Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSalg af 4K TV runder 100 mio. årligt - FlatpanelsDK

Salg af 4K TV runder 100 mio. årligt

06 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

4K-skærme er godt på vej til at blive mainstream, idet tæt på halvdelen af de solgte tv-skærme verden over nu har den høje opløsning. I 2018 vil der blive solgt over 100 mio. 4K-tv, ifølge Futuresource.

4K TV bliver mainstream

Det globale salg af tv-skærme ligger på omkring 220 mio. enheder årligt og flere end 100 mio. af de solgte enheder i år vil have 4K-opløsning.

- “This year, we’re expecting annual 4K UHD TV shipments to power past 100 million units,” sagde Tristan Veale, markedsanalytiker, Futuresource, “And the market will continue to grow with double-digit CAGR throughout our forecasting period to 2022.”

Kina er det største marked for 4K, ifølge Futuresource. I Nordamerika har forbrugerne også taget 4K til sig, mens man i Europa i år oplever vækst i leverancer af 4K-tv på 30%.

En af forklaringer er, ifølge analyseselskabet, at indholdet nu findes. Det er særligt streamingtjenester såsom Netflix, der er med til at drive udviklingen.

- "When it comes to the content, SVoD remains the primary gateway for consumers to get their UHD fix” tilføjede Veale. “Netflix is the key service driving UHD SVoD spend. Depending on the country, around 20 percent to 30 percent of subscribers have opted for the UHD premium tier.”

Der er desuden godt nyt, hvad angår 4K-kompatible medieafspillere. Dette segment er vokset med 85% i 2018. Salget af UHD Blu-ray-skiver er ligeledes i fremgang.

- “UHD Blu-ray content continues to progress ahead of the expectations of many, with global consumer spend on track to reach $360 million this year. UHD Blu-ray has held onto its price premium and, as a result, consumer spend continues to outperform digital sell-through of UHD, despite the volumes being almost identical.”


Panasonic 2018 FZ950 OLED


HDR i over halvdelen af 4K TV

Futuresource hævder, at HDR (High Dynamic Range) er inkluderet i over halvdelen af de 4K-tv, som er blevet solgt i år. Selskabet har dog ikke frigivet yderligere tal. Mange tv-producenter hævder at understøtte HDR, men kun LCD-tv med zone-styring og OLED-tv har hardwaren til at gengive HDR.

- “What’s more, high dynamic range – HDR – is beginning to make its presence felt and will be included in over half of all 4K UHD TVs sold worldwide in 2018, though consumer understanding remains limited.”

Analyseselskabet peger dog i samme åndedræt på, at mange forbrugere stadig ikke forstår HDR.

4K er ved at blive mainstream og der tilbydes nu en god portion indhold. De første 4K-tv blev lanceret på forbrugermarkedet i 2012, så det har taget omkring 6-7 år at nå hertil. Det kan måske give os en indikation af, hvor lang tid 8K skal bruge på at blive moden.

- Kilde: Futuresource



Flere nyheder

Oppo TV

Oppo vil ind på TV-markedet

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV

Apple TV app rygtes på vej til Xbox

28 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Chromecast med Google TV

'Chromecast med Google TV' lækket i sin fulde form

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
PS5 mediefjernbetjening

PlayStation 5 vil have Disney+, Netflix, Spotify & YouTube apps

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Amazon Luna spil-streaming

Amazon udfordrer Google Stadia med Luna spil-streaming

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
TV 2 Play hos 3

Teleselskabet 3 fletter TV 2 Play ind i mobilpakken

25 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Streamingkrigen

Q&A: Udsigten for streaming-markedet i 2021

24 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |
The Eternals

Lunken Tenet-premiere udløser ny bølge af udskudte storfilm

24 Sep 2020 | Rasmus Larsen |