Årets 2. kvartal bød på et tab af 41.000 tv-kunder, hvilket betyder, at over 100.000 tv-husstande har sagt farvel til YouSee indtil videre i 2020.
En ny virkelighed
Fra 1,41 millioner tv-kunder i starten af 2015, hvor det toppede, til 1,07 millioner i slutningen af juni 2020. Danmarks største tv-distributør kæmper med at omstille sig til en ny virkelighed, hvor TV-platforme samler indholdet fra virvaret af nye streamingtjenester.
I 2. kvartal 2020 mistede YouSee yderligere 41.000 husstande som tv-kunder. Til sammenligning noterede man sig et tab på 61.000 tv-kunder i årets første kvartal umiddelbart efter bruddet med Discovery.
Det betyder, at YouSee i første halvdel af 2020 har mistet 102.000 tv-husstande. I helåret 2019 måtte man vinke farvel til 71.000. Der er således tale om en kraftigt tiltagende tendens til at klippe tv-kablet.
YouSee har været i vælten på det seneste, særligt efter opgøret med Discovery, som er røget ud af tv-pakkerne og ikke vendt retur. Sideløbende er YouSee begyndt at producere eget indhold og byde ind på sportsrettigheder, hvilket indebærer, at de nu konkurrerer med egne partnere.
Læs også: Guide: Den billigste tv-pakke
Selskabet siger, at man i løbet af årets 3. kvartal lancerer en ny form for tv/streamingtjeneste kaldet YouTv, der bygger på 'bland selv'-konceptet. Om lanceringen kan stoppe blødningen må tiden vise. YouTv vil blive lanceret i beta på udvalgte platforme.
- "YouTV, a new TV and streaming service, will gather all the popular content in one app, allowing customers to mix their preferred TV channels and streaming services," lød det under regnskabsfremlæggelsen.
- Kilde: TDC regnskab