Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSalg af 4K TV runder 100 mio. årligt - FlatpanelsDK

Salg af 4K TV runder 100 mio. årligt

06 Dec 2018 | Rasmus Larsen |

4K-skærme er godt på vej til at blive mainstream, idet tæt på halvdelen af de solgte tv-skærme verden over nu har den høje opløsning. I 2018 vil der blive solgt over 100 mio. 4K-tv, ifølge Futuresource.

4K TV bliver mainstream

Det globale salg af tv-skærme ligger på omkring 220 mio. enheder årligt og flere end 100 mio. af de solgte enheder i år vil have 4K-opløsning.

- “This year, we’re expecting annual 4K UHD TV shipments to power past 100 million units,” sagde Tristan Veale, markedsanalytiker, Futuresource, “And the market will continue to grow with double-digit CAGR throughout our forecasting period to 2022.”

Kina er det største marked for 4K, ifølge Futuresource. I Nordamerika har forbrugerne også taget 4K til sig, mens man i Europa i år oplever vækst i leverancer af 4K-tv på 30%.

En af forklaringer er, ifølge analyseselskabet, at indholdet nu findes. Det er særligt streamingtjenester såsom Netflix, der er med til at drive udviklingen.

- "When it comes to the content, SVoD remains the primary gateway for consumers to get their UHD fix” tilføjede Veale. “Netflix is the key service driving UHD SVoD spend. Depending on the country, around 20 percent to 30 percent of subscribers have opted for the UHD premium tier.”

Der er desuden godt nyt, hvad angår 4K-kompatible medieafspillere. Dette segment er vokset med 85% i 2018. Salget af UHD Blu-ray-skiver er ligeledes i fremgang.

- “UHD Blu-ray content continues to progress ahead of the expectations of many, with global consumer spend on track to reach $360 million this year. UHD Blu-ray has held onto its price premium and, as a result, consumer spend continues to outperform digital sell-through of UHD, despite the volumes being almost identical.”


Panasonic 2018 FZ950 OLED


HDR i over halvdelen af 4K TV

Futuresource hævder, at HDR (High Dynamic Range) er inkluderet i over halvdelen af de 4K-tv, som er blevet solgt i år. Selskabet har dog ikke frigivet yderligere tal. Mange tv-producenter hævder at understøtte HDR, men kun LCD-tv med zone-styring og OLED-tv har hardwaren til at gengive HDR.

- “What’s more, high dynamic range – HDR – is beginning to make its presence felt and will be included in over half of all 4K UHD TVs sold worldwide in 2018, though consumer understanding remains limited.”

Analyseselskabet peger dog i samme åndedræt på, at mange forbrugere stadig ikke forstår HDR.

4K er ved at blive mainstream og der tilbydes nu en god portion indhold. De første 4K-tv blev lanceret på forbrugermarkedet i 2012, så det har taget omkring 6-7 år at nå hertil. Det kan måske give os en indikation af, hvor lang tid 8K skal bruge på at blive moden.

- Kilde: Futuresource



Flere nyheder

IFA 2019

Roku-direktør hovedtaler på IFA 2019 - Europæisk ekspansion?

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung OLED TV

Avis: Samsung omstiller produktion af LCD TV til OLED TV

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Plex 2019

Plex udfaser sin HTPC (Home Theater PC) løsning

16 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Philips OLED984

Ny Philips OLED984 topmodel med B&W-soundbar, Dolby Vision & Atmos

15 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
EISA Awards 2019-2020

Vindere: EISA Awards 2019-2020

15 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Politisk ukorrekt

Vores politisk ukorrekte filmarv kan nu streames

14 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Power

Power Aalborg åbner d. 23. august med køtilbud

14 Aug 2019 | Rasmus Larsen |
Marvel UHD Blu-ray film

Flodbølge af Marvel, Disney & Pixar 4K HDR-film i kommende tid

13 Aug 2019 | Rasmus Larsen |