Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSamsung får 300 mio. bøde for at ensrette priser på TV-skærme i Holland - FlatpanelsDK

Samsung får 300 mio. bøde for at ensrette priser på TV-skærme i Holland

01 Oct 2021 | Rasmus Larsen |

En hollandsk konkurrencemyndighed konkluderer, at Samsung har overtrådt kartelforbuddet ved at ensrette priser på TV-skærme på tværs af forhandlere mellem 2013 og 2018. Bøden lyder på 40 mio. Euro.

Samsung var koordinator

Netherlands Authority for Consumers and Markets (ACM) siger, at Samsung har overvåget salgspriser på TV-skærme og konstant opfordret detailhandlere til at hæve deres priser, såfremt de solgte TV under markedsprisen. - "Med denne beslutning pålægger ACM Samsung Electronics Benelux B.V. bøder på 39.875.500 EUR for at ensrette salgspriser på Samsung-fjernsyn med forskellige forhandlere. Denne koordinering fandt sted fra januar 2013 til december 2018. Dermed overtræder Samsung kartelforbuddet i henhold til artikel 6 Mw og artikel 101 VWEU," fremgår det af afgørelsen. Samsung anvendte prissammenligningsportaler og webcrawlere til at overvåge priserne på alle TV-modeller på tværs af syv store forhandlere, der tegner sig for størstedelen af salget af Samsung TV i Holland, ifølge ACM. Samsung er uenig i konklusionerne og fastholder, at man alene underrettede detailhandlere om den vejledende udsalgspris. Selskabet vil anke sagen. - "Vi er skuffede over ACM's beslutning, da vi mener, at Samsung Electronics Benelux ikke overtrådte konkurrencelovgivningen på det hollandske TV-marked som påstået af ACM. Vi vil tage de nødvendige juridiske skridt for at appellere ACM's afgørelse," siger Samsung i et skriftligt svar til Flatpanels. ACM mener omvendt, at Samsungs systematiske tilgang strakte sig ud over legitim praksis. - "Med denne fremgangsmåde forsøgte Samsung at forhindre en nedadgående prisspiral. Derved greb man ind på en uautoriseret måde direkte i konkurrencen mellem detailhandlerne. Efter ACM's opfattelse er der ingen kommerciel nødvendighed eller grundlag for denne priskoordinering. Frem for alt tjener denne praksis at bevare detailhandlernes margener og at beskytte Samsungs margener. Denne adfærd begrænser konkurrencen og er forbudt," skriver ACM.

Eksempler

Det sydkoreanske selskab kommunikerede med forhandlere på flere måder, bl.a. skriftligt over email og Whatsapp. Af afgørelsen fremgår flere eksempler på Samsungs praksis i Holland.
Oversat fra hollandsk til dansk: Nogle eksempler: Samsung anmoder en forhandler om at øge sin online salgspris for en fjernsynsmodel til 329 EUR. Samsung informerer også forhandleren om, at "alle andre partnere er blevet underrettet". Forhandleren siger til Samsung: "Færdig, synlig om 15 minutter". E -mail fra Samsung til en forhandler: "Hej [...], Vejledende pris : 999,00 EUR alle partnere vil blive informeret i denne uge ”. Et skærmbillede i e-mailen viser, at den pågældende forhandler og nogle andre forhandlere nu tilbyder modellen til en endnu lavere pris. Forhandlerens svar: "Udført, synligt om 15 minutter". Samsung kontakter en forhandler om en tv-model og siger: "[...] skifter til 429 euro i dag .. kan du også følge dette?" Samsung har følgende at følge: "Også mere margin " Lidt senere meddeler Samsung, at det også kontakter en tredje forhandler: "[...] får naturligvis samme råd". Samsung spørger derefter den første forhandler: "Vil dette fungere?" Svar: "er blevet redigeret". Samsung: “Fantastisk! ”.
Forhandlerne fulgte efter, men det var Samsung, som spillede den centrale rolle i koordineringen, mener ACM. Forhandlere klagede regelmæssigt til Samsung over TV-priser fastsat af konkurrerende detailhandlere, hvilket fik Samsung til at henvende sig til de relevante parter.
Oversat fra hollandsk til dansk: Nogle eksempler: En forhandler sender Samsung et billede, der viser, at en konkurrent med en enhed ikke er til den ønskede pris. Samsung: “Pff. Gå efter det igen ” Forhandler: ”Vær venlig. Dette er virkelig en skam. ” Senere samme dag sender den involverede Samsung-kontoadministrator anmodningen til andre kontohavere: "Rådfør omgående 1299 euro!" En forhandler hæver prisen på en fjernsynsmodel til det niveau, Samsung ønsker, og informerer Samsung: "Jeg ser stadig en række parter, der ikke er skiftet til !" Svar fra Samsung: "Vi har også set, der arbejdes på!" Samsung til forhandleren: ”Prissituationen på [...] er stadig ikke optimal ... der er virkelig ingen grund til at 'brænde' penge med modellen. Vil du se dette igen? Rådgivning salg 799,00 EUR. Tak på forhånd." Forhandler: "tak for tippet" Samsung: ”Du er velkommen. Fjernelse af crawler på denne model ville hjælpe meget ;-) Selvfølgelig rådgav vi også de andre parter. ” Samsung til forhandleren: “Må jeg rådgive dig igen om en række priser? Så hurtigt som muligt. . Vent venligst indtil weekenden. Mange af dem blev allerede skiftet i går, og resten følger så hurtigt som muligt. Tak!" Svar fra forhandler: "Udført".
- Kilde: ACM



Flere nyheder

Premiere: Ny dansk tv-serie fra Netflix handler om blodtørstige nisser

28 Nov 2021 |

Disney øger indholds-investering til over 200 mia. kroner i 2022

26 Nov 2021 |

Black Friday: Opdateret med Apple Store, Humac, B&O-butikker mm.

26 Nov 2021 |

Parknet hæver priserne på tv-pakker med op til 30 kr/md.

25 Nov 2021 |

DVB klar med første tuner-specifikation til kanaler i 8K UHD

25 Nov 2021 |