Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStor stigning i søgninger efter TV, konsoller & medieafspillere - FlatpanelsDK

Stor stigning i søgninger efter TV, konsoller & medieafspillere

24 Mar 2020 | Rasmus Larsen |

Når danskerne er tvunget til at blive hjemme, stiger interessen for nyt TV, spilkonsol og medieafspiller. PriceRunner melder bl.a. om en stigning i trafik til TV-kategorien på 48%.

Karantæne rykker behov

Under finanskrisen nåede TV-salget rekorder i Danmark og abonnementer på tv-pakker steg markant. Der er tegn på, at karantæne foranlediget af udbruddet af coronavirus igen kan sende salget i denne del af branchen opad. - "Vi oplever en kæmpe stigning i søgninger efter TV. Vi ser samme tendens indenfor visse andre ikke-elektronikrelaterede kategorier. Folk går f.eks. i haven så derfor søger de efter udstyr," siger Martin Andersen, Country Manager hos PriceRunner, til Flatpanels. Helt konkret oplevede man en 48% stigning i trafikken til TV-kategorien på PriceRunner i perioden 16-22. marts sammenlignet med samme periode sidste år. Trafik til PlayStation 4 steg med over 80% og trafik til medieafspillere steg med 30%. Tjenesten til prissammenligning betegner det som "eksplosivt" idet søgetrafikken til TV i forvejen ligger meget højt normalt. Martin Andersen peger på, at noget af forklaringen kan være den planlagte overgang til DVB-T2 samt at en andel af salget flyttes fra fysiske butikker til online-butikker. Det forklarer dog ikke den kraftigt stigende interesse for PlayStation 4 og summeret set indikerer tallene, at en stor del af stigningen i de tre kategorier kan tilskrives, at rigtig mange danskere er tvunget til at blive hjemme. - "Danskerne skal have hverdagen til at fungere, så måske kræver det et ekstra TV. Måske har man ikke tidligere haft et behov for eksempelvis en PlayStation eller medieafspiller, men nogle husstande vil opleve, at det er nødvendigt nu," siger Martin Andersen. At danskerne udviser større interesse for produkterne er ikke ensbetydende med øget salg. Tal for salget i de fysiske butikker kendes ikke.

allpaper OLED

Priserne er ikke steget

Stigende efterspørgsel kombineret med, at produktion i flere regioner er sat midlertidigt ud af spil eller neddroslet, kan på den længere bane føre til prisstigninger. På nuværende tidspunkt er det dog ikke tilfældet, lyder meldingen. - "Man kunne godt frygte, at prisen ville stige, men det har vi ikke set på nuværende tidspunkt. Det kan selvfølgelig komme senere, men lige nu er der stadig masser af tilbud derude, så der er mulighed for at gøre en god handel," tilføjer Martin Andersen. Der er tegn på, at både Kina og Sydkorea er ved at få produktionsapparatet i gang igen. Tilsammen står de to lande bl.a. for en stor andel af produktion af skærme og elektronikenheder. I øjeblikket topper LG C9 OLED listen over søgninger efter TV på PriceRunner, mens Google Chromecast 3 topper listen over medieafspillere.



Flere nyheder

Philips 2020 TV

Danske priser på Philips 2020 OLED & LCD TV

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Sony ZH8 8K

Sonys nye 8K TV starter på 56.000 kroner

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Tidal Dolby Atmos TV

Tidal lancerer Dolby Atmos-musik på Apple TV 4K, Android TV & FireTV

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Philips Hue Sync

Philips Hue-boks har nu Dolby Vision & HDR10+ support

29 May 2020 | Rasmus Larsen |
Killers of the Flower Moon

Apple vil finansiere næste film fra Scorsese, DiCaprio & De Niro

28 May 2020 | Rasmus Larsen |
BeoVision 8K OLED

Bang & Olufsen lancerer 8K OLED i Harmony-serien

28 May 2020 | Rasmus Larsen |
Twitch LG TV

Twitch app er landet på LG TV (webOS)

28 May 2020 | Rasmus Larsen |
YouTube Kids Apple TV

YouTube Kids app klar på Apple TV

28 May 2020 | Rasmus Larsen |