30 aug 2010, 13:12

Her er mine tanker om local dimming-problematikken:
Jeg er enig i, at local dimming ikke er et uproblematisk løsningsforslag til et næsten uløseligt problem. Derfor må man ved implementering af local dimming lave noget ekstra korrigerende signalbehandling på alle pixels i de zoner, hvor local-dimming bliver "aktiveret". I eksemplet med de tilstødende LED-zoner under et delt gråt felt, må man jo åbne mere op for lyset (altså de flydende krystaler) i den zone, hvor der dimmes for at fastholde farvegengivelsen. Problemet kan jo så være, at man ikke kan åbne nok for de pixels, der faktisk skal lyse op i forhold til hvor meget der skal dimmes (og så klippes der i shadow details eller lyse områder virker måske som om de ”brænder ud” (”plamager”) selvom de lyser for lidt) - så der må skulle laves et kompromis, som reelt set begrænser skærmens arbejdsområde mht. maksimal lysstyrke og dermed det reelle kontrastforhold.
Hvis man ikke kan korrigere hver subpixel korrekt i en dimming zone, svarer det til, at man (lokalt) forskyder luma-kurven lodret op og ned (svarende til at skrue op og ned for brightness). Det vil betyde en lokal ændring af farvemætningen - ikke blot lysstyrken. Hvis man skruer op for baggrundslyset undermættes farverne, men lysstyrken stiger og vice versa. Man kan evt. selv prøve at måle (som jeg har gjort) på et testbillede med f.eks. 75% mættet rød (ikke 75% lys!) og se, hvordan punktet, der repræsenterer farven bevæger sig i længere væk hhv. tættere på hvidpunktet, når man skruer op og ned for brightness. Man kan i øvrigt også overbevise sig om ændringe i farvegengivelsen ved at bruge det blotte øje. Man kan tænke på det som om alle farverne inde i CIE-diagrammet står og bevæger sig hhv. mod og væk fra hvidpunktet i x-y-planet og omvendt i Y-retningen, hvis der ikke er balance mellem dimming og korrektion. Spørgsmålet er så, hvor synligt problemet er, da local dimming vel arbejder mest agressivt i områder af skærmen, hvor der er en del sort (eller tæt på). Der vil naturligvis være flest udfordringer omkring kontrastområder/kanter, hvor man (stillet på spidsen) kan vælge mellem haloer eller forvrængede farver (med mindre man skruer så langt ned for kontrast, at man ikke ser det).
De samme tanker og observationer gælder i øvrigt for dynamisk kontrast i det hele taget, hvis der ikke kompenseres på pixelniveau. Jeg så et videoklip med et nyere LCD (2009) med dynamisk styret edge-LEDs stillet op ved siden af et Pioneer 9G, mens de afspillede samme sekvens: Der var særdeles tydelig pumpning af farverne på LCD-TV'et - blot ikke i lokale områder af billedet, men over hele billedet.