Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDisney øger indholds-investering til over 200 mia. kroner i 2022 - FlatpanelsDK

Disney øger indholds-investering til over 200 mia. kroner i 2022

26 Nov 2021 | Rasmus Larsen |

Disney vil ud over stepperne, hvorfor investeringer i indhold øges fra 25 mia. dollars i 2021 til 33 mia. i 2022. Der er også frigivet nye tal for Premier Access, altså filmpremiere i stuen.

Disney i 2022

Der er stor opmærksomhed på Disney, som på rekordtid er blevet en magtfaktor på streaming. Selskabet er samtidig i gang med at lukke tv-kanaler og finde en ny balance mellem biografer og egne platforme. I regnskabsåret 2022, som startede d. 1. oktober 2021, skruer Disney kraftigt op for investeringer i film, serier og andet indhold. Det skyldes 'Direct-To-Consumer', altså indhold til egne streamingtjenester. - "The increase is driven by higher spend to support our DTC expansion and generally assumes no significant disruptions to production due to COVID-19," fremgår det af årsregnskabet. Der skal i 2022 spenderes 33 mia. dollars (8 mia. mere end i 2021) alene på indhold, eller 218,5 mia. danske kroner med dagens kurs. Det er et svimlende beløb, som vidner om, hvor stort markedet for videounderholdning er blevet. Netflix forventer at bruge over 17 mia. dollars i 2022, men det er uden sport, som Disney bruger en betydeligt andel på. Du kan se, hvilke Disney, Marvel, Pixar, Lucasfilm og Star titler, der er bekræftet for 2022 her.

Nye tal for Disney+ Premier Access

Disneys beslutning om at give film simultanpremiere hos biografer og Disney+ har affødt debat og kritik. Selskabet afslørede tidligere, at Black Widow omsatte for 125 mio. dollars efter 4 uger på Disney+ Premier Access – som det kaldes – og Jungle Cruise for 30 mio. i åbningsweekenden. Af 2021-regnskabet fremgår det, at Premier Access og PPV (UFC-kampe) omsatte for 933 mio. dollars i 2021 mod 550 mio. i 2020. Tallene maskeres altså af UFC-kampsport, men den 70% stigning vidner alligevel om en betydelig Premier Access-omsætning på 4 film mod 1 film i 2020. Omsætningen fortæller noget om forbrugernes villighed til at leje premierefilm i stuen fremfor at betale for samme film i biografen. - "The increase in TV/SVOD distribution and other revenue was due to higher Disney+ Premier Access revenues and an increase in Ultimate Fighting Championship (UFC) pay-per-view fees. Higher Disney+ Premier Access revenues were due to four releases in the current year, Black Widow, Raya, Jungle Cruise and Cruella, compared to one release in the prior year, Mulan. The increase in UFC pay-per-view fees reflected the benefit of thirteen events in the current year compared to eleven in the prior year and higher pricing," fremgår det (filmtitler markeret med fed). Af tallene fremgår ikke omsætningen (4,2 mia. dollars) fra partnere såsom Apple, Amazon, Blockbuster, Google og Viaplay, der også har udlejet Disney-premierefilm eller haft Disney-indhold i abonnement. Tallene fra 2019 kan ikke sammenlignes, da Disney har ændret regnskabspraksis. 2021 blev et dårligt biografår med en omsætning på kun 920 mio. dollars (Disneys andel), hvilket er et 57% fald fra 2,13 mia. i 2020, der i forvejen var et skidt år. I 2021 havde Disney f.eks. højere omsætning (1,014 mia.) på at sælge DVD, Blu-ray og andre hjemme-formater. Disney+ og selskabets andre streamingtjenester omsatte for 12 mia. dollars fraregnet reklameindtægter (Indien m.fl.).

Disney: Omsætning fra omtalte forretningsområder

2021-omsætning2020-omsætning
Disney+, Hulu, ESPN+12 mia.7,6 mia.
Premier Access & PPV933 mio.550 mio.
Biografomsætning (netto)920 mio.2,1 mia.
Home Entertainment (DVD, Blu-ray mv.)1 mia.1,8 mia.
Licensindtægt fra partnere (streaming, kanaler mv.)4,2 mia.5,7 mia.
Flatpanels
- Kilde: Disney regnskab



Flere nyheder

'Hotel Transylvania 4' skipper biografen, har premiere på Amazon i dag

14 Jan 2022 |

Xbox Series X ejere klager over problemer med UHD Blu-ray afspilning

14 Jan 2022 |

Hollywoods Filmmaker Mode udbygges til at bruge lyssensorer i TV

14 Jan 2022 |

2021 blev et endnu dårligere dansk biografår end 2020

13 Jan 2022 |

Analyse: Max-lancering sender HBO tilbage i nordisk streaming top-3

13 Jan 2022 |