Netflix er Danmarks mest benyttede streamingtjeneste, målt på antal ugentlige seerminutter i uge 3, 2022. Det viser de første offentliggjorte streaming-seerdata, der fra januar leveres af analysevirksomheden Nielsen.
Ændring i adfærd
Seernes adfærd har været under hastig forandring de seneste 8-10 år. Knap hver fjerde husstand har ikke længere en traditionel tv-pakke, sening af flow tv falder gradvist, mens en vrimmel af attraktive streamingtjenester nyder stor opmærksomhed.
Det er baggrunden for, at TV 2, DR, Nordic Entertainment Group og Discovery Networks bestilte en ny udvidet tv-analyse, der begyndte den 3. januar 2022. Det var Nielsen, der fik opgaven.
Læs også: Ny teknologi afdækker al streaming i de danske husstande
Den største forskel fra de gamle seermålinger er indsigt i streamingvaner. Før har branchen benyttet interviews med mediebrugerne – nu får man en pejling på det faktiske forbrug.
Nye seertal fra Nielsen – streaming
Siden 1. januar 1992 har Gallup (nu Kantar) stået for målingen af seertal i Danmark. Den nye seermåling fra Nielsen tager højde for danskernes ændrede medievaner, flere skærme, flere indholdstyper, streaming-sening og nye aktører.
Nielsens nye måling benytter et tv- og streamingpanel på 1.750 husstande. Det højeste antal nogensinde.
Nielsen indfører et nyt såkaldt streamingmeter, som måler videoseningen på alle enheder (smartphones, tablet, computer, chromecast og alle andre devices) i husstanden.
Amerikanske Nielsen har erfaring med tv-, streaming og radio målinger i en række globale markeder. Nielsen har målt nationale seertal i USA siden 1950'erne. |
Flatpanels
YouSee godt placeret
De første Nielsen-tal om streaming flugter stort set med tidligere analyser; efter Netflix er DRTV det næstmest benyttede streamingunivers i landet.
Det kan måske overraske, at streamingpakken med mange kanaler fra YouSee Tv & Film kommer ind på en tredjeplads. Før TV 2 Play.
YouSee Tv & Film er den app, som YouSee-kunder kan tilgå for at streame live- og arkivindhold på diverse enheder. YouSees mere klassiske tv-kanaldistribution indgår ikke i tallene for streaming.
Derimod bekræfter det givetvis fornemmelsen for Disney+, at den nye aktør, der har nydt betydelig medvind, placerer sig på en sjetteplads.
Netflix er ikke direkte deltager i målingen. Nielsen er dog i stand til at måle tidsforbrug på bl.a. Netflix via streaming-meteret i de danske panelhusstande. Det samme gælder for Youtube.
Videosening på YouTube og Facebook måles, men er – indtil videre – ikke inkluderet i denne første opgørelse, som Nielsen har offentliggjort.
Nielsen: Top-10 streamingtjenester i Danmark (uge 3)
Data gælder streamingforbrug i uge 3, 2022. Alle danskere over 3 år.
Rang | SVOD/BVOD | Min. dagligt | Min. ugentligt |
1 | Netflix | 12 | 86 |
2 | DRTV | 10 | 70 |
3 | YouSee Tv & Film | 9 | 66 |
4 | TV 2 PLAY | 9 | 64 |
5 | Viaplay | 5 | 38 |
6 | Disney+ | 5 | 32 |
7 | HBO Max | 4 | 29 |
8 | Stofa WebTv | 3 | 21 |
9 | Telia TV | 2 | 12 |
10 | Allente | 1 | 10 |
Flatpanels. Kilde: Nielsen