De mange grafikmuskler har en pris. Sony har bekræftet, at PlayStation 5's strømforsyning er klassificeret til 350W, hvilket er endnu højere end "jetmotoren" PS4 Pro.
Hvor varm, hvor støjende?
Sony har ikke altid formået at nedbringe effektforbrug og støj på deres konsoller til acceptable niveauer. Det erkendte PlayStations chef for systemarkitektur Mark Cerny under præsentationen af PS5 tidligere på året. PS4 Pro har f.eks. fået øgenavnet "jet engine".
Vil der være trøst at finde i PS5? Mark Cerny antydede, at Sony har arbejdet på opgaven. Foruden bedre køling, kører hardwaren ved variabel frekvens, der skaleres dynamisk i forhold til det spil, man spiller.
Det lyder lovende, men er det nok til at holde PS5 kølig og støjsvag? Sony kan ikke slippe udenom, at PS5 er en strømsluger. Ved gårsdagens præsentation annoncerede selskabet for første gang specifikationer for strømforsyning; PS5 er klassificeret til 350W (340W i Digital Edition). Til sammenligning hed tallet for den originale PS4 Pro "max 310W" og den originale PS4 "max 250W". Senere revisioner er blevet mindre sultne.
Det er desuden værd at notere sig, at PS5 er Sonys største konsol til dato. Den er også tungere end sine forgængere (pånær PS3).
PlayStation konsoller
| PS5 (disc version) | PS4 Pro (1. udgave) | PS4 (1. udgave) | PS3 (1. udgave) | PS2 (1. udgave) |
---|
Strømforsyning (rating) | 350W | Max 310W | Max 250W | Max 380W | ~50W |
Grafikydelse | 10.3 TFlops | 4.2 TFlops | 1.8 TFlops | 0.23 TFlops | 0.006 TFlops |
Dimensioner (BxHxD) | 390x104x260 mm | 295×55×327 mm | 275x53x305 mm | 325x98x274 mm | 79x302x182 mm |
Vægt | 4.5 kg | 3.3 kg | 2.8 kg | 5 kg | 2.2 kg |
Flatpanels
Hvorfor så energitung?
PS5 vil ikke nødvendigvis nå op i de højeste niveauer, når du spiller på dagsbasis. I vores anmeldelser målte vi i sin tid det gennemsnitlige effektforbrug til 145-155W på PS4 Pro (1. udgave) og 110-130W på PS4 (1. udgave). Vi inkluderer ligeledes målinger i vores kommende test af PS5.
Microsoft har endnu ikke bekræftet specifikationer på strømforsyningen i Xbox Series X, men at dømme ud fra hardwaren vil den sandsynligvis ligge på samme eller højere niveau.
Hvorfor er moderne spilkonsoller så energitunge? Tjo, de forsøger at vride mere juice ud en moden x86-hardwarearkitektur (PS4, PS4 Pro og PS5 er baseret på x86). Hvad angår grafik, målt i absolutte termer så overstiger konsollerne nu 10 TFlops i grafikydelse. Målt i relative ydelse-per-Watt termer så er energieffektive systemer baseret på ARM-arkitekturen langt langt foran.
Se også: PS5 sektionen
Eksempel: Apple TV 4K med sin A10X systemchip fra 2017 trækker kun 5-6W under spil. Den er ikke i nærheden af at være lige så kraftfuld (ca. 0,5 TFlops grafik) som PS5, men mere tidssvarende ARM-baserede systemer har indhentet nuværende konsoller (PS4 og Xbox One) målt i absolut grafikydelse, samtidig med, at de forbruger en brøkdel af energien.
Disse tal kan være lidt ubehagelige at få opstillet for alle os, som kontinuerligt jagter næste-generations grafik, men det er ikke desto mindre realiteterne.
- Kilde: Sony