Året der gik: Smart TV
Året står på hæld og FlatpanelsDK opsummerer 2011 i en serie af artikler. Vi tager et kritisk kig på året som helhed og gør status over, hvorvidt producenternes satsninger er lykkedes – eller fejlet. Samtidig kigger vi frem mod 2012. I dette indslag tager vi Smart TV under luppen. Læs også om ”3DTV” og ”Billedkvalitet”.Året der gik: Smart TV
Smart TV blev skabt før 2011, men i 2011 har producenterne for alvor presset på. Smart TV er Tv-verdenens pendant til smartphones; en ny internet-verden med on-demand indhold, TV Apps og meget mere står for døren. Visionen er ret nem at omfavne mentalt, og vi ved allerede hvad smartphones gjorde for mobilverdenen. Nu står vi i december 2011, og glaskuglen er smidt væk. I stedet kan producenternes bestræbelser betragtes i bagklogskabens klare lys. Og når der nu skal gøres status, hvad kan der så siges?Jo først og fremmest, kan det siges, at alle Tv-producenterne har været forholdsvis enige om retningen for Smart TV, men det er nærmest også det eneste, de har været enige om. Hver producent har skabt sin egen Smart TV platform, med sin egen App-platform og sin egen brugerflade. Det efterlader et indtryk af et ekstremt rodet marked, der ikke rigtig kan få momentum.
Der har været få lyspunkter, men generelt har Smart TV været en tynd kop te i 2011Kæden er ikke stærkere end det svageste led
Hvis smartphone-markedet skal være nogen indikator for, hvor vi bevæger os hen, ved vi også, at der ikke er plads til særlig mange platforme, og vi ved, at kæden ikke er stærkere end det svageste led. Man skulle tro denne lektie stod klart fra smartphones, men det har tilsyneladende ikke været tilfældet.Det nytter ikke noget at have et Smart TV med et lækkert look, hvis brugervenligheden er dårlig, de tekniske grundsten ikke er på plads, og udviklerne ikke støtter op om projektet. Det er i en ond spiral, hvor App-udviklerne ikke støtter op om Smart TV platformen, hvis forbrugerne ikke køber eller bruger TV Apps – og omvendt. Der skal opbygges en kritisk masse. Netop dét argument er naturligvis en lovlig undskyldning, men kæden knækker alligevel over. Vi sidder lige nu og kigger på 5-6 forskellige Smart TV platforme hos de store producenter, hvor grundstenene ikke er på plads. Nogen er bestemt bedre end andre, og Samsung har snuppet førertrøjen, men listen af mangler er lang:
Smart TV er ikke stærkere end det svageste led
Salgsvirksomheder snubler i økosystem-opbygning
Tv-markedet har i høj grad været præget af rene, traditionelle salgsvirksomheder indtil nu. Producenter af Tv har tjent penge på at sælge Tv’et – og eventuelt tilhørende produkter – men herefter er der ingen økonomiske udsigter. Den efterfølgende levering af indhold, og deraf indtjening, har udbyderne af Tv-kanaler taget sig af. Begge led i kæden er nødvendige, men hidtil har de været skarpt adskilt. Nu bliver grænserne sløret og Smart TV producenterne bliver også delvist ansvarlige for at levere noget meningsfuldt indhold. Det er traditionelle salgsvirksomheder ikke vant til. Nu skal der opbygges et økosystem – og producenterne snubler.
Betingelsen for ”Smart” er et økosystem. Det stiller helt nye krav til producenterne
Der kræves nye aktører
Udefrakommende aktører lægger da også an til et angreb. Google og Apple har sammen erobret smartphone-verdenen med deres iOS og Android platforme, og inden længe vil de begge udfolde sig på Tv-markedet. Begge karakteriseres ved deres stærke økosystemer og begge har masser af støtte i ryggen fra de udviklere, som skal skabe indholdet til fremtidens Smart TV.
Næste version af Google TV – nu med Android TV Market