Salg af 4K TV runder 100 mio. rligt

06 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

4K-skrme er godt p vej til at blive mainstream, idet tt p halvdelen af de solgte tv-skrme verden over nu har den hje oplsning. I 2018 vil der blive solgt over 100 mio. 4K-tv, iflge Futuresource.

4K TV bliver mainstream

Det globale salg af tv-skrme ligger p omkring 220 mio. enheder rligt og flere end 100 mio. af de solgte enheder i r vil have 4K-oplsning.

- This year, were expecting annual 4K UHD TV shipments to power past 100 million units, sagde Tristan Veale, markedsanalytiker, Futuresource, And the market will continue to grow with double-digit CAGR throughout our forecasting period to 2022.

Kina er det strste marked for 4K, iflge Futuresource. I Nordamerika har forbrugerne ogs taget 4K til sig, mens man i Europa i r oplever vkst i leverancer af 4K-tv p 30%.

En af forklaringer er, iflge analyseselskabet, at indholdet nu findes. Det er srligt streamingtjenester ssom Netflix, der er med til at drive udviklingen.

- "When it comes to the content, SVoD remains the primary gateway for consumers to get their UHD fix tilfjede Veale. Netflix is the key service driving UHD SVoD spend. Depending on the country, around 20 percent to 30 percent of subscribers have opted for the UHD premium tier.

Der er desuden godt nyt, hvad angr 4K-kompatible medieafspillere. Dette segment er vokset med 85% i 2018. Salget af UHD Blu-ray-skiver er ligeledes i fremgang.

- UHD Blu-ray content continues to progress ahead of the expectations of many, with global consumer spend on track to reach $360 million this year. UHD Blu-ray has held onto its price premium and, as a result, consumer spend continues to outperform digital sell-through of UHD, despite the volumes being almost identical.


Panasonic 2018 FZ950 OLED


HDR i over halvdelen af 4K TV

Futuresource hvder, at HDR (High Dynamic Range) er inkluderet i over halvdelen af de 4K-tv, som er blevet solgt i r. Selskabet har dog ikke frigivet yderligere tal. Mange tv-producenter hvder at understtte HDR, men kun LCD-tv med zone-styring og OLED-tv har hardwaren til at gengive HDR.

- Whats more, high dynamic range HDR is beginning to make its presence felt and will be included in over half of all 4K UHD TVs sold worldwide in 2018, though consumer understanding remains limited.

Analyseselskabet peger dog i samme ndedrt p, at mange forbrugere stadig ikke forstr HDR.

4K er ved at blive mainstream og der tilbydes nu en god portion indhold. De frste 4K-tv blev lanceret p forbrugermarkedet i 2012, s det har taget omkring 6-7 r at n hertil. Det kan mske give os en indikation af, hvor lang tid 8K skal bruge p at blive moden.

- Kilde: Futuresource



Flere nyheder

Filmbutikker

Filmbutikker som iTunes & Blockbuster har overhalet DVD/Blu-ray i Danmark

24 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Power prismatch

Power indfrer 30 dages prismatch

24 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Q90R

Oversigt: Samsung 2019 TV

23 Apr 2019 | Flatpanels |
Sony AG8 OLED

Sony 2019 OLED starter p 19.000 kroner

23 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Formation soundbar

B&W lancerer Formation soundbar med AirPlay 2

22 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
TDC

Streaming-abonnementer overgr nu kabel-tv globalt

22 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Disney+

Oversigt: Disney+ film, tv-serier, dokumentarer, originals & bagkatalog

19 Apr 2019 | Rasmus Larsen |
Bose Soundbar 700

Bose frigiver AirPlay 2 opdatering til soundbarer & home speaker

19 Apr 2019 | Rasmus Larsen |