Filminstituttet afliver myter om danskernes serie- & filmvaner
Kollektivet er set af lige så mange danskere som House of Cards og unge går altså stadig i biografen. Det Danske Filminstitut afliver myter om danskernes serie- & filmvaner baseret på en stor undersøgelse.”Ingen gider at se film længere”
”Ingen gider rigtig se film længere… nu ser alle serier i stedet”. Sådan starter præsentationen fra Det Danske Filminstitut (DFI), som forsøger at aflive myter og ”ekkokamre”.
Ovenstående er da også en myte, for selvom tv-serier er blevet populære, er film stadig mere udbredte. 99% af den danske befolkning ser film, mens tallet ”kun” er 95% for tv-serier. Myten er vel nok opstået fordi tv-serier er, tja, serier. Således ser 17% af danskerne dagligt tv-serier, mens tallet er 9% for film.
Det er heller ikke korrrekt, at de unge ikke længere går i biografen, siger DFI. Faktisk er det de unge, som går oftest i biografen. De unge ser dog generelt flere film end den ældre befolkningsgruppe, hvorfor streamingtjenester samtidig er meget udbredte blandt unge.
- ”Subscription VOD (abonnementstjenester, red) er det mest benyttede format til at se film i 15-25 år. 37 % ser film mindst en gang om ugen mod 23 % for hele befolkningen. For serier er tallet endnu højere (hhv. 59% for unge og 32% for hele befolkningen, red),” skriver DFI.
Men hvad så med alle de udenlandske ”hit-serier”, som danskerne tilsyneladende elsker? Stranger Things er set af 14% af den danske befolkning. House of Cards er set af 20%, hvilket er det samme som filmen Kollektivet. Flaskepost fra P og Fasandræberne er set af dobbelt så mange.
Hvad så hvis man kigger isoleret på de unge danskere? Game of Thrones er forholdsvis udbredt og er set af 34% af danskere mellem 15-25 år, men film som Inside Out, Mænd og Høns og Fasandræberne er stadig mere populære hos de 15-25-årige.
Film lever altså i bedste velgående i både biografer og stuer, lyder budskabet.
Filminstituttet noterer i den forbindelse, at 47% af danskerne foretrækker at se film hjemme i stuen, mens 36% foretrækker at se film i biografen. Ifølge undersøgelsen vurderer hhv. 47% og 24% af danskerne udbuddet af indhold i biografen til at være ”godt” eller ”meget godt”. De tilsvarende tal for Netflix er 49% og 19%.
Knap halvdelen af alle danskere benytter Netflix (48%). DRTV er andenstørst (47%). YouTube når kun ud til 25% af de danske seere, ifølge undersøgelsen.Andre myter
I undersøgelsen har Filminstituttet ydermere kigget på en rækker andre myter, som de forsøger at af- eller bekræfte vha. data fra undersøgelsen. Nogle af disse myter er:
’Vidste Du?’ analysen er baseret på 2560 interviews af et repræsentativt udsnit af den danske befolkning over 15 år. Data er indsamlet af YouGov. Den blev præsenteret på brancheseminaret Fiktion2018 og du kan se hele præsentationen her.