Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonApple TV en succes, Google TV en fiasko - FlatpanelsDK

Apple TV en succes, Google TV en fiasko

11 Aug 2011 | Rasmus Larsen |

To af de største firmaer i teknologiverdenen lige nu, Apple og Google, kæmpede sidste år om at finde en vej ind i det store marked for TV. Det førte produkterne Apple TV og Google TV med sig; førstenævnte har vist sig som en succes; sidstnævnte en stor fiasko. Vi undersøger hvorfor.

Apple TV en succes, Google TV en fiasko

Apple og Google er ikke ligefrem gode venner, men de vil gerne gå af samme veje; smartphones, tablets og TV. Selvom ingen af dem har bragt deciderede Tv-produkter på markedet, har begge bragt TV-bokse på markedet, som forventes at være første skridt mod yderligere Tv-satsninger.

Apple TV blev lanceret i september 2010 (læs vores test her) og er en lille sort boks, hvorfra brugerne kan købe og leje film, Tv-serier og dokumentarer enten via iTunes eller Netflix.

Apples nye Apple TV
Apple TV


Google TV blev lanceret som en separat boks sammen med Logitech og som en integreret løsning sammen med Sony i deres Google TV fladskærme, som blev annonceret i oktober 2010. Idéen med Google TV er i stedet at give adgang til de mange video-tjenester som Tv-udbyderne gør tilgængelige på deres hjemmesider og servere dem i et format, som kan vises på en Tv-skærm. Google TV var på forhånd udråbt som den helt store revolution indenfor TV.

Sony Google TV
Sony Google TV


Ingen af produkterne findes officielt i Danmark, og tilstedeværelsen og fokus har da også primært omdrejningspunkt omkring USA, der er the ”place to be”. Efter en del måneder på markedet er kapløbet gjort op i hårde fakta og tallene viser utvetydigt, at Apple TV er en succes og Google TV er en stor fiasko.

Tallene taler for sig selv

Det estimeres at der sælges knap 500.000 Apple TV bokse per måned. Tallene for Logitechs Google TV boks og Sonys Google TV fladskærme er ikke offentliggjort, men Logitech fortæller, at der returneres flere Google TV bokse fra forhandlerne end der sælges nye, hvilket på sin vis er tankevækkende.

Så hvad er der gået galt? Google TV blev modtaget ret køligt i USA på trods af en underholdende TV-kampagne med Kevin Bacon og Sony og Logitech i ryggen. Tv-udbyderne var dog knap så begejstrede for Google TV og blokerede simpelthen adgangen til deres video-indhold på nettet via Google TV. Google TV leverede også en kluntet brugeroplevelse og for begrænsede muligheder. Nogen besvarede endda spørgsmål: ”Hvad gik der galt for Google TV” med det korte, kontante svar ”Alt”.

Der bliver returneret flere Logitech Google TV bokse fra forhandlerne end der bliver sendt nye ud
Der bliver returneret flere Logitech Google TV bokse fra forhandlerne end der bliver sendt nye ud


Men hvad gjorde Apple så rigtigt? Selvom 500.000 solgte eksemplarer ikke er overvældende for en virksomhed som Apple, der selv betegner Apple TV som en ”hobby”, så vil de fleste andre virksomheder nok være ovenud misundelige på en lille ”hobby”, der tilfører omkring 260 millioner kroner i omsætning per måned – alene på salget af boksen; her er ikke medregnet filmudlejningsindtjeningen.

Men Apples model må siges at have virket. Selvom Apple TV er meget centreret omkring iTunes, så har muligheden for at tilgå Netflix vejet tungt hos amerikanerne. Samtidig giver Apple TV unikke muligheder for at udnytte Apples øko-system. Og så bringes AirPlay-funktionen også ofte op som argument.

Fragmenteret vs. integreret?

Nogen kalder Apples tankegang og systemer for lukkede; andre kalder dem integrerede. Tilsvarende kalder nogen Googles tankegang og systemer for åbne; andre kalder dem for fragmenterede.

Google TV
Google TV var ikke en lille ubetydelig satsning fra Google. Der blev lagt mange kræfter i


Sandheden i kapløbet mellem de to mest innovative virksomheder i den nyere historie af elektronik-alderen, er dog, at den hellige gral nok i højere grad handler om brugervenlighed samt tilgængelighed af indhold. Kan folk på nem og bekvem vis få serveret deres yndlingsfilm, serier og dokumentarer, vil de tage imod med åbne arme. Er det for besværligt og er oplevelsen for dårlig, afviser folket.

Det handler i virkeligheden meget lidt om åbne kontra lukkede platforme, som i høj grad har præget diskussionen mellem Android smartphones og Apple smartphones, og som nu er blusset op i forbindelse med de to virksomheders Tv-eventyr. Det handler om indholdet og brugeroplevelsen.

Fremtiden?

Mens vi venter på at få produkterne til Danmark, arbejder Google og Apple videre bag facaden. Begge synes stadig meget opsat på at få en dominerende position på markedet for levering af TV-indhold.

Google hiver en mere komplet Android-satsning op af posen, og vil inden længe frigive en stor opdatering til Google TV på Logitechs boks og Sonys fladskærms-Tv, så Google TV nu får Apps ligesom det kendes fra smartphones. På den måde kan udviklere skabe Apps, som brugerne kan få gavn af hjemme i stuen. Det prøver Tv-producenterne allerede i dag, men få af dem har samme støtte fra udviklerne som Google har det.

Google TV med Apps
Google arbejder på at få Apps ind på deres Google TV enheder med en opdatering



Apple arbejder på at sikre nye aftaler med film-selskaberne om at gøre udlejningsfilm tilgængelige for blot 99 cent og lade brugerne købe spillefilm hurtigere, nemmere og billigere. De synes mindre interesserede i at sende en ny Apple TV-boks på gaden, for mens de sikrer sig indhold-aftalerne arbejder Netflixs store popularitet i USA for udbredelsen af Apple TV-boksen. Der har også været talt om Apps i forbindelse med Apple TV, men rygterne har ikke haft meget hold i virkeligheden indtil videre.

Apple HDTV
Sådan forestiller en analytiker, at Apple kunne udfordre de etablerede Tv-producenter


De to giganter kappes lige nu om at finde den hellige gral for at få en fod indenfor i det gigantiske marked for TV og levering af Tv-indhold. Kapløbet strækker sig dog så meget længere end til små Tv-bokse, for næste skridt hedder integration direkte ind i fladskærms-Tv’et. Der var allerede indikationer på, at blandt andet Samsung og Toshiba ville hoppe med på Google TV vognen allerede i år, men det materialiserede sig aldrig. Tilsvarende florerer en del rygter omkring Apples indtog ind på Tv-markedet med deres egen fladskærms-model.

Samtidig forsøger de veletablerede Tv-producent også knække nøden og få indenfor som indholdsleverandører af video-indhold - dog uden at nogen har fundet den hellige gral. Og hvor er Microsoft henne i alt dette? Når dette kapløb skydes rigtig i gang, begynder det for alvor at blive interessant. Vi ser spændt på fra sidelinjen.

Hvem tror du står med de bedste kort på hånden? Del din mening i kommentarfeltet herunder.

Læs mere:
  • Apple TV test
  • Google arbejder på ny Google TV med Apps
  • Rygter omkring Apple fladskærms-Tv tager til
  • Hvor blev Google TV af på CES 2011?
  • Apple TV med internet-streaming og sort design
  • Sony Google TV officiel - med fuldt tastatur
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

    25 Apr 2024 |

    1 million har oprettet login på DRTV

    25 Apr 2024 |

    Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

    25 Apr 2024 |

    Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

    24 Apr 2024 |

    Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

    24 Apr 2024 |

    Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

    24 Apr 2024 |