AU Optronics har længe været den største taiwanske LCD panelproducent både hvad angår monitorpaneler og Tv paneler. Det ser imidlertid ud til at CMO (Chi Mei Optoelectronics) i TV segmentet er ved at overhale AUO indenom, hvilket kan være positivt for priskonkurrencen.
Taiwan er et fremtrædende udviklingsland, ikke mindst hvad angår forbrugerteknologi. AU Optronics har i lang tid været blandt verdens største LCD producenter og blandt de absolut største i Taiwan. AUO har satses på både monitorpaneler og Tv paneler, og har ladet fokus være nogenlunde lige delt. CMO har imidlertid satses kraftigt på Tv paneler og det ser nu ud til at have lønnet sig.
Forskudsrapporter fra marts peger på, at AUO vil sælge 200.000 32 tommer LCD paneler. CMO vil sælge mellem 200.000 og 250.000 32 tommer paneler.
32 tommer segmentet er et af de segmenter producenterne satser mest på i øjeblikket, før man rykker videre til 37 og 40-42 tommer. Derfor kan udviklingen også være vigtig for den kommende konkurrence blandt de taiwanske producenter.
I relaterede nyheder, peger flere analyser på, at second-tier producenter i Taiwan har det hårdt. Mens first-tier producenter som AUO og CMO stadig har råderum og har mulighed for at konkurrere på priserne, er first-tier producenter presset til at sænke priserne helt i bund - tæt på produktionspriserne.
Hvis priskrigen blandt panelproducenterne fortsat skærpes, vil flere af de mindre producenter være nødsaget til at sammenlægge sig eller lade sig blive opkøbt. Rygtet går på, at Sony stadig er interesseret i at opkøbe.