30 jan 2012, 17:53
Stadigvæk, så mener jeg ikke du har forstået hvor det er disse standarder kommer fra. Standarderne benyttes i studierne, og _meningen_ er så at du skal bruge de samme standarder, når du ser filmen - for så ser du ikke bare pang-farver hele tiden, men pang-farver når film-producenten synes der skal være pang-farver.
Hvis dit tv ser dødt og kedeligt ud med "korrekte" indstillinger, så er indstillingerne ikke korrekte. Indstillinger der er korrekte i ét rum, er ikke nødvendigvis korrekte i et andet rum. Desuden, så giver det ikke mening at jagte et korrekt billede i et rum der ikke egner sig til korrekt billedgengivelse (f.eks. et meget lyst rum, og/eller et rum med farvede vægge).
Meningen med korrekte indstillinger er IKKE nødvendigvis at billedet skal se "naturligt" ud. Meningen er at det er film-producenten, og hverken dig eller mig der skal bestemme hvordan billedet skal se ud. Så hvis du bruger pang-farver fordi du bilder dig ind at det er sådan Toy Story skal se ud, så snyder du dig selv.
T_skaaning skrev:Jeg er sådan set enig med jer begge to (Edinger, Otto J) - dog med undtagelse af bemærkningen om, hvilke billedindstillinger Spielberg foretrækker - det tror jeg vist ikke der er belæg for at diskutere; men jeg forstår din pointe.Jeg mener stadig der er nogle ting du ikke har forstået rigtigt. For det første: Målet med at efterligne billedrøret er ikke at hænge fast i fortiden. Målet er ikke DIREKTE billedrøret, målet er filmen. Men filmen er skabt efter en standard der er baseret på billedrør, derfor KAN man ikke lave en film der er designet til fladskærme, filmen ER designet til billedrør (og i langt de fleste tilfælde er det rent faktisk et billedrør der har været brugt i studiet! Alternativt, med _garanti_ en monitor der er justeret efter selvsamme referencer). Du fokuserer altså på det forkerte, formålet med at gengive billedet korrekt, er netop at afspejle filmen. Du nævner Toy Story, den er IKKE designet til at se ud sådan som den gør på de pumpede pang-indstillinger på et moderne tv. Den er designet til at se ud som den gør når den gengives korrekt.
Jeg synes det er ærgerligt, at man forsøger at negligere et nyt HDTVs formåen til at være på linje med et gammelt billedrørsfjernsyn. Det er muligt, at man på denne måde opnår det mest naturlige og virkelighedstro billede - men efter min opfattelse, så er det bare ikke det, som publikum efterlyser i dag - deriblandt jeg selv. Jeg synes hele opløsningsudviklingen er et fint eksempel på min pointe. Forestil jer et billede taget med et gammelt kamera ved siden af et, der er taget af et top-moderne kamera. Det gamle vil nok afspejle den virkelighed man ser med øjnene bedst, mens det nye vil se skarpere ud, med mere kontrast og lysstyrke - dybere farver, end det billede man ser med sine egne øjne når man kigger rundt.
Givetvis findes det mest naturlige billede - som flatpanels anbefaler, når man ser almindelig, efterhånden gammeldags, SD-indhold på 480p. Men som sagt vil seerne i dag have 720p, 1080p og nu er 4k ved at komme på markedet. Det er lidt ligesom årsagen til, at folk er så imponeret af animationsfilm som Find Nemo, Up og Toy Story 3. Det er fordi det er knald skarpt! Der er da ingen, der vil skrue ned for alting og søge et afdæmpet, naturligt billede, når de ser Toy Story 3? Man kvaler jo sit TV. TV nutildags kan meget mere og ifølge min mening skal det udnyttes. Nu er eksemplet med animationsfilm en ekstrem - men det er for at fremme pointen. At det ikke er fedt at se Transformers 3 action - og eksplosionsscener, når billedet er nedtonet og afdæmopet for at få en natulig hudfarve. Det er ikke på grund af naturlig hudfarve, at 4k TV er ved at blive produceret.
Hvis det korrekte billede - efter den etablerede forstand, er et billede der efterligner teknologien for 10 år siden - hvorfor køber man så ikke bare gamle billedrørstv, hvis man er tilhænger af disses billedgengivelse? Er det bare for at få et tyndere tv med federe design? Eller er det for også at have den mulighed, at det ser fedt ud, når man spiller playstation eller ser actionfilm - og at man kan 'se græsstråene,' når man ser fodboldkamp på en HD-kanal. (Når jeg bruger FP billedprofil bliver græsset mere udtværet - plænen går i ét - den bliver i øvrigt også mere gul end grøn) - men når jeg bruger min egen indstillede, så kan jeg skimme findetaljer i græsplænen, når jeg går lidt tæt på TVet.
Den sejrende pointe er naturligvis, den som I selv fremsætter - det er op til den enkelte. Min smag er ikke jeres. Men, i øjeblikket, så er det næsten kun jeres smag, der repræsenteres blandt anmeldersites'ne. Eller jeg ved ikke, om der findes nogle, som nærmere søger at opnå det billede, som jeg giver udtryk for? Det gør der givetvis.. Der er sikkert utallige figurer og modeller og kalibreringsinstrumenter. Men Flatpanels repræsenterer i hvert fald kun den ene. Det ku' være rart, hvis FP ikke kun ville anmelde TV ud fra hvilket, der giver det mest nedtonede, uskarpe/bløde, "gammeldags," hudfarvetro, billede - men også ud fra hvilket, der kan vise noget der minder mest om CANONs dyreste topmodel.
Stadigvæk, så mener jeg ikke du har forstået hvor det er disse standarder kommer fra. Standarderne benyttes i studierne, og _meningen_ er så at du skal bruge de samme standarder, når du ser filmen - for så ser du ikke bare pang-farver hele tiden, men pang-farver når film-producenten synes der skal være pang-farver.
Hvis dit tv ser dødt og kedeligt ud med "korrekte" indstillinger, så er indstillingerne ikke korrekte. Indstillinger der er korrekte i ét rum, er ikke nødvendigvis korrekte i et andet rum. Desuden, så giver det ikke mening at jagte et korrekt billede i et rum der ikke egner sig til korrekt billedgengivelse (f.eks. et meget lyst rum, og/eller et rum med farvede vægge).
Meningen med korrekte indstillinger er IKKE nødvendigvis at billedet skal se "naturligt" ud. Meningen er at det er film-producenten, og hverken dig eller mig der skal bestemme hvordan billedet skal se ud. Så hvis du bruger pang-farver fordi du bilder dig ind at det er sådan Toy Story skal se ud, så snyder du dig selv.
Mvh. Otto