Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
@bantam - En relateret ting jeg har tænkt på, det er hvordan local dimming, som bliver mere og mere udbredt i de dyreste Direct-LED LCD-TV, hvordan det påvirker billedets tone/gamma kurve. Hvis man slår local dimming fra mens man kalibrerer et TV som f.eks. LG LE850N, og opnår en stort set perfekt tone/farve gengivelse, hvad vil der så ske når man aktiverer local dimming? Vil det ikke næsten nødvendigvis resultere i hvad man måske kunne kalde en lokal forvrængning af billedets tone/gamma kurve, og kan man i så fald stadig kalde det en korrekt/neutral gengivelse af kildematerialet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det afhænger af hvordan farvespektret af lyskilden ændrer sig når lysstyrken sænkes. Hvis det blot er intensiteten der sænkes og det spektrale indhold forbliver det samme, så sker der ikke noget med kalibreringen.

Edit: Der vil dog naturligvis ske noget med de pixels, som sidder i omegnen af det område hvor man egentlig ville dæmpe eks. den sorte farve, men uheldigvis også får fat på området omkring pga. den fysiske størrelse på LED'en.
Senest rettet af Torben Rasmussen 29 aug 2010, 22:32, rettet i alt 1 gang.
Af trykkertor
bantam skrev: 3. Gengivelsen af whiter-than-white.
Hvorfor er det vigtig?
Hvorfor skal skærmen kunne vise noget der ikke bliver vist i almindelig brugssituation?
For jeg regner da med at ingen film har noget der er hvidere end hvid.
Hvidere end hvid bruges vel bare i forbindelse med indstilling af kontrast, og kan i de flæste tilfælde indstilles uden WTW.
Eller?
Af Steen Bay
yakken skrev:Det afhænger af hvordan farvespektret af lyskilden ændrer sig når lysstyrken sænkes. Hvis det blot er intensiteten der sænkes og det spektrale indhold forbliver det samme, så sker der ikke noget med kalibreringen.
Hvis vi nu f.eks. siger at vi har 2 små klatter neutral 50% grå i billedet før vi slår local dimming til, den ene placeret i et overvejende mørkt parti og den anden i et lyst parti. Når local dimming aktiveres, vil så ikke den grå klat som befinder sig i en mørk zone som dæmpes, nu pludselig være forskellig fra den anden grå klat som er i en zone som ikke dæmpes?
Af Steen Bay
yakken skrev: Edit: Der vil dog naturligvis ske noget med de pixels, som sidder i omegnen af det område hvor man egentlig ville dæmpe eks. den sorte farve, men uheldigvis også får fat på området omkring pga. den fysiske størrelse på LED'en.
Min pointe er at det vel nødvendigvis må være alle de toner/farver der befinder sig i en dæmpet zone som påvirkes, og ikke kun den dybeste sorte. Prisen for en dybere sort kan meget vel være en ukorrekt gengivelse af alle andre toner/farver i de berørte områder.
Af bantam
trykkertor skrev:
bantam skrev: 3. Gengivelsen af whiter-than-white.
Hvorfor er det vigtig?
Hvorfor skal skærmen kunne vise noget der ikke bliver vist i almindelig brugssituation?
For jeg regner da med at ingen film har noget der er hvidere end hvid.
Hvidere end hvid bruges vel bare i forbindelse med indstilling af kontrast, og kan i de flæste tilfælde indstilles uden WTW.
Eller?
Du tænker nok på blacker-than-black, som ikke vises. Referencehvid ligger på kode 235 - mens (næsten) alt derover er whiter-than-white. Referencehvid lægges fast ved optagelsen, således at der er plads til highlights. På DVE er der en sekvens, men en pige der sidder på et underlag af brosten. I øverste venstre hjørne af billedet har f.eks. Pioneers 9G LX-plasma-TV problemer med at vise detaljerne i billedet, mens andre displays (har f.eks. testet på Panasonic V10, Panasonic PT-EA4000 og Samsung PS50C6505 også med PS3 som afspiller) viser flere detaljer, uden at billedet "brænder ud".

Men ellers er det rigtigt, at normalt er det ikke et problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Steen Bay skrev:
yakken skrev: Edit: Der vil dog naturligvis ske noget med de pixels, som sidder i omegnen af det område hvor man egentlig ville dæmpe eks. den sorte farve, men uheldigvis også får fat på området omkring pga. den fysiske størrelse på LED'en.
Min pointe er at det vel nødvendigvis må være alle de toner/farver der befinder sig i en dæmpet zone som påvirkes, og ikke kun den dybeste sorte. Prisen for en dybere sort kan meget vel være en ukorrekt gengivelse af alle andre toner/farver i de berørte områder.
Ja, det var jo dét jeg mente med min tilføjelse. Jeg havde blot ikke overvejet humlen med "brugssituationer" da jeg læste dit indlæg - jeg tænkte på ensfarvede kalibreringsmønstre.
Af Steen Bay
yakken skrev:Ja, det var jo dét jeg mente med min tilføjelse. Jeg havde blot ikke overvejet humlen med "brugssituationer" da jeg læste dit indlæg - jeg tænkte på ensfarvede kalibreringsmønstre.
Ja, humlen er at når man aktiverer local dimming, så vil toner/farver rundt om i billedet som er ens i kildematerialet, pludselig ikke være ens længere. Det var det jeg kaldte en "lokal forvrængning af billedets tone/gamma kurve". Der vil opstå en 'forskydning' mellem farver/toner som er i de dæmpede områder, i forhold til de farver/toner som ikke dæmpes.

Lagde mærke til i kommentarerne til testen på avforums.com af LE8900 (LE850N), at der var en som prøvede at fremføre en lignende pointe, men det gad redaktøren ikke rigtigt at høre på. Han insisterede bare på at billedet så bedre ud med local dimming aktiveret, og at det var det afgørende (kalibreringen var foretaget med local dimming slået fra). Og det er da også muligt at billedet ser 'bedre' ud med local dimming, men om det stadig er en korrekt/neutral gengivelse af kildematerialet, det er nu nok tvivlsomt.
Af bantam
Her er mine tanker om local dimming-problematikken:

Jeg er enig i, at local dimming ikke er et uproblematisk løsningsforslag til et næsten uløseligt problem. Derfor må man ved implementering af local dimming lave noget ekstra korrigerende signalbehandling på alle pixels i de zoner, hvor local-dimming bliver "aktiveret". I eksemplet med de tilstødende LED-zoner under et delt gråt felt, må man jo åbne mere op for lyset (altså de flydende krystaler) i den zone, hvor der dimmes for at fastholde farvegengivelsen. Problemet kan jo så være, at man ikke kan åbne nok for de pixels, der faktisk skal lyse op i forhold til hvor meget der skal dimmes (og så klippes der i shadow details eller lyse områder virker måske som om de ”brænder ud” (”plamager”) selvom de lyser for lidt) - så der må skulle laves et kompromis, som reelt set begrænser skærmens arbejdsområde mht. maksimal lysstyrke og dermed det reelle kontrastforhold.

Hvis man ikke kan korrigere hver subpixel korrekt i en dimming zone, svarer det til, at man (lokalt) forskyder luma-kurven lodret op og ned (svarende til at skrue op og ned for brightness). Det vil betyde en lokal ændring af farvemætningen - ikke blot lysstyrken. Hvis man skruer op for baggrundslyset undermættes farverne, men lysstyrken stiger og vice versa. Man kan evt. selv prøve at måle (som jeg har gjort) på et testbillede med f.eks. 75% mættet rød (ikke 75% lys!) og se, hvordan punktet, der repræsenterer farven bevæger sig i længere væk hhv. tættere på hvidpunktet, når man skruer op og ned for brightness. Man kan i øvrigt også overbevise sig om ændringe i farvegengivelsen ved at bruge det blotte øje. Man kan tænke på det som om alle farverne inde i CIE-diagrammet står og bevæger sig hhv. mod og væk fra hvidpunktet i x-y-planet og omvendt i Y-retningen, hvis der ikke er balance mellem dimming og korrektion. Spørgsmålet er så, hvor synligt problemet er, da local dimming vel arbejder mest agressivt i områder af skærmen, hvor der er en del sort (eller tæt på). Der vil naturligvis være flest udfordringer omkring kontrastområder/kanter, hvor man (stillet på spidsen) kan vælge mellem haloer eller forvrængede farver (med mindre man skruer så langt ned for kontrast, at man ikke ser det).

De samme tanker og observationer gælder i øvrigt for dynamisk kontrast i det hele taget, hvis der ikke kompenseres på pixelniveau. Jeg så et videoklip med et nyere LCD (2009) med dynamisk styret edge-LEDs stillet op ved siden af et Pioneer 9G, mens de afspillede samme sekvens: Der var særdeles tydelig pumpning af farverne på LCD-TV'et - blot ikke i lokale områder af billedet, men over hele billedet.
Af RogueAgent
Akyhne skrev:Jeg kunne justere mit tv efter nogle fotos jeg har taget ude i haven og viser på skærmen og justere mit tv så billedet passer til hvad jeg rent faktisk ser ud af vinduet. hvis det "look" så generelt passede i min smag til udsendelser på mit tv, kunne jeg være glad og sige det er min preference.
Det ville ikke gøre min justering mindre korrekt, end hvis tv'et var kalibreret efter en eller anden norm.
Hvordan kan du vide om dit kamera opfanger farverne i din have 100% korrekt..? ;)

Hvis du indstiller dit TV så et foto fra haven har de rigtige farver, så har du jo bare korrigeret for de farvefejl der måtte være i sensoren i dit kamera, og dette vil resultere i at dit TV viser skæve farver på alt andet end fotos taget med lige præcis dit kamera. Og så skal du ovenikøbet huske altid at bruge den rigtige hvidbalance indstilling på dit kamera, ellers går det først HELT galt ;;)
Af Steen Bay
@bantam - Ja, det er selvfølgelig rigtigt at man ihvertfald teoretisk kan have en korrigerende signalbehandling, og det burde jeg nok også have nævnt, men mente bare at det ville være for komplekst at gennemføre i praksis. Og f.eks. en helt sort (0%) detalje som befinder sig i en udæmpet zone, vil jo stadig være lysere end en tilsvarende sort detalje i en dæmpet zone. Hvorvidt man foretager en sådan kompensation eller ej, det ved jeg ikke, men kunne være interessant et se en lignende sammenligning som den du nævner, mellem f.eks. Pioneer 9G og LE850N (men her skal man vel også huske på at 9G jo har sin egen form for 'dynamisk kontrast', ved det et den maksimale lysstyrke varierer med belastningen).
Af bantam
Jeg kan ikke med sikkerhed sig om TV-apparatproducenterne korrigerer billedgengivelsen pr. LED-zone (men det tror jeg nu de bedste gør - ellers skal de være velkomne til at at lade sig inspirere...).

Mht. dynamisk kontrast: Det som Pioneer 9G (og andre plasma) gør er pr. def. dynamisk kontrast implementeret ved APL-funktionen. Men det påvirker ikke gammaforløbet internt i billedet(*) (da kontrast er en gain-funktion) og dermed heller ikke farvegengivelsen (det er målt af andre på AVSForum): Farvemætningen vil være "stabil" men lysstyrken vil falde med øget panelbelastning. Modsætningen hertil er dynamiske ændringer af brightness/backlight, der giver problemer med farvemætningen.

(*) Skal ikke forveksles med at måle gamma over flere billder, hvor man ikke husker at tage højde for APL-funktionen (man er nødt til at måle på et fladt stykke af APL-kurven).
Af Steen Bay
Ved lidt nærmere eftertanke, så ville det nu nok være mere interessant at se en side-by-side sammenligning af to ens TV, som 2 stk kalibrerede LE850N, med og uden local dimming aktiveret. Ideelt, så burde den eneste synlige forskel være at TV'et med local dimming havde en lidt dybere sort (i dele af billedet) end de måske 0.1 cd/m2 som det andet TV kunne levere, og ville det virkelig være alt det besvær værd? Men nu er det jo ikke en ideel verden vi lever i, og vil gætte på at der ville være en langt større og meget synlig forskel mellem gengivelsen på de to TV.
Af bantam
Ja - det kunne være en interessant test. Jeg er også ret overbevist om, at der vil være en ret synlig forskel på sortniveauet - men alt andet lige vil man også opleve halo'er og måske fluktuationer i farvegengivelsen (hvis ikke der er kompenseret).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8