Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg er ny her og har brug for et råd.

Jeg har en dvd-afspiller med HDMI og mulighed for 1080 scale. Desuden er afspilleren kodefri og kan afspille PAL og NTSC.

Jeg er i tvivl om, hvilken farveprofil jeg skal bruge til kalibrering. Jeg har EyeOne og bruger HCFR softwaren.
Skal jeg bruge PAL/SECAM farveprofil eller REC 601 til NTSC. Jeg har både region 1- og 2 film.

Nogen, der ved hvilken farveprofil, jeg skal bruge?

Eller skal jeg lave en kalibrering til PAL og en kalibrering til NTSC?

Jeg ved, at REC 709 er til Blu Ray-film

Et andet spørgsmål: Hvilken farveprofil skal jeg anvende til min parabol, når jeg både har SD- og HD kanaler?

Takker for hjælpen

Joe Dalton
Af bantam
Du skriver ikke, hvilket TV og afspiller, du har, Men hvis du alligevel ikke kan justere TV'et nøjagtigt nok (har det en CMS?), er det en god idé simpelthen at gå efter Rec.709, da den placerer sig mellem PAL og NTSC.

Faktisk er PAL og Rec.709 tæt på hinanden - mest med forskel i grøn kromaticitet (og lidt i lysstyrken pga. dette). Hvis du alligevel ikke kan flytte på grøn, kan du i praksis bruge den samme kalibrering til PAL og HD.

Det er lidt anderledes med NTSC, hvor kromaticiteterne generelt er lidt anderledes (f.eks. er rød er roteret lidt mod uret). Men hvis du alligevel ikke har en CMS, er det lige meget - du kan ikke gøre noget for at ramme mere nøjagtigt. Måske kan dit TV selv skifte gamut når det set et 480i60Hz-signal, og måske kan din afspiller selv lægge farverne rigtigt, når du kører med opskalering til 1080p?

Har du prøvet at måle på disse forskellige scenarier med HCFR og undersøgt, hvordan primærfarverne ligger i CIE-diagrammet i forhold til materialetypen? Altså - ligger rød på NTSC-positionen, når der afspilles NTSC, og ligger den på PAL/HD-positionen, når der leveres et PAL eller et HD-signal?

Er der forskel på et opskaleret signal eller ej?
Af joe dalton
Hej Bantam

Jeg har en Samsung LE52A850 og den har CMS. Der kan jeg justere gamma, Rød, Grøn, Blå, Cyan, Magenta og Gul. Der er også RGB offset, RGB Gain osv....
Min DVD-afspiller en en Panasonic DVD-S53 med HDMI (upscale til 1080p)

Så hvad anbefaler du, Bantam?

Til Blu Ray skal jeg bruge REC 709.

Men til min DVD-afspiller? Min DVD-afspiller kan afspille PAL og NTSC.

Og til min parabol? Jeg har både SD- og HD kanaler.

Takker igen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Herhjemme bruger vi PAL. NTSC er "over there" i USA.
Af bantam
Her er hvad jeg tænker...

Hvis din sensor er en Eye-One Display 2 eller LT (altså et colorimeter), er det ikke så nemt at udføre CMS-arbejde uden at kalibrere sensoren først op mod en mere korrekt sensor som f.eks. Eye-One Pro.

Men dermed kan det være lige meget om du vælger PAL eller Rec.709 til DVD og BD - og faktisk kan du komme til at introducere en fejl, der er større end den, du startede med, hvis du forsøger at ramme target-gamut'en med CMS'en. Hvis man kalibrerer colorimeteret op mod f.eks. et spektrumradiometer som Eye-One Pro (eller tilsvarende/bedre), kan man bruge colorimeteret til CMS-arbejde.

Problemet med NTSC er, at rød er en smule anderledes placeret - men hvis man ikke helt kan stole på sensorens (x; y)-aflæsning i CIE-diagrammet, kan du heller ikke lægge rød på plads for NTSC-kilder.

Jeg har testet både Eye-One Display 2 og SpyderTV (= Spyder2) op mod Eye-One Pro - og ingen af de to colorimetre giver korrekte farveaflæsninger. Jeg skal lige understrege, at det er ikke en strengt videnskabelig og eksakt sammenligning, jeg har lavet - men jeg ser samme mønster, som de sammenlininger, der er lavet på AVSForum viser. Dog er Eye-One Dsiplay 2/LT bedre (og noget hurtigere) end Spyder2.

Grøn afviger ret meget og rød (og blå, men det betyder lidt mindre) er placeret forkert - så det giver ikke så megen mening at få f.eks. grøn på plads, da man kan komme til at undermætte farven. Rød kan man komme til at rotere for meget med uret - og så bliver hudfarver forkerte (magenta).

Gråtoneskalaen er den samme for PAL, NTSC og Rec.709 - så få lagt den på plads - det kan colorimeteret bruges til - dog med forbehold for fejl i farveaflæsningen.

Samtidigt kan du snildt bruge kolorimeteret til at finde den bedste prædefinerede gamut ved at måle RGB i forhold til standarden.

Kort og godt: Gå først efter Rec.709 for alle kilder - og lav så en kontrolmåling af, om der er forskel på NTSC-rød (med NTSC (601) testfelter) og PAL/Rec.709-rød (med PAL/Rec.709 testfelter)).

Test med og uden opskalering.