på Apples Macworld Expo. Microsoft købte Bungie i 2000 for at gøre Halo til en lanceringstitel på Xbox. Spilstudiet gik fra Microsoft i 2007 og slutter sig nu til Sony – sikke en tur.
- "I Sony har vi fundet en partner, som betingelsesløst støtter os i alt, hvad vi er, og som ønsker at accelerere vores vision om at skabe generationsspændende underholdning, alt imens vi bevarer den kreative uafhængighed, der banker i Bungies hjerte. Ligesom os, mener Sony, at spilverdener kun er begyndelsen på, hvad vores IP'er kan blive. Sammen deler vi en drøm om at skabe og fremme ikoniske franchises, der forener venner over hele verden, familier på tværs af generationer og fans på tværs af flere platforme og underholdningsmedier," sagde Pete Parsons, CEO for Bungie.