Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTV Festival: Tv-selskaber løfter sløret for streaming-strategier og udfordringer - FlatpanelsDK

TV Festival: Tv-selskaber løfter sløret for streaming-strategier og udfordringer

24 Aug 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Alle fire tv-selskaber – DR, TV 2, NENT og Discovery – har i år indsat et ekstra hensyn i al programudvikling. Det meste programindhold skal også helst kunne fungere som attraktive valgmuligheder på streaminghylden.

Det stod klart under en dobbeltsession på Copenhagen TV Festival, hvor tv-vært Ane Cortzen interviewede programansvarlige fra de fire organisationer. Blandt andet med fokus på tv-selskabernes overvejelser for streaming. Flatpanels var til stede.

Dorthe Thirstrup
Dorthe Thirstrup, kanalchef, TV2
- "TV 2 arbejder fortsat med at udvikle TV 2 Plays rolle og position. Det er en opgave, som vi til stadighed skal arbejde med, når vi ønsker, at Play når bredt ud og skal være med til at sikre TV 2s samlede gennemslagskraft," siger kanalchef Dorthe Thirstrup. TV 2 Play og TV 2 når i år at præsentere i alt fire nye underholdningsprogrammer – det fjerde kommer til efteråret, hvor TV 2 introducerer Hvem smider masken?, den danske udgave af det internationale succesformat The Masked Singer. Hos DR noterer man, at også det mere langsomme tv kan finde seere på DRTV. 
Dorthe Thirstrup
Nikolaj Vitting Hermann, Chef for TV og Tværgående, DR
- "Jeg er glad og overrasket over, at "Søren Vesters Have" er blevet streamet så meget, det viser at vi heldigvis stadig ikke helt kan forudsige hvad dansker vælger til og at der plads til innovation og prøve ting af i alle genrer for at betyde noget for seerne," siger chef for TV & Tværgående indhold, Nikolaj Vitting Hermann, DR.   - "Det er en udfordring, at seerne er tilbøjelige til at streame den type programmer, de kender i forvejen. De vælger i mindre grad ukendte programmer. Det er et dilemma for – særligt public service – fordi vi fortsat gerne vil tilbyde seerne nye perspektiver på verden og det stiller store krav til indholdet og kreativiteten," siger Nikolaj Vitting Hermann. TV 2s programafdeling og TV 2 Play spejder for tiden efter ”reality på TV 2sk”, som Dorthe Thirstrup udtrykte det over for tilhørerne i salen, der var fyldt med producenter.  - "Realitygenren fungerer godt på streaming, fordi det ofte er programserier med mange afsnit og med et sammenhængende udviklingsforløb – omtrent ligesom dramaserier." 

Copenhagen TV Festival

Indland og udland byder ind på den årlige Copenhagen TV Festival i Tivoli Congress Center. Foto: TV Festival

Hos NENT siger programdirektør Kenneth Christensen: - "Alle kanaler betyder noget, men vi bruger næsten alt vores tid på Viaplay, som er midt i en udrulning i mange lande, herunder Holland. Viaplay er vores primære fokus." - "Vi udvikler mange slags programmer, men ser gerne formater, der kan fungere på Viaplay i mange lande. Det kræver nogle gange en anden tilgang. Til eksempel vores kommende dokumentarserie om Caroline Wozniacki." Discovery har i januar rebrandet Dplay til discovery+, som nu fylder meget i programudviklingen. - "Det nye discovery+ er et klart signal til markedet om, at vi prioriterer streaming højt i vores hovedkategori "Real life entertainment". Discovery+ er et globalt brand, men vores programudvikling sigter især mod at kunne fungere i de nordiske lande," siger programdirektør Pil Gundelach Brandstrup, Discovery Networks Denmark.  Discovery+ har netop haft premiere på den danske dramaserie Fars Drenge, og i 2022 gælder det ny dansk fiktionsserie med titlen Dopamin.



Flere nyheder

HBO Max erkender udfordringer og lover bedre brugeroplevelse, streamingkvalitet

22 Oct 2021 |

Panasonic rykker al TV-produktion fra egen fabrik til partner

22 Oct 2021 |

Ny 'Paranormal Activity' skipper biografen og kommer på Paramount+

22 Oct 2021 |

Dolby Vision 120Hz firmware klar til 2020 LG OLED TV (CX, GX)

21 Oct 2021 |

B&O's Beosound Stage soundbar findes nu også i lysegrå

21 Oct 2021 |

F1 TV app er landet på Apple TV

20 Oct 2021 |